Stellantis obchodzi 60 lat produkcji pojazdów w swojej fabryce Ellesmere Port, upamiętniając sześć dekad od momentu, gdy pierwszy samochód, Vauxhall Viva, zjechał z linii produkcyjnej 1 czerwca 1964 roku.
Ellesmere Port zostało zbudowane w 1962 roku i otwarte w 1964 roku, rozpoczynając produkcję modelu Vauxhall Viva. Od tego czasu fabryka wyprodukowała uznane modele, takie jak Vauxhall Chevette, a od 1980 roku siedem generacji niezwykle popularnego Vauxhall Astra. W ciągu swojego istnienia fabryka wyprodukowała ponad milion egzemplarzy Viva, ponad ćwierć miliona Vauxhall Chevette i ponad 4,1 miliona Vauxhall Astra.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne
Fabryka Stellantis Ellesmere Port jest teraz kluczową częścią brytyjskiej produkcji pojazdów elektrycznych (EV), będąc pierwszą w Wielkiej Brytanii fabryką produkującą wyłącznie pojazdy elektryczne po inwestycji 100 milionów funtów przez Stellantis w ramach zobowiązania firmy Dare Forward 2030 do osiągnięcia neutralności węglowej do 2038 roku. Produkcja pojazdów elektrycznych rozpoczęła się w Ellesmere Port we wrześniu ubiegłego roku, gdzie produkowane są modele Vauxhall/Opel Combo Electric, Citroën ë-Berlingo, Fiat e-Doblò i Peugeot E-Partner.
Zobacz: najciekawsze teksty w sieci o historii motoryzacji
W 1970 roku Ellesmere Port zajmowało ponad 350 000 m², ale od tego czasu przeszło kilka kluczowych zmian, w tym dodanie zakładu montażu baterii, modernizacja General Assembly i przeniesienie zakładu karoserii. Przyczyniło się to do 60% redukcji całkowitej powierzchni zakładu dla poprawy efektywności energetycznej i produktywności. Obecnie cały zakład zajmuje 118 000 m², co odpowiada poprzedniej powierzchni samego zakładu karoserii.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Przejście Ellesmere Port na produkcję wyłącznie elektryczną kontynuuje tradycję Vauxhalla w budowie pojazdów w Wielkiej Brytanii, która rozpoczęła się w fabryce firmy w Luton w 1905 roku, po przeniesieniu z Vauxhall w Londynie, gdzie firma zaczęła działalność w 1903 roku. Od przyszłego roku w Luton rozpocznie się produkcja średnich elektrycznych furgonetek dla Vauxhalla, Opel, Citroëna, Peugeota i Fiat Professional.
Podczas obchodów 60-lecia dla pracowników fabryki i lokalnych dostojników obecny był Keith Tabiner, który pracował na linii produkcyjnej w Ellesmere Port w 1964 roku, kiedy wyprodukowano pierwszy model Vauxhall Viva. Jego trzej synowie, Mark, Mike i Phil, również pracują dziś w Ellesmere Port, co oznacza, że rodzina Tabiner ma łącznie 152 lata zatrudnienia w fabryce. Zakład cieszy się wysokim poziomem lojalności, zaangażowania i długoletniej pracy wielu pracowników na przestrzeni dekad.
„Widząc pierwszy model Vauxhall Viva zjeżdżający z linii produkcyjnej w 1964 roku i pracując w Ellesmere Port przez łącznie 40 lat, cieszę się, że mogę wrócić i zobaczyć, jak fabryka rośnie w siłę, produkując elektryczne pojazdy przyszłości. Zawsze jeździłem Vauxhallami i z trzema synami, którzy poszli w moje ślady i pracują dziś w fabryce, wszystko, co mamy, zawdzięczamy Ellesmere Port.” – powiedział Keith Tabiner.
„Cieszymy się, że możemy uczcić tak imponujący kamień milowy, świętując produkcję, która rozpoczęła się sześćdziesiąt lat temu od modelu Viva, a teraz kontynuuje się w przyszłość dzięki elektrycznym furgonetkom od Fiata, Citroëna, Peugeota, Opel i Vauxhalla. Przez sześć dekad Ellesmere Port było centralnym filarem lokalnej społeczności, której ludzie zawsze z dumą wykonywali swoją pracę w fabryce, dostarczając miliony pojazdów dla Wielkiej Brytanii i innych krajów, a teraz kontynuują to w przejściu na bardziej zrównoważoną przyszłość.” – powiedziała Diane Miller, dyrektor fabryki Ellesmere Port.
„To satysfakcjonujące świętować sześć dekad produkcji pojazdów w Ellesmere Port, które nadal produkuje najnowszą generację elektrycznych furgonetek. Stellantis jest jedynym producentem OEM produkującym furgonetki, w tym elektryczne, na skalę masową w Wielkiej Brytanii i chciałabym podzielić się moimi gratulacjami dla pracowników fabryki, którzy nadal pracują niezwykle ciężko, produkując pojazdy, które pomogą zelektryfikować firmy w całej Wielkiej Brytanii i w ponad 20 krajach, do których eksportujemy elektryczne furgonetki” – podsumowała Maria Grazia Davino, dyrektor zarządzająca grupą Stellantis UK.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze