Zaangażowanie Peugeot w świat kolarstwa rozpoczęło się w 1886 r. i trwało przez długi czas, aż do dziś. Pierwsza podróż Lwa w sektorze tej mobilności odbyła się na pokładzie dziwacznego welocypedu Gran Bi, który wymagał umiejętności godnych chodzenia po linie, aby utrzymać równowagę na dużym przednim kole o średnicy 1,36 m i małym tylnym kole o średnicy 40 cm. Odniósł sukces i był produkowany masowo, zachęcając do projektowania i produkcji nowych modeli. Armand Peugeot skoncentrował te działania w fabryce w Beaulieu i uzupełnił ofertę o kolejny model roweru i trójkołowca.
W 1890 roku Peugeot wprowadził na rynek składany model roweru, bardzo modny w tamtym czasie: Lion. Ten elegancki i solidny rower był dostępny w wersji z prostą ramą lub na gęsiej szyi i charakteryzował się niską wagą (22 kg) w porównaniu z ówczesnymi rowerami. Praktyczne powołanie, które jest nadal bardzo żywe w marce, o czym świadczą jej najnowsze miejskie rowery elektryczne, które wyznaczają trendy w głównych miastach europejskich.
Po dekadzie doświadczeń w tym sektorze, w 1896 roku firma przekroczyła próg 9000 sztuk rocznie. Od tego czasu produkcja rowerów w marce Peugeot nigdy nie ustała, a gama rowerów i akcesoriów stawała się coraz bardziej kompletna i zróżnicowana, między innymi z rowerami dla wojska i do wyścigów rowerowych, które były już bardzo liczne pod koniec XIX wieku. Już w 1900 roku produkcja fabryki w Beaulieu osiągnęła 20 000 modeli, w tym rowery i trójkołowce.
Kiedy pierwszy Tour rozpoczął się 1 lipca 1903 r. pierwszym etapem między Paryżem a Lyonem, rywalizacja weszła w nowy wymiar. To wydarzenie sportowe nie było zaskoczeniem dla Peugeot, który od dawna rozumiał znaczenie wyścigów jako sposobu promowania swoich produktów. Od samego początku sponsorował uznanych i obiecujących kolarzy, a także organizował lub wspierał kilka wyścigów. Od 1904 roku stworzył własny profesjonalny zespół wyścigowy, który działał do 1989 roku.
Jej rowery odniosły pierwsze zwycięstwa w Tour de France, zdobywając pierwsze z dziesięciu zwycięstw w klasyfikacji generalnej w 1905 r. z Louisem Trousselierem, zwycięzcą Paryż-Roubaix w tym samym roku. W 1907 r. kolarze Peugeot zajęli trzy pierwsze miejsca w Mediolan-San Remo, a w 1912 r. w Giro d’Italia drużyna Peugeot zajęła drugie miejsce.
Osiągnięcia zespołu Peugeot były imponujące. Oprócz dziesięciu francuskich rund, kolarze w niebiesko-żółtych koszulkach, a następnie w koszulkach w kratę, wygrali trzy edycje Vuelta a España, trzy inne Mistrzostwa Świata, sześć Paryż-Roubaix, siedem Paryż-Tours, cztery Volta a Catalunya i tak dalej…
W 1926 r. narodziła się firma Peugeot Cycles, która wykorzystała impuls technologiczny i wymagania konkurencji, aby wprowadzać innowacje i tworzyć nowe techniki oraz wykorzystywać nowe materiały, takie jak tłoczone aluminium, które zostało po raz pierwszy użyte w ramie roweru w 1941 roku.
Wraz z ewolucją zawodów takich jak „La Grande Boucle”, coraz więcej motocykli i samochodów podążało za wyścigiem, a w latach 30. Tour stał się prawdziwym wydarzeniem masowym, co pozwoliło na wykorzystanie pierwszych pojazdów reklamowych do poprzedzania lub podążania za kolarzami. Tysiące kibiców tłoczyło się wzdłuż trasy, co było doskonałą okazją dla Peugeot do promowania szerokiej gamy produktów, od rowerów po samochody, narzędzia i motocykle w imponującej i zaskakującej „Tour Caravan”, która poprzedzała każdy etap.
Po drugiej wojnie światowej, w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, kiedy nastąpiła prawdziwa eksplozja zjawiska rowerowego, niezliczone firmy postanowiły reklamować się za pomocą pojazdów z nadwoziami o naprawdę osobliwych kształtach i kolorach, tworząc w ten sposób prawdziwą przyczepę reklamową pełną oryginalności. Wiele modeli wykorzystanych jako podstawa do opracowania tych pojazdów reklamowych to Peugeot: 203, 403, D3, D4 lub 404. Żaden z nich nie umknął wyobraźni reklamodawców i talentowi konstruktorów nadwozi. Fenomen pojazdów reklamowych stał się we Francji tak popularny, że zaczęto organizować konkursy, w których nagradzano najlepsze i najbardziej oryginalne kreacje. Najsłynniejszym z tych konkursów był bez wątpienia „Concours de la Publicité qui roule” (Rolling Advertising Competition), który po raz pierwszy odbył się w Bordeaux latem 1951 roku.
Przy tej okazji nagrodę otrzymał Peugeot D3 A przerobiony przez konstruktora nadwozi Paula di Bordeaux dla firmy produkującej czekoladę Poulain. Dziś rzadkie egzemplarze tych pojazdów reklamowych, które przetrwały, są kultowymi obiektami nie tylko dla kolekcjonerów samochodów i entuzjastów wycieczek, ale także dla firm z branży.
W tym samym czasie Peugeot Cycles rozszerzył swoją działalność, otwierając fabrykę w Romilly sur Seine. Dzięki temu w 1973 r. firma stała się liderem na rynku francuskim, oferując 500 różnych modeli rowerów dostosowanych do wszystkich gustów, wymagań i budżetów. W 1977 r. Bernard Thévenet odniósł dziesiąte zwycięstwo Lwa w Tour de France.
W 1982 r. Cycles Peugeot wprowadził technikę lutowania twardego do produkcji swoich ram, co oznacza, że nie widać połączenia ani spawu. W następnym roku wprowadzono pierwsze rowery z włókna węglowego, materiału, który jest 4,5 razy lżejszy od stali i 3,2 razy mocniejszy. W 1984 r. Lion wszedł na nowy rynek rowerów górskich,
W 1998 r. Peugeot ustanowił nowy rekord świata w kolarstwie: 212 km/h na stoku narciarskim w ośrodku narciarskim Vars. Sukces ten nie sprawił, że firma straciła z oczu swoje innowacyjne powołanie. W XXI wieku Lion zaprezentował swój pierwszy seryjny rower hybrydowy w 2009 roku, a w 2011 roku opracował rower górski z kołami 29″. Pierwszy eBike pojawił się w 2013 roku wraz z Peugeot AE21 Hybrid, miejskim, kompaktowym, elektrycznym i inteligentnym, z pomysłowym pojemnikiem na baterie, torbą na laptopa, stacją antykradzieżową i portem USB.
Najnowsze komentarze