Renault Arkana 1.6 E-Tech z silnikiem o mocy 145 w wydaniu Full Hybrid trafiła na test do naszej redakcji i bardzo się spodobała. Ten samochód ma nie tylko bardzo dobrze wygląda, ale przede wszystkim potrafi być bardzo oszczędny. Postanowiliśmy sprawdzić jaki wynik da się uzyskać przy normalnej jeździe w mieście. Był zaskakujący!
Renault Arkana Esprit Alpine trafiła do naszej redakcji ponad tydzień temu. Lubimy ten samochód za jego wygląd a teraz do testu dostaliśmy wersję po faceliftingu. Najważniejszych różnych nie widać, ale można je odczuć.
Wygląd zewnętrzny
Renault Arkana to samochód typu SUV Coupe, który nawiązuje swoim kształtem do BMW X4 lub podobnych konstrukcji marek premium, typu Mercedes GLC. Auto wygląda świetnie i to właśnie jego wizualna strona przekonuje klientów na początku. Płynne linie nadwozia łagodnie przechodzą w wydłużony tył, elegancka sylwetka wyróżnia się wciąż z tłumu dość jednolitych SUVów. Dodając do tego oryginalne kolory, które proponuje Renault, można stworzyć coś naprawdę ciekawego.
Facelifting dodał Arkanie uroku, stała się bardziej dojrzała. Są to zmiany drobne, ale tworzą naprawdę elegancką całość, której nie psują ani zbędne dodatki ani jakieś udziwnienia stylistyczne.
W środku Renault Arkana
Wnętrze Renault Arkana w wersji Esprit Alpine jest ciemne i eleganckie. I chociaż przypomina nam inne modele, ma swój charakter.
Wersja, którą otrzymaliśmy do testu – jak to zwykle w parkach prasowych bywa – to szczytowy model w gamie. Ma tapicerkę ze skóry ekologicznej łączoną z Alcantarą a wyposażenie dopompowano prawie pod korek, zabrakło chyba tylko otwieranego dachu. Klimatyzacja automatyczna, automatyczna skrzynia biegów, napęd full hybrid 145 KM, lakier nazwany niebieski zanzibar, chociaż realnie byłby to raczej jakiś odcień morski, 19″ niezwykłe felgi Esprit Alpine (bardzo skomplikowany kształt), duży 9,3” calowy ekran, cyfrowe zegary, podgrzewane fotele i kierownica – jest tego sporo.
Siedzi się wygodnie, zarówno z przodu jak i z tyłu wysoka osoba nie ma żadnego problemu, żeby usiąść (test aby wsiąść za siebie przy kierowcy 190 cm zdany), bagażnik jest spory (ponad 500 litrów) i pakowny oraz ma podwójną podłogę, ale można wykorzystać go całkiem skutecznie.
W bagażniku znalazło się miejsce na kompresor – ukryto go za klapką po prawej stronie.
Pod względem wygody i praktyczności trudno Arkanie cokolwiek zarzucić.
Nie przypadły mi za to do gustu okładziny udające łupek, czyli rodzaj kamienia. Być może dlatego, że jako tradycjonalista próbuję jednak znaleźć trochę naturalności a połączenie czerni i bieli oraz ich odcieni nie jest dla mnie przekonujące. Intrygująco przedstawia się za to faktura tego materiału, ciekawe to zaprojektowano. W nocy świetnie prezentuje się oświetlenie nastrojowe – nie wiedzieć czemu Renault uparcie nie tłumaczy tego słowa, tylko używa słowa ambient (otoczenie).
Za to drobne ale przyjemne dodatki w rodzaju trójkolorowych przeszyć foteli, mocna faktura trójwymiarowa ekoskóry czy przyjemny w dotyku materiał fotela (Alcantara) – tak, to jest to!
Materiały są dobrej jakości, chociaż częściowo twarde, ale obcowanie z tym wnętrzem nie powoduje żadnego dysonansu poznawczego. Jest zmontowane dobrze. Grafika zegarów ma wysoką rozdzielczość, wszystko jest łatwe w obsłudze oraz intuicyjne (mamy w redakcji Renault Captur II więc trudno, żebyśmy mieli jakikolwiek problem – osoby przesiadające się z innych marek mogą potrzebować chwili na przyzwyczajenie).
Menu nie jest może tak rozbudowane jak w przypadku Australa czy Espace, to jednak zupełnie inny system, w zupełności wystarczy jako podstawowa opcja do ustawiania wszystkiego. Połączenie ze smartfonem działa bez zarzutu, jakość dźwięku rozwów w obie strony nie budzi zastrzeżeń. Jakość muzyki również, chociaż jeśli lubisz słuchać muzyki zawsze sugeruję wziąć jednak topowe wyposażenie w tym względzie, dobrej jakości głośniki i subwoofer robią różnicę.
Z minusów – Renault nadal używa w tym modelu złącza USB A, dla osób, które mają nowsze telefony z USB-C może to być nieco niewygodne. Również ładowarka bezprzewodowa jest nieco kapryśna, gdy telefon się kawałek przesunie, to z ładowania nici. W sumie – drobiazgi.
Arkana Jazdy Arkaną
Włączasz samochód i w środku zwykle panuje cisza, bo auto uruchamia się w trybie elektrycznym. Dopiero niski poziom akumulatora lub warunki pogodowe mogą wyzwolić silnik spalinowy – wolnossący o pojemności 1.6. Arkana preferuje tryb elektryczny i to widać w czasie jazdy.
Mam wrażenie, że ta wersja napędu full hybrid przeszła jakiś subtelny tuning, bo auto zachowuje się nieco bardziej dynamicznie niż poprzednik, wszystko działa znacznie płynniej a do 100 km/h auto rwie się do przodu, może nie jak szalone, ale dość konsekwentnie. Jest na tyle dobrze, że wiele samochodów z mocniejszymi silnikami zostaje z tyłu. To co przekonuje w tym 145-konnym silniku to właśnie dynamika, przynajmniej w zakresie typowych prędkości miejskich i pozamiejskich.
Druga rzecz, która zwróciła moją uwagę, to wspomniana już płynność i cisza, która panuje na pokładzie. Ma się wrażenie, że przynajmniej przez część czasu jedziemy typowym elektrykiem, bo silnik spalinowy i elektryczny współgrają ze sobą bardzo dobrze. Nie udało mi się ani razu wywołać jakiegoś niepokojącego szarpnięcia czy braku zdecydowania.
To naprawdę duży plus tego samochodu. Dla osób, które lubią jak w testach coś się krytykuje dodam, że niekiedy dysonans między włączaniem się napędu spalinowego a ciszą elektryka może być duży.
Zawieszenie w Renault Arkana
Kolejny plus to moim zdaniem zawieszenie, które ma dobrze rozłożone akcenty: nie ma tu ani zbytniej miękkości ani twardości. Sprężystość mi bardzo odpowiadała, żadne krótkie nierówności nie powodują nerwowych ruchów nadwozia, z drugiej strony trudno Arkanę wyprowadzić z równowagi na typowych polskich kocich łbach czy kiepskiej drodze. Jedzie stabilnie, pewnie. Podoba mi się taki sposób prowadzenia, potęgowany jeszcze dobrym stosunkiem mocy do wagi i to trio: dynamika, prowadzenie, komfort są tutaj na dobrym poziomie. Rodzina nie będzie narzekać na wstrząsy.
Spalanie Arkany
Mając Arkanę przez tydzień w dużym mieście chciałem sprawdzić jak bardzo da się oszczędzać, ale bez wolnej jazdy. Tryb poruszania się na dystansie 300 kilometrów to dynamika połączona z maksymalizacją wykorzystania energii z hamowania. Jeżdżąc w trybie B udało mi się uzyskać 5,1 litra na 100 kilometrów (mierzone na dystrybutorze), co uważam za rezultat rewelacyjny – fakt, że głównie były to przejazdy w jedną, dwie osoby, często dłuższe przejażdżki po mieście. W tym było około 200 kilometrów jazdy po mieście i 100 po trasie szybkiego ruchu, jadąc z prędkościami do 80-90 km/h z uwagi na przedweekendowe zagęszczenie aut na trasie.
Renault Arkana oraz aktywny tempomat. Jest lepiej!
Na koniec zostawiam jeszcze jedną cechę Arkany, która przypadła mi do gustu – aktywny tempomat. Jego działanie również – mam wrażenie poprawiono w stosunku do poprzednich wersji, w szczególności płynność. Cztery zakresy odległości
Podsumowanie
Renault Arkana to samochód dopracowany, dobrze wyglądający i mający niewiele minusów. Jest wygodny a w wersji Esprit Alpine ma wszystko co niezbędne na pokładzie i jest komfortowy. Z takim wyposażeniem i silnikiem (full hybrid 145 KM) kosztuje co najmniej 149.900 zł i to jest jedyne miejsce, gdzie mógłbym nieco ponarzekać. Z drugiej strony dopracowany oszczędny i dynamiczny napęd rekompensuje nieco te wydatki. Drobnym minusem jest to, że w środku Arkana zdradza, iż pochodzi od Captura, wnętrze nie jest więc najszersze, co nie przeszkadza wygodnie przewieźć 4 dorosłych osób. Nie każdemu też przypadnie do gustu niezbyt głęboki bagażnik. Poza tym to naprawdę przyjemne w eksploatacji, ciche wygodne i komfortowe auto, które wyróżnia się na ulicy i to mocno – jeśli ktoś lubi pokazywać, że ma dobry gust i posiada coś eleganckiego, to Arkana jest w sam raz.
Jak jeszcze jesteśmy przy cenach – najtańsza Arkana zaczyna się w cenniku od 119 tysięcy zł, do tego dochodzą oferty wyprzedażowe, warto więc spytać dealera Renault o najlepszą ofertę i ponegocjować.
Wyposażenie testowanej wersji Esprit Alpine
- obudowy lusterek bocznych w kolorze czarnym
- obręcze kół ze stopu metali lekkich 19” esprit Alpine
- dźwignia skrzyni biegów typu E-Shifter
szyby tylne przyciemniane - ładowarka indukcyjna
- easy link 9,3″ z nawigacją
- funkcja bezprzewodowej replikacji smartfona Android Auto i Apple Carplay
- mapa Europy w wersji rozszerzonej
- fotele przednie podgrzewane
- lusterka boczne elektrycznie sterowane, składane oraz podgrzewane
- fotele przednie z regulacją elektryczną, fotel kierowcy z regulacją lędźwiową
- tylna kanapa z podłokietnikiem w układzie 1/3-2/3 i systemem Easy Break
- podsufitka w kolorze czarnym
- oświetlenie wnętrza ambiente
- szyba tylna podgrzewana
- trzy zagłówki w drugim rzędzie siedzeń
- podwójna podłoga bagażnika
- elektryczne szyby przednie i tylne
- kierownica podgrzewana, pokryta skórą ekologiczną TEP
- tapicerka ze skóry ekologicznej ECO TEP łączona z Alcantarą
- funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
- podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
- światła do jazdy dziennej LED „Edge Light”
- lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne bezramkowe
- wycieraczki przedniej szyby o zmiennej częstotliwości pracy, czujnik deszczu i światła
- światła Full LED Pure Vision w kształcie litery C
- system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (RCTA)
- aktywny regulator prędkości (ACC)
- kamera cofania
- elektroniczne ograniczenie prędkości do 180 km/h
- system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
- system Multi-Sense
- system utrzymywania pasa ruchu (LKA)
- system kontroli martwego pola (BSW)
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- automatyczny, elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold
- cyfrowy wyświetlacz wskaźników i zegarów 10″
- bezkluczykowy dostęp – karta Renault Hands Free
- system ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP/TSR)
- easy pilot – asystent jazdy w korku i na autostradzie
- aktywny system wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (AEBS)
- klimatyzacja automatyczna, nawiewy klimatyzacji dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń
- system ABS
- funkcja połączenia alarmowego e-Call
- system wspomagania nagłego hamowania (AFU)
- czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu
- 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na przednich miejscach
- 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na przednich i tylnych miejscach
- możliwość ręcznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera z przodu
- boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz poduszki kurtynowe
- sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa
- system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC) + system wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA)
- czujnik ciśnienia w oponach pośredni
- system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych tylnych miejscach
- zestaw do naprawy uszkodzenia opony
- centralny zamek
Skonfiguruj swoje Renault Arkana teraz – cena od 119 tysięcy zł
Najnowsze komentarze