„Cars” nr 9 (13) z IX.2011
Stron: 124 (z okładką)
Cena: 6,90 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,5 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C3, C4, DS4, Xsara Picasso, 207, 405, 407, 508, 607, RCZ, A110, Clio, Scenic, Twingo, sportowe
Citroëna Xsarę Picasso można dostrzec na jednym ze zdjęć nadesłanych do Redakcji przez czytelnika „Cars”. Niżej z kolei wydrukowano list poświęcony Citroënom C4 i DS4.
W króciutkim materiale na stronie 12. wspomniano Renault Twingo, debiutujące na kończących się powoli targach we Frankfurcie.
Citroëna C3, Peugeota 207 i Renault Clio pokazano na stronach 39-40 w roli konkurenta dla nowej Toyoty Yaris.
Renault Grand Scenic, czy Chevrolet Orlando? Dla nas, miłośników samochodów francuskich, wybór jest oczywisty. A właśnie tego typu dylemat był udziałem Redaktora Struka, którego próbę odpowiedzi na to pytanie znajdziecie w materiale zamieszczonym na stronach 42-48. I choć Orlando jest samochodem sporo dłuższym (o 9,2 cm), to posadowiono go na płycie podłogowej o mniejszym o 1 cm rozstawie osi. Skutkuje to zauważalnie większymi możliwościami aranżacji wnętrza w zakresie przestrzeni wzdłużnej, ale też bagażnika. Ten w Orlando ma minimalną objętość wynoszącą 90 litrów. Minimalna pojemność kufra Grand Scenic’a sięga 208 litrów. To przepaść! Przy maksymalnym wykorzystaniu kubatury mamy 1.490 vs 2.063, więc francuski minivan znowu wygrywa! Poprawia swoją funkcjonalność bagażówki nisko poprowadzonym progiem ładunkowym – w Chevrolecie trzeba unieść walizki aż o 16 cm wyżej!!!
We wnętrzu Grand Scenic’a skrytykowano centralne położenie wskaźników, co moim zdaniem ma tylko jedną wadę – zbyt łatwe odczytywanie prędkości przez żonę/dziewczynę ;-) Ja w swoim samochodzie mam podobnie i nie rozpaczam ;-) Za to konsola środkowa w Chevrolecie jest tak rozbudowana, że mnie z lekka przytłacza. Scenic’owi zarzucono też sporo wpadek ergonomicznych, choć w gruncie rzeczy drobnych. Pochwalono za to znakomite materiały wykończeniowe i ogólną przytulność wnętrza.
Scenic okazał się samochodem komfortowo zawieszonym, gładko wybierającym liczne przecież na polskich szosach nierówności. A że nie do końca idzie to w parze z możliwościami jazdy ofensywnej? Cóż – przecież nie po to się kupuje vana! Za to Orlando nie tylko mocno hałasuje zawieszeniem, ale w dodatku zapewnia mało przyjemne wrażenia „dotykowe” z jego pracy – jest koszmarnie sztywnym samochodem, co niekoniecznie podobać się będzie rodzinom. Nie idzie za tym zresztą zamiłowanie do sportowej jazdy, bowiem Van Chevroleta skręca niechętnie, z dużym oporem, i na dodatek zachowuje się nerwowo przy nagłych zmianach kierunku jazdy.
Tylko 130 KM generowanych przez wysokoprężny silnik Scenic’a (1.6 dCi) zapewnia niewiele gorsze przyspieszenia, niż 2-litrowy 163-konny motor Chevroleta, za to zadowala się znacząco niższym spalaniem. Pozwala to wciąż oszczędzać pieniądze, których na sam zakup auta trzeba w salonie Renault przygotować mniej (acz niewiele mniej).
W teście niezbyt dobrze wypadły zaś hamulce Renault.
Ostatecznie jednak Grand Scenic okazał się lepszym samochodem, więc nasz wybór byłby (znowu!) właściwy ;-)))
Krótki test Peugeota RCZ 2.0 HDi zamieszczono na stronie 77. I choć może silnik wysokoprężny nie jest tym, co najbardziej pasuje do tego typu samochodu, to jednak ta wersja nieźle sobie poczyna na asfalcie, którego nierówności zresztą całkiem dobrze amortyzuje.
O Renault Alpinie A110, Peugeocie 405 T16 GR „Pikes Peak” i bolidach Renault F1 wspomniano w relacji z Goodwood Festival of Speed zamieszczonej na stronach 86-89.
Zapis długodystansowego testu Peugeota 508 GT 2.2 HDi znajdziecie na stronach 98-99. Flagowa aktualnie limuzyna Peugeota zastąpiła jednocześnie dwa modele (407 i 607), ale de facto zastąpiła w gamie tylko ten pierwszy model. Na następcę 607 wciąż czekamy.
Pozytywnie oceniono zawieszenie tej topowej odmiany Peugeota 508. To dobrze, bo jest to zbieżne z tym, co my pisaliśmy po teście wersji kombi tego samochodu. Przy okazji – zwróćcie uwagę na pierwsze opinie (w komentarzach pod naszym testem) osób, które już korzystają/korzystały z tych samochodów na odcinkach dłuższych, niż jazda testowa u dealera…
Poza superlatywami krytyce poddano w zasadzie tylko niedostatek schowków w testowanym samochodzie oraz zbyt szerokie słupki B nieco ograniczające widok na boki.
Na stronie 120. znajdziecie wieści ze świata Formuły Renault 3.5, a strona kolejna przynosi informację, że Sebastien Loeb i Daniel Elena zdecydowali się przedłużyć kontakt z Citroënem, o czym poinformowano jeszcze przed Rajdem Niemiec. W tekście wspomniano aktualną broń teamu – Citroëna DS3 WRC.
To już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w magazynie “Cars” w tym miesiącu. Warto kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze