Hybrydowy napęd Renault 1.6 16V E-TECH Full Hybrid H4M to oszczędna i trwała jednostka, która zbiera dobre opinie.
Z każdym rokiem bogactwo ofert rynku wtórnego poszerza się. Poza niegdyś wystarczającymi jednostkami benzynowymi i dieslami nasz wybór poszerzył się także o wciąż rozwijające się elektryki i znacznie przyjaźniejsze w codziennej eksploatacji hybrydy. Jedną z nich przed kilku laty wprowadził do sprzedaży koncern Renault.
Sercem układu został prosty konstrukcyjnie wolnossący silnik benzynowy 1.6 16V. Co ciekawe nie zdecydowano się na zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa czy turbodoładowania. Mamy tu do czynienia z wielopunktowym wtryskiem paliwa – podobnie jak w 1.6 16V SCe będącym protoplastą.
Zobacz: aktualności motoryzacyjne ze świata Renault. Codziennie nowe, ciekawe
Sam silnik benzynowy krzesa 94 KM co nie wydaje się wartością imponującą. Za napęd wałka rozrządu odpowiada łańcuch będący istotnie trwałym i bezobsługowym elementem. Renault konsekwentnie ustala interwały wymiany oleju na 30 tysięcy kilometrów lub raz w roku. Nie trudno się domyśleć, że takie postępowanie nie wróży długowieczności silnikowi – by zapewnić mu optymalne warunki pracy 4.3 litra oleju 5W30 należy zmieniać co 10-15 tysięcy kilometrów.
Prawdziwą innowacją są tutaj dwa wspomagające silniki elektryczne. Słabszy o mocy 20 KM pełni rolę rozrusznika oraz prądnicy, drugi wytwarza 49 KM. Do jego zasilania zainstalowano niewielką baterię litowo jonową o pojemności znamionowej 1.2 kWh. Układ hybrydowy przekazuje moc tylko na przednie koła, jednak robi to zupełnie inaczej niż wspomniana konkurencja.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje i wyprzedaże
Ruszamy zawsze w trybie elektrycznym, co przekłada się na doskonałą dynamikę w ruchu miejskim – typową dla jednostek elektrycznych dysponujących pełnią mocy już od początku. Nieco później do gry wchodzi silnik benzynowy współpracujący z czterostopniową przekładnią – w codziennej eksploatacji w żadnym razie nie będzie nam doskwierać niewielka ilość biegów. Praca przekładni jest nienaganna i na chwilę obecną (hybryda weszła do produkcji w 2022 roku) nie ma informacji na temat jej problemów.
W trosce o środowisko naturalne, a raczej z uwagi na konieczność spełnienia kolejnej wariacji na temat normy Euro6d zastosowano tutaj filtr cząstek stałych GPF. Układ rzecz jasna wymaga specjalnej troski, w ramach typowo wielkomiejskiej eksploatacji – do której przecież najlepiej nadają się hybrydy – ulega szybkiemu zapchaniu. Nie zabrakło także zaawansowanego systemu Stop&Start.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów Renault. Opinie, spalanie, wady i zalety
Silnik benzynowy wyłączany jest nie tylko po zatrzymaniu na czerwonym świetle, dzieje się tak również podczas jednostajnej jazdy chociażby z górki gdy zapotrzebowanie na moc jest najmniejsze. Takie działanie systemu jest w warunkach laboratoryjnych najbardziej efektywne. Co istotne, jego działanie nie jest natarczywe zaś silnik spalinowy uruchamia się bez zwłoki. Zespół pełnej hybrydy montowany był między innymi w Clio V, Captur II czy Daci Jogger.
Jak zwykle katalogowe wartości zużycia paliwa nie mają wiele wspólnego z życiem codziennym. Niemniej jednak faktyczne spalanie jest niskie. Jazda miejsca kończy się zużyciem 5-6 litrów na sto kilometrów, podobną porcję paliwa zużyjemy podróżując poza miastem drogami lokalnymi zgodnie z przepisami, natomiast autostradowa eskapada podniesie zużycie do ponad 8 jednostek.
Niewątpliwą zaletą hybrydowego napędu jest brak ograniczeń podyktowanych pojemnością baterii i ograniczoną siecią ładowania. Tutaj wciąż kilkuset kilometrowe podróże są w pełni możliwe, dodatkowo wprawny kierowca będzie cieszył się wstrzemięźliwością w mieście – a o to przecież chodziło.
Napędy hybrydowe Renault zbierają dobre opinie od użytkowników. Przypadki awarii są sporadyczne – niekiedy puszczał uszczelniacz skrzyni biegów co powodowało dostawanie się oleju do silnika elektrycznego, producent poprawił to jednak w nowszych wersjach.
W dłuższym czasie warto pamiętać o trwałości pakietu akumulatorów, które trzeba będzie wymienić, aby zachować cechy napędu. Wolnossący silnik jest trwały i niezawodny, to dopracowana konstrukcja.
Najnowsze komentarze