Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Silnik benzynowy Peugeot Citroen 2.0 16V 177 KM – siła prostoty. Opinie, eksploatacja, awarie i serwis

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2023-01-07
w Wiadomości, PSA
Czas czytania 3 minut
4k
A A
4
citroen c4 3d Wiadomości

Citroën i Peugeot stosowały w swoich samochodach wiele silników benzynowych. Jednym z nich jest dwulitrowa jednostka opracowana przez koncern PSA.

Przełom lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych był okresem końcowym silników wolnossących w usportowionych wersjach popularnych modeli. Producenci z małymi wyjątkami decydowali się już na mniejsze, doładowane jednostki o większej sprawności. Silnik wolnossący ma jednak szereg niepodważalnych zalet, z trwałością i liniowym wzrostem mocy włącznie. Wśród nich wymienić warto czterocylindrowy silnik 2.0 16V EW10 J4S opracowany przez koncern PSA.

Peugeot 408 – reklama

Wolnossące silniki benzynowe na przestrzeni lat zdążyły udowodnić swoją wartość i możliwości rozwojowe. Wspomniany benzynowy silnik 2.0 16V zdobył ogromną popularność w swojej słabszej, łagodnej odmianie – z powodzeniem napędzając dziesiątki modeli Peugeota i Citroëna generując 132-140 KM. Takie wartości były jednak niewystarczające dla usportowionych modeli segmentu B i C, szczególnie jeśli koncern chciał nawiązać wyrównaną rywalizację z konkurentami. Po niewielkich zmianach osprzętu, ponownym strojeniu jednostka osiągała już akceptowalne 177 KM. Na przestrzeni lat trafiała pod maskę Peugeota 206 RC, topowej wersji 307 i  Citroëna C4 VTS pierwszej generacji. Szczególnie w lekkim 206 silnik gwarantował iście sportowe emocje, zwłaszcza w połączeniu z bardziej radykalnymi nastawami układu jezdnego.

Inżynierowie koncernu PSA pozostawili czterocylindrowy, montowany poprzecznie blok przykryto szesnastozaworową głowicą. Za dostarczanie mieszanki paliwowej do komór spalania odpowiada wielopunktowy wtrysk, jego wrażliwość na ewentualnej braki jakościowe paliwa jest marginalna, dodatkowo wtryskiwacze i cały osprzęt układu jest trwały. Wzorem słabszych odmian do napędzania wałka rozrządu wykorzystano tani w produkcji i kompaktowych rozmiarów pasek. Wyraźne różnice w dynamice i oddawanej mocy między wariantem bazowym a 177-konnym widać dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych. Silnik łączony był z pięciostopniową przekładnią manualną.

Zgodnie z zaleceniami producenta, wymianę 5.3 litra oleju 5W40 przewiduje się co 20 tysięcy kilometrów lub co dwa lata. Zważywszy na usportowiony charakter modeli w których jednostka była montowana, często agresywny sposób użytkowania warto interwał skrócić do 10 tysięcy kilometrów. Analogicznie sytuacja wygląda w kwestii żywotności zestawu rozrządu z paskiem w roli głównej. Wedle katalogu wymiana przypada co 120 tysięcy kilometrów – koszt wymiany to około 600-800 złotych. Silnik ma kolizyjna budowę, profilaktycznie powinniśmy dokonać wymiany maksymalnie co 100 tysięcy kilometrów. Podobnie jak szereg innych silników benzynowych, także EW10 J4S boryka się po latach z defektami przepustnicy i zaworu recyrkulacji spalin, w wielu przypadkach problem rozwiązuje czyszczenie elementu. Notoryczne pojawianie się komunikatu o błędzie silnika powodować może także usterka sondy lambda. Trzeba liczyć się także z zapoceniami i wyciekami oleju.

Zdecydowana większość problemów jednostki wynika po prostu z zaniedbań użytkowników. Lata oszczędności serwisowych i wytężona eksploatacja, korzystanie z pełnej mocy nieuchronnie doprowadziły do opłakanego stanu większość egzemplarzy.

Silniki benzynowe cieszą się dzisiaj dużym powodzeniem. Ten dwulitrowy od Citroëna i Peugeot będzie bardzo przyjemny w eksploatacji, niedrogi i niezawodny. Regularny serwis, w tym wymiana oleju, pasków i osprzętu zagwarantują bezproblemową eksploatację. 


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

citroen c4 3d Wiadomości
3.6 7 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

peugeot urugwaj panie 2 Wiadomości

Kobiety potrafią – także zmienić koło. Peugeot promuje panie w Urugwaju

2025-11-11
citroen c15 2 Wiadomości

Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!

2025-11-10

Citroën SM to samochód z epoki, w której ludzie wierzyli że wszystko jest możliwe

2025-11-10

Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania

2025-11-10
Tagi: PeugeotCitroenporady i serwisużywane
Udostepnij1442Tweet902Udostepnij252
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15122 udostępnienia
    Udostepnij 6049 Tweet 3781
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2356 udostępnienia
    Udostepnij 942 Tweet 589
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6437 udostępnienia
    Udostepnij 2575 Tweet 1609
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4440 udostępnienia
    Udostepnij 1776 Tweet 1110

Testy samochodów

dacia duster 100 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Duster 1.6 105 KM 2013 oczami użytkownika. Z cabrio na budżetowego SUVa, niedoróbki i wiele zalet. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2013-07-10
001. Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi 180 EAT8 – komfort w rozmiarze XL Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi 180 KM EAT8 – komfort w rozmiarze XL. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-03-13
04. Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 Wiadomości
Testy

Test: Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 KM – obszerne i oszczędne kombi dla dużej rodziny z pięknem gratis. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-06-27
012. Renault Kadjar dCi 150 4×4 Wiadomości
Testy

Test: Renault Kadjar 1.7 dCi 150 KM 4×4 – diesel z napędem na wszystkie koła. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-06-24
01. Renault Megane Grandtour GT Line TCe 130 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane Grandtour GT Line TCe 130 – rodzinne kombi z benzyną. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-08-17

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Citroën Terra America Adventure to wyprawa, która nawiązuje do legendarnych czasów marki

Citroën DS – supernowoczesny wóz sfotografowany na spacerze w Krakowie

Thalia za lokatę lub ROR w Wołominie

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz