Mają również zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa czynnego i możliwości uniknięcia wypadku.
Są sytuacje, w których niezbędna jest technologia kompensująca błędy kierowcy, czyli układy wspomagające prowadzenie pojazdu. Ich rolą jest wspomaganie kierowcy w trudnej lub nagłej sytuacji, jednak bez wyręczania go.
ABS (Anti-lock Braking System) z układem EBV (Electronische Brems Verteilung) (System zapobiegający blokowaniu kół z elektronicznym korektorem siły hamowania)
Dlaczego?
W przeciwieństwie do obiegowych opinii, ABS (Anti-lock Braking System) nie tyle skraca drogę hamowania, co sprawia, że jest ona optymalna; jego głównym zadaniem jest zachowanie sterowności pojazdu podczas hamowania.
Do czego służy?
Nie dopuszczając do zablokowania kół podczas gwałtownego hamowania, ABS umożliwia zachowanie przyczepności i możliwości sterowania samochodem. Kierowca zachowuje panowanie nad kierunkiem jazdy. Układ EBV (elektroniczny korektor siły hamowania) rozdziela siłę hamowania pomiędzy cztery koła w zależności od przyczepności każdego z nich oraz obciążenia, przyczyniając się tym samym do utrzymania przez kierowcę zamierzonego toru jazdy samochodu.
Blok elektroniczny systemu ABS ma kluczowe znaczenie dla pozostałych układów elektronicznych samochodu. ESC, hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania, ASR, ale również regulator/ogranicznik prędkości, czy układ kontroli ciśnienia w oponach i wiele innych, korzystają bezpośrednio lub opierają się w swym działaniu na informacjach pochodzących z tego bloku.
Jak działa?
ABS działa w oparciu o dane z czujników umieszczonych na każdym kole. Kontrolują one stale prędkość obrotową kół. Gdy tylko jedno z kół zaczyna blokować się przy hamowaniu, centralny blok elektroniczny uruchamia proces kompensacji ciśnienia hydraulicznego, aby odblokować koło.
EBV, to elektroniczny korektor siły hamowania wchodzący w skład systemu ABS. Zastąpił on tradycyjny, mechaniczny korektor siły hamowania, który rozkładał siłę hamowania na oś przednią i tylną. EBV działa stale i w sposób dużo bardziej wyrafinowany. Korzysta w swym działaniu z układu hydraulicznego i informacji docierających z czujników ABS.
Czy wiesz, że?
Od roku 2003 zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie nowe samochody sprzedawane w Europie muszą być wyposażone w ABS. Wszystkie systemy ABS dostępne w gamie samochodów Renault posiadają EBV.
BAS (Brake Assist System – wspomaganie nagłego hamowania)
Dlaczego?
Według badań przeprowadzonych przez LAB, w sytuacji awaryjnej na drodze tylko 50% kierowców używających hamulców osiąga próg siły hamowania, przy którym następuje włączenie regulacji ciśnienia w układzie ABS. Tymczasem układ hamulcowy jest skuteczny jedynie wtedy, gdy kierowca wykorzysta jego maksymalną moc.
Do czego służy?
Wspomaganie nagłego hamowania kompensuje zbyt niskie ciśnienie w układzie hamulcowym, wytwarzane przez kierowcę poprzez naciśnięcie na pedał hamulca. Badania wykazały, że w sytuacji awaryjnej ma on tendencję zbyt słabego wciskania pedału hamulca lub do zbyt szybkiego puszczania go. System wspomagania pozwala na wyeliminowanie skutków tych dwóch niedociągnięć.
Inne eksperymentalne badania wykazały, że BAS pozwala na skrócenie drogi hamowania na suchej nawierzchni o 5 do 9 metrów zależnie od prędkości samochodu. (Źródło: LAB)
Jak działa?
Układ mechaniczny pozwala ocenić prędkość wciskania pedału hamulca. Gdy tylko system stwierdzi, że samochód znalazł się w trudnej sytuacji, specjalny wzmacniacz podwyższa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby jak najszybciej uzyskać maksymalną siłę hamowania na kołach samochodu. Ponadto system utrzymuje wysokie ciśnienie dopóki kierowca nie puści całkowicie pedału hamulca. Podczas gwałtownego hamowania automatycznie włączają się światła awaryjne.
Czy wiesz, że?
Według badań przeprowadzonych przez LAB, powszechne zastosowanie systemu wspomagania nagłego hamowania pozwoliłoby zmniejszyć o 10% liczbę wypadków powodujących obrażenia ciała, co każdego roku mogłoby w Europie uratować życie 3000 osób, w tym 300 pieszych.
Wszystkie samochody z gamy samochodów Renault (osobowe i dostawcze) są wyposażone seryjnie w system wspomagania nagłego hamowania.
ESC (Electronic Stability Control) – elektroniczny system kontroli toru jazdy z funkcją kontroli podsterowności (CSV)
Dlaczego?
Według badań przeprowadzonych przez LAB, 40% śmiertelnych ofiar na drodze zginęło w wypadkach związanych z utratą panowania nad samochodem.
Do czego służy?
System ESC (Electronic Stability Control), znany również pod nazwą ESP (Electronic Stability Program – nazwa zastrzeżona), pomaga kierowcy w zachowaniu panowania nad torem jazdy samochodu, nie zastępując go jednak w przypadku zarzucenia pojazdu. W samochodach Renault skuteczność działania systemu ESC wzmacnia funkcja CSV (kontrola podsterowności pojazdu). Układ ten uruchamia się w sytuacji awaryjnej przy pokonywaniu zakrętu, gdy występuje silna podsterowność samochodu (kiedy przednie koła tracą przyczepność i samochód znosi na zewnętrzną stronę krzywej zakrętu).
Jak działa?
System ESC stale analizuje dane otrzymywane z ośmiu czujników i porównuje je z zapisanymi w pamięci informacjami dotyczącymi modelowego zachowania samochodu. Zamiary kierowcy są określane na podstawie wskazania czujnika kąta skrętu kierownicy (zamierzony tor jazdy) oraz czujnika ciśnienia w układzie hamulcowym. Równolegle blok elektroniczny analizuje prędkość obrotową każdego koła za pośrednictwem odpowiednich czujników i sprawdza zgodność między zamierzonym przez kierowcę torem jazdy, a prędkością obrotu samochodu. Żyroskop (mierzący prędkość obrotu samochodu) i akcelerometr są urządzeniami dopełniającymi system.
W przypadku niezgodności między zamierzonym torem jazdy a rzeczywistym ruchem samochodu, blok elektroniczny wysyła do systemu ABS polecenie zahamowania jednego lub kilku kół. Jeśli działanie to okazuje się niewystarczające do przywrócenia właściwego toru jazdy, blok elektroniczny reguluje moment obrotowy silnika za pośrednictwem układu sterującego pedałem gazu.
Czy wiesz, że?
Gdyby wszystkie samochody jeżdżące po drogach były wyposażone w system ESC, liczba zabitych zmniejszyłaby się o 16%, a rannych o 10%. (Źródło: LAB).
ASR (Anti Slip Regulation) – system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych
Dlaczego?
Przy ruszaniu, czy nawet podczas jazdy na wprost, poślizg jednego z kół może spowodować utratę panowania nad samochodem przez kierowcę.
Do czego służy?
ASR – system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych – pozwala na wyeliminowanie lub znaczne ograniczenie poślizgu jednego z kół. Samochód zachowuje w ten sposób swą siłę napędową. Układ ten jest uzupełnieniem systemu ESC.
Jak działa?
Blok elektroniczny stwierdza nadmierny wzrost prędkości obrotowej koła. W tym celu stale analizuje zmiany częstotliwości impulsów przekazywanych przez czujniki prędkości obrotowej kół. Przy ruszaniu bez poślizgu, częstotliwość rośnie stopniowo dla każdego koła, natomiast jej gwałtowny wzrost dla jednego z kół świadczy o jego poślizgu. Po wykryciu tej nieprawidłowości, system ASR włącza hamulec, aby zmniejszyć prędkość obrotową ślizgającego się koła.
W niektórych sytuacjach, na przykład podczas gołoledzi, ASR steruje również momentem obrotowym silnika, dostarcza informacje bezpośrednio do komputera wtrysku. Zmniejszając moc silnika doprowadza do odzyskania przyczepności przez koła napędzane.
Czy wiesz, że?
ASR może również zapobiec skutkom utraty przyczepności przy wjechaniu na plamę oleju na drodze lub zamarzniętą kałużę.
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi
Dlaczego?
Marka Renault zawsze potrafiła łączyć przyjemność prowadzenia samochodu z bezpieczeństwem. Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest doskonałą ilustracją polityki marki.
Do czego służy?
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi ma dwie podstawowe zalety:
– ułatwia wykonywanie manewrów dzięki zmniejszeniu promienia skrętu,
– pozwala na zmniejszenie kąta skrętu kierownicy poprzez bardziej bezpośrednie sterowanie układu kierowniczego o specjalnie dobranych parametrach pracy. Dzięki temu promień skrętu Nowej Laguny wyposażonej w Active Drive jest o 10% mniejszy (i jest porównywalny z samochodem miejskim typu Clio).
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi gwarantuje większą precyzję prowadzenia samochodu. Stanowi też doskonałe uzupełnienie dla systemów elektronicznych zapewniających bezpieczeństwo czynne (takich jak ABS czy ESC). Dzięki temu samochód precyzyjniej i szybciej reaguje na działanie kierowcy podczas omijania przeszkody.
Jak działa?
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi pozwala na kontrolowanie zachowania samochodu podczas jazdy. Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła informację za pośrednictwem sieci CAN (Computer Area Network) do bloku elektronicznego systemu 4RD (sterującego czterema kołami skrętnymi), znajdującego się za tylną osią samochodu. Bada on prędkość pojazdu na podstawie informacji z bloku elektronicznego systemu ESC. Blok ten analizuje również wartość kąta skrętu kierownicy, co pozwala mu na określenie sposobu prowadzenia samochodu przez kierowcę (jazda sportowa, omijanie przeszkody, itp.). W zależności od zebranych parametrów, przekazuje odpowiednie polecenia określające kąt skrętu kół tylnych do elektrycznego siłownika zamontowanego na tylnej osi. Przy prędkości przekraczającej 60 km/h Nowa Laguna wykazuje się większą precyzją prowadzenia, bardziej stabilnym zachowaniem na drodze i jedzie „jak po szynach”. Wykonując skręt kół tylnych w tym samym czasie i tym samym kierunku co koła przednie, system Active Driver z czterema kołami skrętnymi pozwala na przeciwdziałanie sile odśrodkowej spychającej samochód na zewnątrz.
Czy wiesz, że?
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi zapewnia nie tylko większą przyjemność prowadzania, ale również zwiększa bezpieczeństwo i pewność podczas manewrów omijania przeszkody.
Samochody Renault mają bezpieczeństwo „w genach”. Cała gama pojazdów zapewnia optymalny poziom zabezpieczenia wszystkim użytkownikom pojazdu. Już sama konstrukcja nadwozia pochłania część energii uwalnianej przy zderzeniu, aby w możliwie największym stopniu ochronić pasażerów i kierowcę.
Renault było pierwszym producentem, który wprowadził ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa (1995 rok), przednie poduszki powietrzne o regulowanym ciśnieniu (1997 rok). System Bezpieczeństwa Renault trzeciej generacji (SRP3) jest nadal niedościgniony na rynku.
Konstrukcja nadwozia (stal o bardzo wysokim współczynniku sprężystości – VVHEL steel)
Dlaczego?
Aby ograniczyć siły działające na pasażerów i kierowcę w chwili zderzenia, nadwozie samochodu musi pochłaniać znaczną część tej energii.
O co w tym chodzi?
Poprzez stopniowe odkształcanie, konstrukcja nadwozia samochodu pochłania energię zderzenia. Dzięki sztywniejszej konstrukcji kabina jest poddana znacznie mniejszemu opóźnieniu i stanowi rodzaj „kapsuły ratunkowej”.
Jak działa?
Odległość od przedniego zderzaka do siedzeń w kabinie jest maksymalnie wykorzystana do pochłaniania energii uderzenia. Dzięki konstrukcji wyposażonej w strefy kontrolowanego zgniotu, siły rozkładają się na profile zamknięte belki poprzecznej i podłużnic. W celu uzyskania jak najwyższej skuteczności do budowy nadwozia stosowana jest stal o bardzo wysokim współczynniku sprężystości, charakteryzująca się 2,5-krotnie większą sztywnością niż tradycyjne rodzaje blach stalowych. Zapewnia to wysoką zdolność konstrukcji do pochłaniania energii zderzenia. Taki sam typ konstrukcji został zastosowany z tyłu – bagażnik chroni pasażerów przy uderzeniach w tył samochodu.
Kabina musi być również zabezpieczona przed przedostaniem się do jej wnętrza elementów z zewnątrz. Dlatego też posiada usztywnienia konstrukcji i tworzy nieodkształcalną konstrukcję chroniącą kierowcę i pasażerów. Liczne jej części są dodatkowo wzmocnione.
