Citroën C6 to samochód, który zyskał miano ikony w świecie motoryzacji dzięki swojemu nowatorskiemu designowi i zaawansowanej technologii. Historia jego powstania i późnego wejścia na rynek jest jednak pełna zawiłości i wewnętrznych sporów w koncernie PSA, do którego należą marki Citroën i Peugeot. Prace nad następcą modelu Citroën XM rozpoczęły się już w latach dziewięćdziesiątych, co czyni opóźnienia jeszcze bardziej znaczącymi.
W roku 1999 Citroën zaprezentował na targach motoryzacyjnych w Genewie koncept o nazwie Lignage. Samochód ten został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i media, a jego futurystyczny wygląd oraz zaawansowane rozwiązania techniczne wzbudziły ogromne zainteresowanie. Model Lignage – zaprojektowany m.in. przez Dana Abramsona ze stadia projektowego marki – miał być zwiastunem nadchodzącej rewolucji w gamie Citroëna, a zarazem wyznaczać nowe standardy w segmencie luksusowych limuzyn.
Wewnętrzne studio marki kontra cztery uznane marki projektowe
Citroën podjął decyzję o skierowaniu Lignage do produkcji, co w naturalny sposób przekształciło się w projekt C6. Zanim trafił do produkcji, marka zdecydowała się na weryfikacje koncepcji przez Pinifarinę, Italdesign, Bertone oraz Heulez Torino. Ich prace jednak odrzucono i C6 trafił do opracowania produktowego.
Samochód wyprzedzał swoją epokę, oferując m.in. zaawansowane zawieszenie hydropneumatyczne, nowatorskie systemy bezpieczeństwa oraz unikalny design, który wyróżniał go na tle konkurencji. Jednakże, mimo że projekt był gotowy w zasadzie w roku 2003, Citroën C6 został zaprezentowany oficjalnie dopiero dwa lata później a do salonów trafił w 2006 roku. Skąd to opóźnienie?
Wojna z rodziną Peugeot
Opóźnienie produkcji C6 było wynikiem wewnętrznych konfliktów w koncernie PSA. Kluczową rolę w tym sporze odgrywała rodzina Peugeot, która sprzeciwiała się szybkiej premierze nowego modelu Citroëna. Rodzina Peugeot obawiała się, że wprowadzenie na rynek tak zaawansowanego modelu jak C6 mogłoby zaszkodzić sprzedaży planowanego w tym samym czasie modelu Peugeot 407. Ich obawy dotyczyły nie tylko potencjalnej konkurencji wewnętrznej, ale również przesunięcia uwagi i zasobów na promocję nowego flagowego modelu Citroëna.
Ówczesny szef Citroëna miał inne wizje i ambitne plany, jednak konflikt interesów z rodziną Peugeot spowodował, że projekt C6 został celowo opóźniony. W rezultacie, samochód, który miał potencjał zrewolucjonizować rynek już trzy lata wcześniej, wszedł realnie do produkcji dopiero w 2006 roku.
Co by było gdyby?
Warto zastanowić się, jak potoczyłyby się losy Citroëna, gdyby C6 trafił na rynek w planowanym terminie. Z pewnością byłby to potężny skok jakościowy, który mógłby umocnić pozycję marki w segmencie luksusowych limuzyn i przyciągnąć nowych klientów. Niestety, wewnętrzne spory i różnice w strategiach zarządzania sprawiły, że Citroën musiał poczekać na swoją szansę, a potencjalne korzyści z wczesnej premiery C6 zostały utracone.
Magia C6
Citroën C6 pozostaje symbolem innowacyjności i odwagi w projektowaniu, a jego historia jest przykładem na to, jak wewnętrzne konflikty mogą wpływać na rozwój i sukcesy w przemyśle motoryzacyjnym. Szkoda, bo C6 mógł odnieść znacznie większy sukces…
Informacje zawarte w tym artykule pochodzą z relacji Dana Abramsona, wieloletniego projektanta marki. Z pierwszej ręki mogli je poznać czytelnicy portalu Francuskie.pl, którzy uczestniczyli w spotkaniu z Abramsonem w ramach 35. rocznicy premiery modelu XM w dniu 25.05.2024 r.
Najnowsze komentarze