„Auto Świat” nr 26 (8262) z 27.VI.2011
Stron: 52 (z okładką) + 32 (dodatek „AŚ market”)
Cena: 2,80 zł
Koszt 1 strony: przeszło 3,3 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C3 Picasso, C4, DS4, 306, 5008, Clio, Kangoo, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Logan, Sandero, sportowe
Maleńką notatkę poświęconą zwycięstwu Sebastiena Ogier w Citroënie DS3 WRC w Rajdzie Akropolu znajdziecie na stronie 15.
Wspomniany na wstępie test porównawczy trzech kompaktowych minivanów zamieszczono na stronach 16-19. Naprawdę byłem w szoku, gdy zobaczyłem, że wygrał Peugeot 5008 pozostawiając w pokonanym polu nie tylko Chevroleta Orlando, ale nawet Volkswagena Tourana. Porównano wersje napędzane silnikami wysokoprężnymi o mocach rzędu 140-163 KM, przy czym 2-litrowy motor 2.0 HDi plasuje się niemal w połowie tego dystansu oferując przyzwoite 150 KM. Cennikowo wprawdzie Peugeot jest najdroższy, ale za to oferuje 5-letnią gwarancję. Francuskie auto zdobyło też najwięcej punktów w części Napęd i zawieszenie. Skrytykowano je za to za przestronność z przodu (tu dziwnie dużo punktów przyznano Volkswagenowi, chyba po to, żeby nie przegrał z kretesem także z Chevroletem), ale za to doceniono (jednakże za mało!!!) za ilość miejsca w drugim i trzecim rzędzie. Konkurenci nie mają też zbyt wiele do gadania w kwestii przestrzeni bagażowej – mimo nawet siedmiomiejscowej konfiguracji w Peugeocie pozostaje do dyspozycji jeszcze 123 litrów. Toran oferuje ich jedynie 121, a Orlando żenujące 89. Wyniki przy schowanych ostatnich fotelach wynoszą odpowiednio 679/600/458 i dopiero w konfiguracji z pozostawionymi jedynie dwoma przednimi fotelami 5008-ka przegrywa z Volkswagenem (odpowiednio: 1.754/1.913/1.499). Przy okazji – tylko 14 kg różnicy w maksymalnej ładowności pomiędzy Peugeotem i VW zaowocowało 1-punktową różnicą w ocenie, choć te 14 kg, to tylko 2,3% nośności francuskiego minivana! Dziwi Was, że Volkswageny tak często wygrywają? Im się po prostu nie pozwala przegrać… Widać to choćby po tak subiektywnych ocenach, jak noty za siedzenia i pozycja za kierownicą, czy ergonomia obsługi. Tu dużo zależy od tego, co kto lubi i czego oczekuje.
Mimo wszystko doceniamy to, że zauważono liczne dobre cechy znakomitego przecież (testowaliśmy takie auto przed rokiem na drogach i bezdrożach Europy i Azji) Peugeota 5008, choć drażni nas nieco to promowanie Torana, żeby choć zremisował z Chevroletem Orlando. Który mi osobiście niespecjalnie się podoba, ale wyposażeniem i ceną pobił konkurentów na głowę.
Test Citroëna DS4 z jedynym słusznym silnikiem 1.6 THP 200 KM znajdziecie na stronach 20-21. Auto oceniono na cztery gwiazdki (czyli 80% możliwych do uzyskania), choć za prowadzenie i napęd przyznano maksimum. Tylko za koszty odjęto dwie gwiazdki zostawiając trzy.
Pochwalono bardzo bogate wyposażenie, układ ESP uznano za idealny, zawieszenie i układ kierowniczy za bardzo dobre, a zganiono w zasadzie tylko relatywnie niedużą ilość miejsca na tylnej kanapie. Tylko czy DS4 kupować będą ojcowie rodzin?… ;-)
W tekście wspomniano też Citroëna C4.
Citroëna C3 Picasso podano wśród potencjalnych rywali testowanego na stronach 22-23 Hyundaia ix20.
W wielkim teście salonów samochodowych (strony 24-27) znakomitą druga lokatę zdobył zaprzyjaźniony z nami lubelski dealer Renault Carrara.
Kierowcy o zacięciu ekologicznym mogą kupić samochód – także francuski – który można zasilać paliwem ze sporą domieszką biokomponentów. Na paliwie E85 jeździć mogą m.in. użytkownicy kilku modeli Renault: Clio, Megane, Scenic’a, Laguny, Latitude’a i Kangoo. Poza tym cieszyć się z tego mogą użytkownicy niektórych Fordów, Saabów i Volvo. Na liście nie ma samochodów koncernu VAG… A poczytać o tym wszystkim możecie zaglądając na stronę 30.
Peugeota 306 można dostrzec na zdjęciu ilustrującym artykuł poświęcony używania CB-Radia za granicą (strona 36.).
Na stronie II dodatku „AŚ market” przedstawiono wyniki sprzedaży nowych aut w Polsce w ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. Renault zajmuje szóstą pozycję z wynikiem 8.330 samochodów, Peugeot jest jedenasty (5.408), a Citroën dwunasty (4.671).
Wśród najchętniej kupowanych modeli są Renault Clio (pozycja 11. z wynikiem 2.488 samochodów) i Megane (miejsce 12. z wynikiem 2.256 aut).
Na stronie III wspomniano o Daciach z fabrycznymi instalacjami LPG, które już są dostępne w Polsce.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Myślę, że można to wydanie kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze