vigoroux citroen Wiadomości
Wiadomości

La Croisière Verte: elektryczna podróż przez Afrykę w duchu marki Citroën

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-18
dacia design week 2025 1 e1747417219563 Wiadomości
Wiadomości

Dacia na Romanian Design Week 2025. Co pokazano?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
renault Wiadomości
Wiadomości

Nowy Renault Duster ma podbić serca klientów w tym kraju

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
01 opel kadett city ma 50 lat to byla wersja dla mlodych ludzi Wiadomości
Historia

Opel Kadett City ma 50 lat – to była wersja dla młodych ludzi

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-16
motor 20 2025 Wiadomości
Przeglad Prasy

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 20/2025. „Dacia Bigster to nie jest większy Duster”

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-15
Peugeot 308
Wiadomości

Nowy polski cennik Peugeot 308 już jest dostępny. Podwyżka i zmiany w gamie silnikowej

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-14
peugeot 3008 1 Wiadomości
Wiadomości

Toyota ponosi dotkliwą porażkę. Stellantis królem hybryd w Europie

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-13

Najnowsze komentarze

  • Jan - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Testy

Test: Czy warto kupić samochód elektryczny? Tydzień z Renault ZOE w wielkim mieście – cz.2. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2018-09-21
w Testy, Renault - testy i opinie
Czas czytania 9 minut
597
A A
10
Czy warto kupić samochód elektryczny? Tydzień z Renault ZOE w wielkim mieście - cz.2 

Minął tydzień, w czasie którego nowe Renault Zoe było naszym podstawowym samochodem do poruszania się po stolicy. W tym czasie przejechaliśmy ponad 600 kilometrów, poznając praktyczne strony jazdy takim autem. Jest szybkie, ciche, komfortowe i przesiadka do klasycznego pojazdu była obarczona nutką żalu, że to już koniec.

Życie z samochodem elektrycznym, nawet o zasięgu 300 kilometrów, nie jest jeszcze dzisiaj najprostsze. Jeśli macie domek lub miejsce do ładowania w pobliżu mieszkania, to sprawa jest prosta. Po przyjeździe podłączacie auto i w kilkanaście godzin będzie naładowane. Innymi słowy mówiąc ładowanie nocne pozwala na spokojne poruszanie się po mieście bez stresu o zasięg. Znacznie gorzej zaczyna to wyglądać, gdy w miejscu pracy ani w domu nie macie nawet zwykłego gniazdka, które umożliwiłoby ładownie pojazdu elektrycznego.

Ładowarek jest dużo, ale… 

Wtedy poszukiwanie czynnej, sprawnej i szybkiej ładowarki zaczyna być pewnym wyzwaniem logistycznym. W Warszawie takich punktów jest kilkadziesiąt. Wiele z nich jest ciągle bezpłatnych, co pozwala szybko naładować akumulatory bez wydawania pieniędzy. Jeszcze rok czy dwa lata temu tych punktów było stosunkowo mało, dzisiaj ładowarek jest już naprawdę sporo. IMG 2099 Wiadomości

Szybka ładowarka pozwala naładować baterie w 2-3 godziny. To długo, ale musimy pamiętać, że ta technologia stale się rozwija i już w tej chwili zapowiadane są superładowarki, które pozwolą „zatankować” w kilka minut. Taki sprzęt ma być instalowany na drogach szybkiego ruchu i autostradach. Wtedy przerwa w podróży nie będzie zbyt długa. Wracając jednak do miasta, dzisiaj przeważają ładowarki średniej prędkości.

Wady dzisiejszej infrastruktury 

Tak więc w Warszawie nie ma raczej kłopotu ze znalezieniem miejsca do ładowania samochodu poza domem. Ale te ładowarki mają też swoje wady:
  1. Są nierówno rozłożone na terenie miasta. Koncentracja występuje w rejonie centrum, ale już na wschodnim brzegu jest ich jak na lekarstwo. Tu wielka odpowiedzialność władz miasta, by wyrównać w końcu rozwój lewobrzeżnej i prawobrzeżnej Warszawy. Dzisiaj Wisła jest granicą sensownego wyboru miejsc ładowania.
  2. Nie wszystkie są w pełni sprawne. Bezpłatne ładowarki firmy Innogy wiele razy nie potrafiły wejść w tryb szybkiego ładowania, co powodowało, że zamiast 2-3 godzin auto ładowałoby się 15-17.
  3. Płatne ładowarki Greenway są szybkie, ale też drogie – naładowanie 70% pojemności kosztowało ponad 40 złotych (ładowanie jednorazowe, bez zakładania konta), co czyni eksploatację takiego samochodu równie kosztowną co klasycznego.
  4. Wiele osób traktuje miejsca do ładowania samochodu elektrycznego jako darmowe miejsce parkingowe, ignorując znaki. Wtedy ładowarka jest w zasadzie zablokowana, bo nie ma jak z niej skorzystać.
  5. Samochodów elektrycznych zaczyna być na tyle dużo, że znalezienie wolnej bezpłatnej ładowarki zaczyna być problemem – bardzo często wszystkie w danym miejscu były zajęte.
  6. W niektórych galeriach handlowych, gdzie są ładowarki, dojazd do nich nie jest oznaczony. Warto wcześniej wiedzieć, gdzie je można znaleźć.

Są duże plusy 

Po pierwsze i najważniejsze, ochrona powietrza. Dla coraz większej ilości osób jakość powietrza w mieście ma kapitalne znaczenie. Zimą sami przekonujemy się o tym, że w całej Polsce jest z tym bardzo źle. Wbrew popularnej opinii, to nie tylko ogrzewanie, ale właśnie samochody przyczyniają się do powstawania smogu. Aut jest po prostu coraz więcej a miejsca na spaliny nie przybywa. Dodajmy do tego brak wiatru i mix tego co wylatuje z kominów oraz spalin daje zabójczy efekt. Zresztą badania w tym zakresie nie pozostawiają wątpliwości – tlenki azotu to substancja, która zabija. Nieprawdziwa jest też opinia mówiąca o tym, że samochody elektryczne ładowane z elektrowni węglowych trują poprzez zużywanie węgla – elektrownie dysponują dużo lepszymi systemami oczyszczania tego co leci do atmosfery, niż jest w stanie zrobić to pojedynczy samochód. Tak więc głównym argumentem za zakupem jest jednak przyjazność dla środowiska. Co jednak zrobić, gdy portfel mówi nie? O tym za moment. IMG 2094 Wiadomości

Warto przeczytać!

Nowy Peugeot 208

Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025

2025-05-19
Nissan Juke 1.6 Hybrid 143

Test: Nissan Juke 1.6 Hybrid 143 N-Sport, czyli crossover z pomysłem i na sportowo. 1000 km za nami

2025-05-19

250 sztuk Renault Master do transportu pacjentów. Nowe zamówienie firmy EMED

2025-05-19

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

2025-05-19

Samochód elektryczny może dzisiaj jeździć po bus pasach. To znakomicie ułatwia przejeżdżanie przez zatłoczone miasto. Kierowcy autobusów oraz innych osobówek nie są jeszcze do tego przyzwyczajeni i niekiedy dziwnie reagują na takiego elektryka, ale w czasie naszych jazd zauważyliśmy, że przejazd przez główne arterie, gdzie są bus pasy, skraca się o kilkanaście minut. To duża oszczędność – i jest to spora wartość, o ile ktoś pracuje w biznesie. Można więc powiedzieć, że z uwagi na cenę samochodów elektrycznych, oferta buspasów jest raczej dla firm, niż osób indywidualnych.

Trzecia, kolosalna zaleta auta elektrycznego, to cisza. Ta jazda jest zupełnie inna, relaksuje i odpręża. Nie ma ryku silnika, nie ma wkręcania się sprężarki na obroty, nie ma wielu wrażeń z normalnego samochodu. Ale cisza ma też wymiar zdrowotny – hałas jest coraz większym problem w miastach i źródłem chorób cywilizacyjnych. Samochód elektryczny znakomicie redukuje ilość dźwięków, generowanych do otoczenia. Ale w ocenie wielu osób nadal nie łagodzi to bólu finansowego.

Małe a cieszy – bezpłatny parking. Parkowanie bez płacenia w centrum miasta to spora oszczędność. W skali miesiąca nawet kilkaset złotych. Warto te pieniądze dodać do swojej kalkulacji.

Ekonomia samochodu elektrycznego 

No i teraz przechodzimy do miejsca, w którym warto by sobie odpowiedzieć na pytanie. Czy warto kupić samochód elektryczny. Pod naszym poprzednim artykułem pojawiło się dużo komentarzy, dotyczących ekonomii zakupu takiego samochodu. Wiele z nich zawiera bardzo trafne spostrzeżenia, dotyczące wysokiej ceny. Bo rzeczywiście, samochód elektryczny klasy Renault Zoe, czyli miejskie nieduże auto, to dzisiaj wydatek rzędu 130-150 tysięcy złotych. IMG 2101 Wiadomości

Krótka odpowiedź brzmiałaby – warto. Warto, o ile możecie sobie na taki wydatek pozwolić. Warto, jeśli możecie mieć dwa samochody, jeden do miasta, drugi w dłuższe trasy. Warto, o ile chcecie poruszać się szybciej po mieście. Warto, jeśli macie dostęp do ładowania w domu i w pracy.

Dłuższa odpowiedź – też warto. Być może dzisiaj rozwiązaniem jest zakup samochodu używanego, zamiast 130 tysięcy wydanie kilkudziesięciu tysięcy. Siostrzany dla Renault Nissan oferuje model Nissan Leaf, którego ceny są dzisiaj bardziej przystępne. Oczywiście nie będzie 300 kilometrów zasięgu, ale coś za coś.

Samochód elektryczny nie jest dla wszystkich 

Samochód elektryczny jest dobrym pomysłem, ale nie dla wszystkich. Profil użytkowania powinien być nieco inny, niż typowe samochodu spalinowego. Krótsze trasy, raczej po mieście, być może trójkąt dom-praca-zakupy czy ewentualnie jeszcze przedszkole lub szkoła. Na codzienne dojazdy do pracy, nawet po kilkadziesiąt kilometrów, jak niekiedy robi się w Warszawie, pojazd elektryczny to doskonały pomysł. Na długie wypady za miasto – nie. Jeszcze nie dzisiaj.

Co przyniesie przyszłość

Szybki rozwój motoryzacji opartej na prądzie już się dokonał. My, jako całe społeczeństwo, jeszcze tego nie widzimy, bo te wszystkie nowinki dochodzą z dużym opóźnieniem. Ale mamy już prekursorów aut na prąd. Jeździ ich coraz więcej. Zajęte ładowarki w Warszawie są na to najlepszym dowodem.

Warto też pamiętać, że kiedyś skończy się bezpłatne ładowanie. Że bus pasy też kiedyś zostaną odebrane, bo im więcej aut elektrycznych na nie wjedzie, tym bardziej będą zatłoczone.

Dzisiaj w Polsce nie ma jednak mechanizmów, które promowałyby masowy rozwój  elektromobilności. Jest dużo mówienia, mało konkretów. Wydaje się, że najskuteczniejszym sposobem na zmianę tego stanu rzeczy są inwestycje na poziomie rządowym i samorządowym w popularyzację aut – być może car-sharing na masową skalę, być może rozwój infrastruktury. Na pewno bardzo pomocne byłyby dopłaty czy subsydia – ale to wszystko bardzo obciąża i tak już mocno zadłużony budżet. A przecież rząd nie ma żadnych własnych pieniędzy – ma tylko, które nam zabierze w podatkach. IMG 2091 Wiadomości

Jest pewna cena, którą musimy zapłacić za czyste powietrze. Ale nie stanie się to tak długo, dopóki nie mamy – jako społeczeństwo – możliwości poniesienia tego kosztu. A dzisiaj wydaje się, że nas zwyczajnie na to nie stać.

Oddajemy Renault ZOE niechętnie, bo jazda samochodem elektrycznym potrafi dać wiele radości i trzymamy kciuki za powodzenie tego segmentu w motoryzacji.

Tekst, zdjęcia: redakcja francuskie.pl

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

IMG 2061 WiadomościIMG 2099 WiadomościIMG 2094 WiadomościIMG 2093 1 WiadomościIMG 2091 WiadomościCzy warto kupić samochód elektryczny? Tydzień z Renault ZOE w wielkim mieście - cz.2 IMG 2088 WiadomościIMG 2064 WiadomościIMG 2063 WiadomościIMG 2062 WiadomościIMG 2101 Wiadomości
1 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: RenaultZoe
Udostepnij218Tweet136Udostepnij38
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3125 udostępnienia
    Udostepnij 1250 Tweet 781
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1418 udostępnienia
    Udostepnij 567 Tweet 355
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4477 udostępnienia
    Udostepnij 1791 Tweet 1119
  • Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

    622 udostępnienia
    Udostepnij 249 Tweet 156

Testy samochodów

dacia duster lpg 01 Wiadomości
Dacia - testy i opinie

Test: Nowa Dacia Duster 100 KM z LPG. Na gazie jeździ się taniej. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-12-11
10. Peugeot 3008 2.0 HDi test Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM – oszczędne auto z dieslem i pierwszy crossover Peugeot. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-12-31
Citroen e-C4
Citroen - testy i opinie

Test: Komfortowy Citroën ë-C4 – czy to idealny samochód do jazdy po mieście? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie prądu.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-03-07
Dacia Sandero Stepway: test opinia
Testy

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 90 KM – najtańszy crossover na rynku. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2018-04-20
0035 02 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.6 110 KM 2004: wrażenia z jazdy. Opinie, spalanie, awarie, zalety i wady

autor Krzysztof Gregorczyk
2004-11-22

Najnowsze komentarze

  • Jan - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie

Zobacz też

Renault dynamicznie wchodzi do Chin

Używany Citroen C5 III X7 – czy warto kupić?

André Citroën na Panteon? Powstała oficjalna strona wspierająca tę inicjatywę

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
10
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz