Gigantyczna afera we Francji. Silniki 1.2 PureTech są wadliwe a producent miał zmuszać dealerów i sprzedawców do wprowadzania w błąd klientów i odmawiania partycypacji w kosztach napraw – ujawnia były handlowiec marki Peugeot w obszernym wywiadzie dla jednej z tamtejszych gazet.
Były sprzedawca samochodów Peugeot zdecydował się opowiedzieć o problemach po tym, jak odszedł z salonu. Wcześniej obawiał się konsekwencji służbowych i wyrzucenia z pracy. Jak twierdzi, atmosfera współpracy z marką była fatalna. Sugerowano mu, aby nie informował kupujących o potencjalnych problemach oraz odmawiał zwrotu kosztów za naprawy, które były konieczne z winy producenta. Zdecydował się opowiedzieć o całym procederze, aby zwrócić uwagę opinii publicznej zarówno na problemy techniczne jak i fatalne podejście koncernu.
Zacznijmy od tego, że silnik 1.2 PureTech w najróżniejszych odmianach znajduje się pod maską wielu popularnych modeli Peugeot, takich jak 208, 2008, 308, 3008, 5008, Rifter i Partner. Stosowany jest też w samochodach innych marek koncernu Stellantis, takich jak Citroën, DS Automobiles, Jeep czy Opel. Konstrukcja silnika oparta jest pasek rozrządu pracujący w oleju. Z czasem benzyna, która przedostaje się do oleju powoduje utratę jego właściwości smarnych co prowadzi do rozpuszczania się paska. Drobne cząsteczki mogą zapchać pompę próżniową, co prowadzi do osłabienia siły hamowania a nawet utraty hamowania, zapychają też kanaliki olejowe w silniku, co grozi utratą smarowania i zatarciem jednostki napędowej.
W opinii byłego sprzedawcy silnik 1.2 PureTech jest tykającą bombą.
„Peugeot zrzucił na nas bombę z opóźnionym zapłonem” – opowiada sprzedawca, który odszedł z salonu kilka miesięcy po podjęciu innej pracy jako sprzedawca samochodów używanych. „Każdego dnia otrzymywaliśmy telefony od klientów z informacją, że ich samochód ma problem, że pasek uległ awarii, że silnik jest uszkodzony”.
Opisuje też skandaliczny sposób podejścia do problemu
„Na szkoleniach kazano nam unikać rozmów na ten temat, mówić, że został wybrany silnikiem roku lub wyjaśniać, że problemy były spowodowane przez ludzi, którzy nie przestrzegali terminów serwisowania. To było bardzo trudno, sprzedawać pojazdy i mówić klientom, by wzięli kredyt, gdy potencjalnie mieli do mnie później zadzwonić, by powiedzieć mi, że silnik zawiódł”.
Klienci byli zszokowani problemami a on nie mógł nic zrobić.
„Producent zażądał, abyśmy nie brali odpowiedzialności za naprawy pojazdów, które nie były w 100% objęte gwarancją lub nie były u nas serwisowane” – wspomina przedstawiciel handlowy. „Pewnego razu zadzwoniła do mnie zapłakana kobieta. Nie mogła używać swojego samochodu ani go naprawić. Nie wiedziała, jak dostać się do pracy, jak sobie poradzić. Nie miała pieniędzy na naprawę. Była to kropla, która przelała czarę goryczy. Odszedłem”.
Atmosfera pracy była bardzo trudna. Producent nie zapewniał żadnego wsparcia i stosował bardzo rygorystyczne zasady napraw. Gniew klientów skupiał się jednak na dealerach i sprzedawcach, chociaż zmuszeni są oni do stosowania zasad i reguł narzucanych przez koncern i markę.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
.
„Wiele osób chciało odzyskać pieniądze lub samochody, zwłaszcza ci, którzy mieli niespłacone kredyty lub leasingi. Wiele osób obrażało nas i oskarżało, ponieważ mogliśmy im złożyć oferty wymiany, w najlepszych przypadkach za 50% ceny rynkowej.”
Atmosfera stała się nie do zniesienia i wiele osób zaczęło po prostu rezygnować z pracy. W przypadku sprzedawcy, który zdecydował się o wszystkim opowiedzieć, była to większość zespołu.
„Prawie wszyscy odeszliśmy w tym samym czasie. Codzienne krzyki odbijają się na zdrowiu psychicznym tych, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem”.
Sprzedawca Peugeot, który zdecydował się ujawnić praktyki producenta ma też dla klientów rady jak postępować:
Przede wszystkim po uruchomieniu samochodu warto chwilę poczekać, aby silnik się rozgrzał i nie obciążać go przez pierwsze kilometry jazdy. „Ograniczy to wibracje i przedostawanie się benzyny do oleju. Mieszanka oleju i benzyny niszczy pasek. Należy też bewzględnie przestrzegać zaleceń dotyczących serwisu, wykonując przeglądy i wymiany oleju bezpośrednio w Peugeot, z zaplanowaną częstotliwością. Zachęca to wymiany samego oleju częściej.”
Warto też stosować olej przeznaczony specjalnie do silników 1.2 PureTech, który ma wzmocnioną odporność na utratę właściwości pod wpływem benzyny. Taki olej produkuje m.in. słynna francuska firma Yacco – spełnia on specyfikację producenta. Kliknij tutaj aby przejść do sklepu Yacco.
A co na to producent? Peugeot utrzymuje, że jakość produktów zadowolenie klientów są jej priorytetami.
„Jest nam przykro, że niektórzy klienci mogą doświadczyć nadmiernego zużycia oleju lub przedwczesnego uszkodzenia paska rozrządu z powodu starzenia się oleju w niektórych silnikach benzynowych 1.2 PureTech” – napisał producent w oświadczeniu dla francuskich mediów. Jednocześnie przyznaje, że „Pomimo przestrzegania zaleceń dotyczących konserwacji, mogą wystąpić przypadki nadmiernego zużycia oleju lub usterki ciśnienia oleju.”
Jakie są zasady pomocy klientom z problemami? Grupa Stellantis zdecydowała się wdrożyć odpowiednią politykę wsparcia: „W przypadku nadmiernego zużycia oleju koszt naprawy jest pokrywany w 100% do pięciu lat lub 100.000 kilometrów. Następnie, od pięciu do ośmiu lat lub 150.000 kilometrów, pokrywany jest koszt części”.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. Codziennie
Kierowcom, którzy mają problemy z ciśnieniem oleju, firma oferuje kontrolę paska rozrządu przy każdym przeglądzie. „Wszystkie niezbędne operacje naprawcze są przeprowadzane bezpłatnie przez okres do sześciu lat lub 100.000 kilometrów – informuje Peugeot, dodając, że aktualnie stosowany pasek rozrządu jest odporny na zmiany właściwości oleju i mają go wszystkie samochody produkowane od połowy 2022 r. Zachęca także do pojawienia się w ASO na kontrolę i wymianę paska w razie potrzeby.
Nowy silnik zbudowano na łańcuchu rozrządu
Najnowsza wersja silnika 1.2 PureTech, oferowanego w hybrydowych zespołach napędowych mHEV od 2023 roku, została mocno zmodyfikowana. Zastosowano m.in. łańcuszek rozrządu.
Opracowano na podstawie La Provence oraz informacji własnych
Najnowsze komentarze