Drzwi samochodu są również wyposażone we wzmocnienia z tłoczonej blachy wyłożone materiałami pochłaniającymi energię.
Czy wiesz, że?
Zastosowanie w Nowej Lagunie stali o bardzo wysokim współczynniku sprężystości (VVHEL steel) do budowy nadwozia, przyczyniło się do zmniejszenia masy pojazdu, a jednocześnie usztywniło nadwozie i zapewniło lepszą ochronę przed skutkami zderzenia.
System Bezpieczeństwa Renault trzeciej generacji (SRP3)
Dlaczego?
W ramach realizowanej polityki bezpieczeństwa, Renault prowadzi prace nad maksymalnym zabezpieczeniem użytkowników samochodów przed skutkami zderzenia.
Do czego służy?
System Bezpieczeństwa Renault trzeciej generacji (SRP3) obejmuje elementy wyposażenia dostosowujące swoje działanie do siły zderzenia i budowy ciała pasażerów oraz kierowcy w celu ograniczenia ryzyka obrażeń w razie wypadku.
Jak działa?
Blok elektroniczny systemu SRP3 ocenia siłę uderzenia w czasie krótszym niż 10 tysięcznych sekundy. Liczne systemy współdziałające z nim mają na celu zapewnienie optymalnej ochrony.
– Pas bezpieczeństwa: 2 odcinki pasa i 3 punkty kotwiczenia utrzymują pasażera lub kierowcę w fotelu.
– Napinacze pasów połączone z klamrą pasa ograniczają przemieszczanie się ciała pasażera do przodu, dociskając pas w okolicy miednicy i na klatce piersiowej.
– Ogranicznik napięcia zmniejsza nacisk pasa na klatkę piersiową, aby uniknąć obrażeń ciała przy silnym zderzeniu. Siła ta jest ograniczona do 400 kg na miejscach przednich.
– Poduszki powietrzne o programowanym stopniu wypełnienia, umieszczone w kierownicy
i w desce rozdzielczej są dopełnieniem elementów amortyzujących uderzenie.
W skład systemu SRP3 wchodzą również inne urządzenia, jak różne rodzaje poduszek powietrznych (patrz dalej), poduszki powietrzne zapobiegające zjawisku tzw. „nurkowania” (patrz dalej), fotele i zagłówki pochłaniające znaczną energię przy uderzeniu w tył samochodu (patrz dalej), składana kolumna kierownicy, czy system opadania pedałów i wkłady pochłaniające energię.
Czy wiesz, że?
Zderzenia czołowe stanowią 61% wypadków i są przyczyną 45% ofiar śmiertelnych.
Poduszki powietrzne
Dlaczego?
Poduszki powietrzne zmniejszają o 75% ryzyko poważnych obrażeń głowy i o 65% ryzyko poważnych obrażeń klatki piersiowej. Są integralnym elementem Systemu Bezpieczeństwa Renault trzeciej generacji (SRP3, patrz powyżej).
Do czego służą?
Poduszki powietrzne mają za zadanie końcowe zamortyzowanie uderzenia po tym, jak pasy bezpieczeństwa przejęły już zasadniczą część energii działającej na pasażera lub kierowcę.
Obecnie wszystkie samochody są wyposażone w dwie czołowe poduszki powietrzne: pierwsza z nich wbudowana jest w kierownicę i chroni kierowcę, druga znajduje się w desce rozdzielczej i jest przeznaczona dla pasażera. Udowodniono, że przy zderzeniu czołowym działanie poduszek powietrznych w uzupełnieniu do pasów bezpieczeństwa zmniejsza o 25% liczbę ofiar śmiertelnych wśród kierowców i o 15% wśród pasażerów.
Z przodu samochodu montowane są również boczne poduszki powietrzne, których rolą w przypadku uderzenia w bok samochodu jest ochrona klatki piersiowej i głowy osób siedzących w kabinie, a także boczne poduszki powietrzne montowane z tyłu, chroniące klatkę piersiową. Natomiast kurtyny powietrzne chronią głowy osób siedzących zarówno na przednich jak i tylnych miejscach.
Jak działa?
Blok elektroniczny stale kontroluje przyspieszenia samochodu. W chwili wykrycia uderzenia, ocenia jego siłę. Gdy przekracza ona określony próg uznany za krytyczny, blok elektroniczny uruchamia i wypełnia gazem poduszki powietrzne. W tym celu wysyła impuls elektryczny do pirotechnicznego generatora gazu. Odpalenie powoduje niemal natychmiastowe powstanie gazów, wypełniających poduszkę w czasie 30 milisekund. Specjalne zawory umożliwiają następnie szybkie odprowadzenie części gazu w czasie zaledwie 0,2 sekundy, aby zamortyzować nacisk ciała kierowcy lub pasażera. Blok elektroniczny rozpoznaje kierunek, z którego nastąpiło uderzenie i może spowodować selektywne odpalenie poduszek powietrznych czołowych i/lub bocznych, co zapewnia optymalne zabezpieczenie osób w kabinie.
Czy wiesz, że?
Poduszki powietrzne działają skutecznie tylko wtedy, gdy pasażerowie są prawidłowo zapięci pasami bezpieczeństwa.
Współczesne samochody mogą być wyposażone nawet w dziewięć poduszek powietrznych.
Aktywna poduszka powietrzna zapobiegająca zjawisku „nurkowania”
Dlaczego?
W samochodach o nadwoziu coupe lub coupe-kabriolet, ze względów technicznych i ergonomicznych nie zawsze jest możliwe zamontowanie kilku napinaczy pasów bezpieczeństwa.
Do czego służy?
Specjalna poduszka powietrzna umieszczona w siedzisku fotela rozkłada się w chwili zderzenia czołowego, aby utrzymać miednicę pasażera i zapobiec zjawisku zwanemu „nurkowaniem”. System ten został opracowany przez Renault.
Jak działa?
W siedzisku fotela znajduje się poduszka powietrzna zbudowana z dwóch płatów bardzo cienkiej blachy zespawanych ze sobą na całym obwodzie. Urządzenie, wyglądające podobnie do płyty z tłoczonej blachy, jest wsunięte w piankę wypełniającą siedzisko fotela. Jest bardzo cienkie i zupełnie niewidoczne – w żadnym stopniu nie zmniejsza komfortu siedzenia.
Podobnie jak tradycyjna poduszka powietrzna również posiada generator gazu. W razie zderzenia następuje jego odpalenie i gaz odkształca metalową kopertę, wypełniając ją gazem. Urządzenie spełnia podwójną rolę. Po pierwsze, poprzez zmianę wyprofilowania siedziska w chwili odpalenia, skutecznie eliminuje zjawisko „nurkowania”. Po drugie, cienka blacha, z której zbudowana jest poduszka jest odkształcalna i stanowi dodatkową amortyzację wspomagającą działanie pasa bezpieczeństwa.
Czy wiesz, że?
W chwili zderzenia pasażerowie, a zwłaszcza dzieci, mają tendencję do wysuwania się spod pasa bezpieczeństwa. Zjawisko to nazywane jest „nurkowaniem” i powoduje liczne obrażenia bardzo podatnej na urazy jamy brzusznej.
Fotele i zagłówki skutecznie pochłaniające energię przy uderzeniu w tył samochodu
Dlaczego?
Zderzenia tylne stanowią 12% wypadków i powodują 2,4% ofiar śmiertelnych.
Do czego służą?
Renault oferuje fotele i zagłówki pochłaniające energię uderzenia w tył samochodu. Nowa technologia stanowi znaczący postęp w dziedzinie ochrony okolic szyi w razie zderzenia.
Jak działa?
Podczas regulacji wysokości, przesuwa się sam zagłówek, a nie jego prowadnice w oparciu fotela. Nie są one już sztywnym elementem wbudowanym w oparcie. W chwili zderzenia konstrukcja pozwala na zagłębienie się ciała w oparcie fotela i umożliwia zetknięcie się głowy z zagłówkiem.
Czy wiesz, że?
Skuteczność działania zagłówka zależy od jego ustawienia. Jego górna część musi sięgać szczytu głowy, a odległość karku od zagłówka nie może przekraczać 10 cm.
System zabezpieczeń przed zderzeniem bocznym
Dlaczego?
Zderzenia boczne stanowią 16% wypadków, jednakże powodują 33% ofiar śmiertelnych i 19% ciężkich obrażeń.
Do czego służy?
Zastosowany jako pierwszy na świecie w Nowej Lagunie podwójny czujnik zderzenia bocznego oraz poduszka powietrzna chroniąca klatkę piersiową i miednicę, pozwalają zapewnić optymalną ochronę przy uderzeniu w bok samochodu.
Jak działa?
Dwa czujniki zderzenia, jeden umieszczony w przednich drzwiach, drugi w środkowym słupku, umożliwiły skrócenie o połowę czasu odpalenia poduszki powietrznej nowej generacji chroniącej klatkę piersiową i miednicę oraz poduszki powietrznej zabezpieczającej głowę. Poduszka powietrzna chroniąca klatkę piersiową i miednicę składa się z dwóch komór, których objętość i ciśnienie są dostosowane do biomechanicznej odporności tych dwóch części ciała. Zapewnia ona optymalną ochronę pasażera lub kierowcy nawet przy zderzeniu o bardzo dużej sile.
Czy wiesz, że?
Powszechne zastosowanie tego urządzenia pozwoliłoby ocalić 1000 istnień ludzkich w Europie (Źródło: LAB).
System zabezpieczeń pasażerów siedzących na tylnych miejscach
Dlaczego?
Badania prowadzone przez LAB wykazały tendencję do ześlizgiwania się pasażerów tylnych miejsc pod pasem podczas zderzenia (tzw. „nurkowanie”).
Do czego służy?
Opracowany przez Renault system zabezpieczeń pasażerów siedzących na tylnych miejscach ma na celu zapewnienie im wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Jak to działa?
System zabezpieczeń pasażerów siedzących na tylnych miejscach składa się z wielu elementów:
– Zwijacze pasów z pirotechnicznymi napinaczami. W połączeniu z wyprofilowaniem siedzenia zapobiegającym tzw. „nurkowaniu” (patrz niżej), system pozwala uniknąć wsunięcia się ciała pod pas podczas zderzenia.
– Ograniczniki napięcia do 600 DaN na bocznych miejscach. System ten pozwala ograniczyć obrażenia klatki piersiowej zmniejszając o 20% ryzyko ciężkich, czy wręcz śmiertelnych urazów.
– Sztywne, pionowo umieszczone klamry pasa. Rozwiązanie to zwiększa skuteczność pasa w razie zderzenia. Zapewnia prawidłowe położenie pasa na udach, a nie na jamie brzusznej.
– Wyprofilowanie wszystkich tylnych siedzeń zapobiegające tzw. „nurkowaniu”. Zjawisko „nurkowania” polega na przesunięciu się miednicy do przodu podczas zderzenia. Taśma pasa zsuwa się wówczas z wytrzymałych kości miednicy na jamę brzuszną, znacznie bardziej podatną na obrażenia. Wyprofilowanie umieszczone pod siedziskiem kanapy pozwala więc zmniejszyć urazy jamy brzusznej.
Czy wiesz, że?
We Francji 12% ofiar śmiertelnych i 18% ciężko rannych stanowią pasażerowie siedzący z tyłu.
Systemy bezpieczeństwa dla dzieci
Dlaczego?
Bezpieczeństwo dzieci stanowi odrębne zagadnienie i było przedmiotem szeroko zakrojonych badań Renault. Odpowiedni system zabezpieczeń przystosowany do budowy ciała dziecka pozwala na znaczne zmniejszenie ryzyka obrażeń lub śmierci. Przewożenie dziecka w wieku poniżej 9 miesięcy w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy zmniejsza o 88% ryzyko poważnych obrażeń (Źródło: Prewencja drogowa).
Do czego służy?
Dziecko nie jest miniaturką dorosłego. Jego ciało cechuje się również inną sztywnością. Dzieci do lat 10 powinny być przewożone w odpowiednich fotelikach lub na podkładkach dostosowanych do ich budowy.
Jak to działa?
System bezpieczeństwa dla dzieci składa się z licznych elementów:
– Punkty mocowania Isofix wbudowane w fotel pasażera siedzącego z przodu oraz w tylne siedzenia. Norma Isofix określa zasady mocowania fotelika w samochodzie, pozwalając uniknąć błędów przy montażu i zmniejszyć ryzyko obrażeń w przypadku kolizji. Isofix składa się dwóch punktów mocowania montowanych seryjnie na styku oparcia i siedzenia. Renault wyposaża swoje samochody w trzeci dodatkowy punkt mocowania, gwarantujący stabilność fotelika poprzez wyeliminowanie jego skrętów lub przechyłu.
– Gama fotelików dostosowanych do różnych grup wiekowych (dostępnych w ofercie akcesoriów w sieci Renault).
– Zagłówki dwufunkcyjne (z możliwością ich dostosowania do wzrostu dziecka) dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat, zmniejszające ryzyko obrażeń szyi.
– Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera na przednim miejscu.
– Blokada tylnych drzwi i szyb za pomocą wyłącznika umieszczonego na drzwiach kierowcy.
Czy wiesz, że?
Przeprowadzone badania (Simpson i in., 2006) wykazały, że 64% fotelików i zabezpieczeń dla dzieci jest nieprawidłowo użytkowanych.
Z tego powodu koncern Renault był inicjatorem opracowania i wdrożenia systemu Isofix, który pojawił się po raz pierwszy w 1998 roku w Clio II, a dziś jest oferowany we wszystkich samochodach gamy. Podczas zderzenia z prędkością 50 km/h, niezapięte pasem dziecko zamienia się w pocisk o masie 1 tony.
Składane pałąki przeciwkapotażowe w kabrioletach
Dlaczego?
Ze względu na brak dachu, pasażerowie siedzący na tylnych miejscach są szczególnie narażeni na obrażenia w przypadku dachowania.
Do czego służy?
W przypadku dachowania kabrioletu bezpieczeństwo zapewnia obramowanie przedniej szyby i pałąki bezpieczeństwa znajdujące się za tylnymi siedzeniami. Ich wysokość ma więc priorytetowe znaczenie dla zapewnienia odpowiedniej ochrony. Niestety takie zabezpieczenie kłóci się z elegancją kabrioletu. Koncern Renault opracował więc składane pałąki. W położeniu dolnym wyglądają jak zagłówki, Zresztą taką właśnie funkcję pełnią w przypadku uderzenia w tył samochodu. Podczas dachowania rozkładają się chroniąc pasażerów siedzących z tyłu.
Jak to działa?
Blok elektroniczny analizuje przechyły boczne i wzdłużne kabrioletu. Jeśli kąt nachylenia przekroczy 50° w osi poprzecznej lub 67° w osi wzdłużnej, blok wydaje polecenie rozłożenia pałąków, które wysuwają się o 130 mm.
Czy wiesz, że?
W celu przetestowania skuteczności działania tego systemu, kabriolet jest rozpędzany po równi pochyłej zajmującej jedynie połowę jezdni w celu spowodowania dachowania. Podczas testu analizuje się odkształcenie różnych elementów (obramowania przedniej szyby, pałąków), aby sprawdzić, czy rzeczywiście zapewniają dobrą ochronę pasażerom.
Zachowanie człowieka jest przyczyną niemal 80% wypadków drogowych. Dlatego też koncern Renault zaangażował się w szeroko zakrojony program edukacji przyszłych kierowców poczynając od najmłodszych lat.
W ramach tej polityki prowadzone są liczne programy. Renault, jako firma odpowiedzialna, jest przekonana, że zwrócenie uwagi szerokiej publiczności na kwestie bezpieczeństwa jest obowiązkiem firmy.
Międzynarodowy program „Bezpieczeństwo dla wszystkich”
Dlaczego?
Poprawa bezpieczeństwa na drodze wymaga ogólnej mobilizacji. Renault bierze udział w tym zbiorowym wysiłku opracowując coraz skuteczniejsze technologie. Pomimo wysokiej skuteczności działania, technologie nie będą jednak nigdy w stanie skompensować błędów kierowców, które są przyczyną niemal 80% wypadków drogowych.
Co proponuje Renault?
W 2000 roku koncern Renault rozpoczął realizację międzynarodowego programu „Bezpieczeństwo dla wszystkich”. Celem programu jest edukowanie dzieci już od najmłodszych lat w zakresie podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz odpowiedzialnego zachowania na drodze. Program „Bezpieczeństwo dla wszystkich” jest przeznaczony dla dzieci (w wieku od 7 do 11 lat), młodzieży (od 12 do 15 lat) i młodych kierowców.
Dzieci:
Renault udostępnia nieodpłatnie nauczycielom szkół podstawowych zestaw dydaktyczny „Droga i ja”. Zestaw ten pozwala na przeprowadzenie zajęć poświęconych bezpieczeństwu na drodze, dostosowanych do potrzeb danej klasy. Dzieciom z krajów biorących udział w programie co roku proponowany jest również konkurs poświęcony wybranemu tematowi.
Młodzież:
We wrześniu 2003 roku program ten został poszerzony o przedział wiekowy 12-15 lat. W ramach konkursu Pomysł na plakat! Renault proponuje uczniom ostatnich klas szkoły podstawowej i gimnazjalistom opracowanie plakatów do kampanii na rzecz bezpieczeństwa na drodze. Na eliminacjach co roku spotykają się autorzy najlepszych prac. Plakat zwycięskiej klasy jest wykorzystywany w kampanii na rzecz bezpieczeństwa na drodze, przeprowadzanej przed rozpoczęciem wakacji.
Młodzi kierowcy:
Wypadki drogowe są główną przyczyną śmierci młodzieży w wieku od 15 do 24 lat. Renault podejmuje w różnych krajach działania edukacyjne lub szkolenia, realizowane samodzielnie lub we współpracy z różnymi stowarzyszeniami.
Czy wiesz, że?
Międzynarodowy program „Bezpieczeństwo dla wszystkich” jest największą akcją edukacyjną w zakresie bezpieczeństwa na drodze jaka kiedykolwiek była prowadzona przez producenta samochodów. W ciągu ośmiu lat dzięki programowi Renault „Bezpieczeństwo dla wszystkich” ponad dziesięć milionów dzieci i młodzieży w 23 krajach zostało uwrażliwionych na znaczenie bezpieczeństwa na drodze.
Renault, jako firma odpowiedzialna społecznie, angażuje się w działania na rzecz bezpieczeństwa na drodze
Dlaczego?
Bezpieczeństwo na drodze stanowi istotne zagadnienie społeczne. Jako międzynarodowa grupa Renault uważa się za partnera władz publicznych na całym świecie i chce aktywnie działać na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Co proponuje Renault?
– Ograniczenie ryzyka wypadków drogowych wśród pracowników
Każdy pracownik Grupy Renault powinien być „ambasadorem” bezpieczeństwa na drodze. Dlatego od kilku lat Renault prowadzi intensywny program prewencyjny, którego zadaniem jest kształtowanie bardziej odpowiedzialnych i przewidujących zachowań pracowników w celu zmniejszenia ryzyka wypadków drogowych podczas wyjazdów służbowych.
W 2003 roku Grupa Renault zobowiązała się wobec władz francuskich do rozpowszechnienia wśród 130.000 swoich pracowników „Karty Kierowcy Renault”, która zachęca do ostrożnej i odpowiedzialnej jazdy.
Uzupełniając podjęte działania, poprzez swoje zakłady i spółki zależne grupa Renault realizuje szkolenia praktyczne dla kierowców samochodów oraz pojazdów dwukołowych, pozwalające lepiej ocenić ryzyko wypadku, akcje edukacyjne wraz z programami e-learningowymi, fora poświęcone ryzyku na drodze z okazji „Miesiąca Bezpieczeństwa na drodze”, który wypada co roku w czerwcu. Grupy Renault i Vinci podpisały w 2006 roku porozumienie o współpracy na rzecz zrównoważonego wzrostu, które zobowiązuje obie firmy do zmniejszenia ryzyka wypadków drogowych i poszanowania środowiska. Porozumienie ma na celu wymianę doświadczeń i wspólne opracowanie działań w celu zmniejszenia kosztów społecznych i ekonomicznych ryzyka wypadków na drodze.
– Global road safety initiative
Renault podejmuje również działania na szczeblu światowym. Zgodnie z planem działania opracowanym w ramach projektu Mobility 2030, podjętego z inicjatywy WBCSD (World Business Council for Sustainable Development), siedem największych koncernów samochodowych, naftowych i producentów opon na świecie (Renault, Ford, GM, Honda, Toyota, Michelin i Shell) rozpoczęło realizację programu Global Road Safety Initiative (GRSI). Niemal 7 mln euro zostało zainwestowanych w ciągu pięciu lat w opracowanie, w porozumieniu z władzami państw o wschodzących rynkach, akcji na rzecz bezpieczeństwa na drodze. Program obejmuje różne kierunki działań:
– wydanie przewodnika dobrych praktyk drogowych;
– otwarcie regionalnych ośrodków umożliwiających szkolenie i transfer wiedzy w zakresie bezpieczeństwa na drodze;
– Dofinansowywanie lokalnych akcji.
Inicjatywa ta wchodzi w ramy szerszego programu promującego bezpieczeństwo na drodze, podjętego z inicjatywy Banku Światowego i niektórych koncernów.
Czy wiesz, że?
Światowa Organizacja Zdrowia przewiduje, że w 2020 roku wypadki drogowe będą trzecią pod względem liczby przyczyną zgonów na świecie.
Źródło: Renault Polska
Pierwszą część artykułu poświęconego problemom bezpieczeństwa znajdziecie tutaj.
Drugą część artykułu poświęconego problemom bezpieczeństwa znajdziecie tutaj..
Najnowsze komentarze