Benzynowy silnik 1.6 PureTech o mocy 225 KM jest wykorzystywany w samochodach grupy Stellantis. Jednostka ta ma spory potencjał w zakresie tuningu elektronicznego i część użytkowników chętnie to wykorzystuje, poprawiając fabryczne parametry w wyspecjalizowanych firmach, które się tym zajmują. Jakie parametry można uzyskać?
Fabrycznie silnik PureTech w tej wersji osiąga 300 Nm i ma 225 KM mocy. Tuning, polegający na zmianie mapy sterującej jednostką, pozwala znacząco zwiększyć zarówno moc jak i maksymalny moment obrotowy. Szczególnie ten drugi parametr jest istotny, ponieważ pozwala wykorzystywać osiągi silnika już przy stosunkowo niskich obrotach.
Tuningowi w jednej z warszawskich firm została poddana fabryczna jednostka w samochodzie DS 7 Crossback, marki DS Automobiles. Uzyskane efekty wyglądają następująco:
- Moc zwiększyła się z 232,6 do 260,7 KM. Różnica w stosunku do danych fabrycznych to 35,7 KM, natomiast w stosunku do realnie zmierzonej mocy jednostki to 28,1 KM,
- Maksymalny moment obrotowy wzrost z 297,6 Nm do 344 Nm. Jednocześnie obniżono poziom obrotów, przy których ten moment jest osiągany, z 4.920 obr. do 4.626 obr.
Wykres danych silnika po tej operacji wygląda następująco:
Podwyższenie mocy silnika poprzez ingerencję w dane sterujące silnikiem to popularny w Polsce sposób na poprawę osiągów samochodu. Koszt takiej operacji – w tym przypadku zrealizowanej w Warszawie – wyniósł 1.700 zł brutto.
Dalsze zwiększanie mocy jest nadal możliwe, jednak wymagać może już ingerencji mechanicznej.
Najnowsze komentarze