Renault Fluence, Clio IV, silniki K4, K9, H4 i B4, skrzynie JHQ, JRQ oraz przednie i tylne zawieszenia to produkty fabryki Oyak w Bursie, w Turcji. Teraz Renault przedłuża umowę o współpracy na kolejne lata. Grupa Renault ma bardzo silną obecność w basenie Morza Czarnego, oprócz Turcji posiada też fabrykę w Rumunii, gdzie powstają tak popularne modele jak Dacia Duster.
Historia tureckiej fabryki jest bardzo ciekawa:
1969: Utworzenie firmy Oyak-Renault: 44% udziałów w posiadaniu Renault, 43% udziałów w firmie Oyak i 13% w rękach Yapi Kredi.
1971: Utworzenie fabryki Bursa, która produkuje model Renault 12.
1985: Rozpoczęcie produkcji modelu Renault 9.
1987: Rozpoczęcie produkcji Renault 11.
1990: Rozpoczęcie produkcji Renault 21.
1992: Renault przejmuje pakiet Yapi Kredi i zostaje większościowym udziałowcem Oyak-Renault.
1994: Rozpoczęcie produkcji Renault 19.
1996: Oyak-Renault jest pierwszym tureckim producentem samochodów z przyznanym certyfikatem ISO 9001.
1998: Rozpoczęcie produkcji Mégane.
1999: Rozpoczęcie produkcji Clio. Przyznany certyfikat ISO 14001.
2003: Rozpoczęcie produkcji Mégane II.
2006: Rozpoczęcie produkcji Clio III.
2007: Rozpoczęcie produkcji Clio Grandtour
2008: Rozpoczęcie produkcji modelu Symbol.
2009: Rozpoczęcie produkcji Fluence i Megane hatchback.
2010: Produkcja 3-milionowej skrzyni biegów.
2011: Rozpoczęcie produkcji Fluence Z.E.
2011: Produkcja 3-milionowego silnika.
2012: Rozpoczęcie produkcji Clio nowej generacji.
2012: Produkcja 4-milionowego pojazdu.
2012: Rozpoczęcie produkcji Clio Estate.
2014: 2 miliony podwozi i 4 miliony skrzyń biegów wyprodukowanych w Bursie.
2015: Rekord produkcji w Bursie: 5 milionów pojazdów i 4 miliony silników.
Umowa została podpisana przez Suleymana Savasa Erdema, dyrektora generalnego tej fabryki oraz Thierry’ego Bollore’a, dyrektora ds. Operacyjnych Grupy Renault.
Motoryzacja stanowi aż 21% wartości eksportu Turcji. Fabryka Oyak zajmuje pierwsze miejsce pod względem ilości wysyłanych za granicę samochodów. Rocznie to ponad 288 tysięcy sztuk. Turcja jest szóstym co do wielkości rynkiem Grupy Renault.
Na ulicach tamtejszych miast krok można napotkać znane nam modele. Gdy jeździliśmy po Stambule niemiłosiernie przeładowane modele Thalia czy Fluence były widokiem bardzo powszechnym.