Nowy DS 7 Crossback So Chic z bazowym silnikiem 1.2 PureTech 130 nie jest ani najszybszy, ani najlepiej wyposażonym kompaktowym SUV-em na rynku, ale to nie oznacza, że brakuje mu zalet. Czym przekona nas konkurent Audi Q3 i BMW X1 wyceniony na 155.300 zł?
Zazwyczaj do redakcyjnych testów trafiają najdroższe, najmocniejsze jednym słowem „wypasione” wersje wyposażeniowe pojazdów i wcale nas to nie dziwi. Ładniejsze wykończenia i ulepszona strefa komfortu są w stanie bardziej przekonać do siebie tego, czy innego redaktora a w cennik przecież niekoniecznie każdy aż tak się zagłębia. Tym razem będzie jednak nieco inaczej ponieważ otrzymaliśmy model w wersji, która niezbyt często jest zamawiana przez klientów marki DS Automobiles sprzedającej głównie topowe wersje swoich pojazdów. Na pierwszy rzut oka nie poznamy, że mamy do czynienia z jednym z najtańszych DS 7 Crossback w Polsce. Nie jest to wprawdzie tzw. „golas”, sprzedawcy luksusowej marki z własnej nieprzymuszonej woli nie wypuściliby takiego pojazdu z salonu, ale egzemplarz, któremu z jednej strony nie odmówimy świetnego wyglądu i komfortu, a z drugiej, nie przerazi nas ceną. Do testu trafiła wersja So Chic z silnikiem 1.2 Pure Tech i manualną 6-biegową skrzynią biegów.
Ulubionym słowem przedstawicieli DS Automobiles określających linię modelową marki jest „awangarda”. Rozumiemy przez to, że samochód ma łamać dotychczasowe konwencje i dać nowy przepis na samochód. Brzmi to bardzo pięknie, choć DS 7 Crossback ma przecież cztery koła, silnik i kierownicę i w tej kwestii Francuzi nie wymyślili niczego nowego, ale faktycznie model jest w pewien sposób inny. Biorąc pod uwagę, że jest całkiem młody na rynku, istnieje niewielka szansa na to, że spotkamy drugiego właściciela SUV-a DS Automobiles na stacji benzynowej. Ta „inność” to jednak nie tylko nadwozie, ale przede wszystkim podejście do projektowania wnętrza. Styliści DS Automobiles zamiast niemieckiej „harmonii”, czy też innymi słowy nudy zadbali o to, by każdy element, każdy przycisk i pokrętło miały swój niepowtarzalny charakter. Być może nie wszystkie funkcje są dla kierowcy ergonomiczne, jak choćby lokalizacja przycisków otwierania szyb, które znajdziemy na konsoli centralnej, ale gdy pojeździmy francuskim SUV-em przez jakiś czas, przyzwyczaimy się i do tego. Wrażenie robią wirtualne zegary i nawet zmiana ustawień na wyświetlaczu za kierownicą będzie miała w sobie odrobinę artystycznego kunsztu.
W centralnej części deski rozdzielczej zainstalowano duży 12,3-calowy ekran dotykowy. Ekran reaguje na dotyk bardzo szybko, interfejs jest przejrzysty i czytelny choć nie możemy powiedzieć, że jest idealnie. Niektóre funkcje niekoniecznie znajdują się tam, gdzie się ich spodziewamy a kamerka cofania mogłaby mieć nieco lepszą rozdzielczość.
DS 7 Crossback doceniam przede wszystkim za dobrze wyprofilowane fotele, komfort na pokładzie i wykończenie wnętrza, któremu nawet w podstawowej inspiracji Bastille ze złoto-brązową tapicerką nie brakuje smaku. Ergonomia rozmieszczenia poszczególnych elementów potrafi prawie rozleniwić, ponieważ zarówno lewarek skrzyni biegów, cup-holdery, jak i ekran dotykowy są dostępne w zasięgu ręki kierowcy. W samochodzie schowków jest wystarczająco a większość z nich jest miękko wyścielona. Sporo zmieści się do podłokietnika, okulary znikną w schowku nad głową kierowcy a smarfton położymy w przestrzeni z opcjonalną ładowarką indukcyjną. Kabina jest dosyć dobrze izolowana od dźwięków z zewnątrz, choć przy wyższych obrotach do naszych uszu będzie docierał niezbyt majestatyczny pomruk 3-cylindrowej jednostki napędowej. Komfort jazdy francuskim SUV-em zapewnia zawieszenie, które bardzo dobrze tłumi większość nierówności nawierzchni.
Napęd testowanego przez nas pojazdu pochodzi od bazowej dla DS 7 Crossback jednostki benzynowej Pure Tech o pojemności 1199 cm3, która generuje 130 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy 230 Nm zobaczymy na kanciastym obrotomierzu przy 1750 obr/min. Nie będziemy oszukiwać, jednostka DS 7 Crossbabck wcale nie dostarczy nam sportowych osiągów, ale przecież nie każdy musi pokonywać swoim samochodem rekordy w sprincie do setki. W przypadku testowanego przez nas modelu, aby dotrzeć do granicy 100 km/h potrzeba 10,8 sekundy, a maksymalna prędkość SUV-a wynosi 195 km/h. Jeździliśmy francuskim SUV-em zarówno w korku, jak i na trasie i nie raz bez problemu wyprzedzaliśmy ciężarówkę, osobówkę, czy motocykl, bo jeśli kierowca chce, to wydobędzie z pojazdu właściwą dynamikę. Silnik został sprzężony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, która nie ma żadnych problemów z precyzją. Lewarek jest niewielki, zgrabnie leży pod prawą dłonią i ma krótkie drogi prowadzenia.
Cena DS 7 Crossback, który otrzymaliśmy do testów dzięki uprzejmości DS Store w Krakowie, wynosi 155.300 zł, czyli mniej więcej w cenie bazowej Jaguara E-Pace aczkolwiek egzemplarz demonstracyjny można dostać z rabatem za ok. 130.000 zł. Jest to pojazd w wersji So Chic wycenionej na 138.900 zł z kilkoma opcjami wyposażenia dodatkowego takimi jak: nawigacja, czerwony lakier perłowy, ładowarka bezprzewodowa do smartfona, podgrzewane przednie fotele i przednia szyba oraz reflektory Full LED DS Acitive LED Vision. Za model z porównywalnym wyposażeniem zapłacimy u marki Audi przynajmniej 23 tys. więcej i w BMW ponad 20 tys. zł.
Poniżej zestawienie DS 7 Crossback z trzema konkurentami.
DS 7 Crossback |
BMW X1 |
Audi Q3 |
Jaguar E-Pace |
|
Długość |
4573 mm |
4439 mm |
4484 mm |
4411 mm |
Szerokość z lusterkami bocznymi |
2098 mm |
2060 mm |
2024 mm |
2088 mm |
Wysokość |
1620 mm |
1598 mm |
1616 mm |
1649 mm |
Rozstaw osi |
2738 mm |
2670 mm |
2680 mm |
2681 mm |
Pojemność silnika |
1199 cm3 |
1499 cm3 |
1498 cm3 |
1999 cm3 |
Rodzaj silnika |
benzynowy |
benzynowy |
benzynowy |
diesel |
Moc silnika |
130 KM |
140 KM |
150 KM |
150 KM |
Moment obrotowy |
230 Nm |
220 Nm |
250 Nm |
380 Nm |
Skrzynia biegów |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
6-biegowa manualna |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h |
10,8 s |
9,7 s |
9,6 s |
10,1 s |
Prędkość maksymalna |
195 km/h |
205 km/h |
204 km/h |
199 km/h |
Średnie spalanie (dane producenta) |
5,4 l/100 km |
6,5-7,3 l/100 km |
5,9–5,8 l/100 km |
6,6 l/100 km |
Cena bazowa |
124.900 zł |
132.000 zł |
132.900 zł |
155.900 zł |
Wyposażenie standardowe modelu DS 7 Crossback:
- Aktywny alarm niezamierzonego przekroczenia linii
- Alarm spadku uwagi kierowcy z kamerą
- Automatyczny hamulec postojowy z funkcją pomocy przy ruszaniu na wzniesieniu (Hill asist)
- Chłodzony schowek po stronie pasażera
- Ekran dotykowy 8″ format SD multitouch
- Fasada deski rozdzielczej i panele drzwi tworzywo sztuczne
- Filtr kurzu i zapachu z węglem aktywnym
- Flokowany schowek w podłokietniku foteli przednich
- Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
- Listwa między końcówkami wydechu lakierowana Silver Chrome
- Plakietka z nazwą “Inspiracji”‘ w dolnej części drzwi przednich
- Przycisk bekluczykowego uruchamiania silnika
- Schowek w podłokietniku foteli przednich z podwójnym uchwytem na kubki
- System kontroli martwego pola SAM
- System kontroli uwagi kierowcy
- Szyba czołowa przyciemniana, akustyczna
- Szyby P+T starowane elektrycznie, sekwencyjne, antyprzytrzaskowe
- Światła do jazdy dziennej LED (DRL)
- Relingi dachowe
Bezpieczeństwo i zabezpieczenia antykradzieżowe
- Airbagi boczne i kurtynowe z przodu
- Rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych
Koła i opony
- Felgi aluminiowe18” BUENOS AIRES
Komfort
- Cyfrowa deska rozdzielcza 12,3″
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
Nieokreślona
- Airbagi przednie, poduszka pasażera z możliwością odłączania
- Lusterko wsteczne elektrochromatyczne bez ramki
- Reflektory przeciwgłowe LED z funkcją doświetlania zakrętów
Ogrzewanie i klimatyzacja
- Klimatyzacja automatyczna dwu-strefowa
Pakiety
- Fotele sterowane mechanicznie
- Reflektory Xenonowe
- Wycieraczki szyb “flat blade” sterowane automatycznie z funkcją magic wash
Siedzenia
- Inspiration DS 1 – BASTILLE
Styl wewnętrzny
- Oświetlenie nastrojowe LED
- Systemy audio i komunikacji
- RCC A2 DS Connect Radio
Wyposażenie dodatkowe modelu DS 7 Crossback:
- DS CONNECTNAVI 3D ON-LINE, NAC B3 – 4700 zł
- LAKIER PERŁOWY – 4000 zł
- ŁADOWARKA BEZPRZEWODOWA DO SMARTFONA – 500 zł
- PODGRZEWANE FOTELE PRZEDNIE I SZYBA CZOŁOWA – 1700 zł
- REFLEKTORY FULL LED DS ACTIVE LED VISION – 5500 zł
Najnowsze komentarze