OS17 – Rämmen 1 – 21,87 km
Poranny odcinek padł łupem Sebastiena Loeba, ale superSeb odrobił do drugiego na mecie Mikko Hirvonena jedynie 0,2 sekundy. Podobną przewagę nad Latvalą wypracował Dani Sordo, który pojawił się w tabeli z czwartym czasem. Przy tak małych różnicach wydawało się, że wszystko w czołówce jest już poukładane.
Sebastien Ogier ukończył Rämmen 1 z siódmym czasem, ale stracił do Henninga Solberga, goniącego go – przynajmniej teoretycznie – w generalce, tylko 1,3 sekundy.
Ósemkę zamknął Petter Solberg, któremu udało się odrobić dobrze ponad 45 sekund do zajmującego ósme miejsce w generalce Madsa Østberga. Czy jednak kłopoty z hamulcami w Subaru pomogą Petterowi we wskoczeniu na ósme miejsce? To mało realne – strata po OS17 sięgała jeszcze ponad 110 sekund.
Kimi Räikkönen ukończył tę próbę z jedenastym czasem
Ponownie dobry przejazd zanotował Michał Sołowow – Polak był autorem 23 czasu, pokonał o trzy oczka (i 4,5 sekundy) Bernardo Sousę, a w generalce wciąż zamykał drugą dziesiątkę, będąc ósmym wśród załóg jadących samochodami S2000.
OS18 – Värmullsasen 1 – 23,41 km
Druga dzisiejsza próba w zasadzie przesądziła o wynikach rajdu – Sebastien popełnił kilka drobnych błędów, odbił się też od śnieżnej bandy i w efekcie stracił do Hirvonena 7,3 sekundy. W ten sposób przewaga Fina nad Francuzem powiększyła się do 23,7 sekundy, co na dobrą sprawę oznaczało już stratę nie do odrobienia.
Dani Sordo znowu uległ Latvali – czwarte miejsce Hiszpana kosztowało go kolejne 6,2 sekundy straty do Fina i zakończyło marzenia o powrocie na podium w Szwecji – przewaga kierowcy Forda wzrosła do 1:00,8 i tylko dzwon Latvali mógł pomóc Daniemu.
Sebastien Ogier, szósty w wynikach Värmullsasen 1, dołożył kolejne 4,8 sekundy do swojej przewagi nad Henningiem Solbergiem i spokojnie jechał do mety rajdu zajmując w generalce bezpieczną piątą pozycję.
Petter Solberg był dziewiąty, ale dzięki nieustającym kłopotom Østberga, znowu odrobił ponad 45 sekund i od ósmego miejsca dzieliło go już tylko 65,3 sekundy… Niestety Mr Hollywood uskarżał się na braki mocy w swojej C4-ce.
Mniej szczęścia miał Kimi Räikkönen – rozbił przód samochodu i finiszował ze stratą ponad 130 sekund do zwycięzcy.
Problemy miał też Michał Sołowow – pod koniec odcinka wypadł z trasy, ale dzięki kibicom udało się powrócić na drogę. Niestety strata niemal 5,5 minuty (w stosunku do wyniku Hirvonena) skutkowała spadkiem z doskonałej 20. pozycji w generalce.
OS19 – Lesjöfors – 10,49 km
Sześciokrotny Mistrz Świata, kierowca Citroëna, zdecydował się nie walczyć o w zasadzie przegraną sprawę i uznał, że sensowniej będzie nie podejmować szaleńczego ryzyka, które w dodatku wcale nie musi przynieść sukcesu, za to może się skończyć klapą. Sebastien taktycznie rozegrał ostatnie próby i zadowolił się drugim miejscem. Widać to było wyraźnie na trzeciej dzisiejszej próbie, jedynej przejeżdżanej tylko raz. Loeb zadowolił się trzecim czasem i stracił 8,4 sekundy do Mikko Hirvonena, który znowu triumfował. Fin nie mógł być pewny, co zrobi Sebastien, startujący przecież za nim, więc musiał jechać naprawdę dobrze. Pomiędzy dwoma rywalami, pretendentami do mistrzowskiego tytułu, zmieścił się w wynikach jeszcze Marcus Grönholm.
Dani Sordo był piąty – on też nie zamierzał ryzykować i planował dowieźć do mety bezpieczne czwarte miejsce. Praktycznie nie miał szans ani na dogonienie Latvali, ani nie musiał specjalnie uciekać przed piątym w generalce Ogierem.
A skoro mowa o juniorze Citroëna – młodszy Seb zakończył Lesjöfors z siódmym czasem mając po tym odcinku 67,1 sekundy straty do Sordo i jednocześnie blisko 1:40 przewagi nad Henningiem Solbergiem. Znakomity wynik młodego Francuza, który przecież w Rajdzie Szwecji wystartował po raz pierwszy w karierze.
Petter Solberg nie mógł już myśleć o wbiciu się do najlepszej ósemki – dziewiąty czas próby okazał się o 4,5 sekundy gorszy od wyniku Madsa Østberga, w którego Subaru podczas serwisu naprawiono pęknięty przewód hamulcowy i zawodnik znowu mógł uzyskiwać dobre czasy.
Ponownie jedenasty czas uzyskał de facto debiutujący w samochodzie WRC Kimi Räikkönen. Gdyby nie wcześniejsze straty, Iceman mógł być naprawdę wysoko, a tak zajmował dopiero 31. miejsce w łącznej klasyfikacji.
Dobrze jechał Michał Sołowow, jedyny Polak w tej imprezie (nie licząc jego pilota, oczywiście, oraz ekipy Cersanti Rally Team). Kierowca jedynego w stawce Peugeota 207 S2000 ukończył Lesjöfors z dwudziestym czasem, ale zapewne dogonienie Armindo Araujo zajmującego w generalce 21. miejsce Michałowi się nie uda – zostało za mało oesowych kilometrów.
OS20 – Rämmen 2 – 21,87 km
Fabryczne załogi Forda podwójnie wygrały powtórny przejazd przez Rämmen. Kierowcy Citroënów czujnie jednak kontrolowali sytuację i Sebastien Loeb uplasował się na trzecim miejscu, a Dani Sordo na czwartym. Jako ciekawostkę dodajmy, że jakiś dowcipniś z teamu Citroëna nakleił na kierownicy Daniego kartkę z napisem „Osłona chłodnicy!” ;-))) Sam Sordo zaś myślami jest już w Meksyku i cieszy się z czwartej pozycji – dzięki temu będzie miał w Ameryce Środkowej nieźle przeczyszczoną drogę.
Nareszcie nieco lepiej pojechał Petter Solberg – tym razem finiszował z szóstym czasem próby, o 2,4 sekundy wyprzedzając Sebastiena Ogiera.
Kimi Räikkönen znów musiał się zadowolić jedenastym czasem, ale biorąc pod uwagę, że to jego pierwszy start w samochodzie WRC, to trzeba mu oddać, iż jeździł w ten weekend naprawdę porównywalnie ze starymi wyjadaczami cyklu – Matthew Wilsonem, Khalidem Al Qassimim, czy Madsem Østbergiem. Gdyby nie półgodzinna strata, Iceman spokojnie byłby w dziesiątce i miałby szanse na punkty w debiucie!
Michał Sołowow wciąż utrzymywał formę i finiszował po raz kolejny z dobrym, 21. czasem. W efekcie zbliżył się do Armindo Araujo na niespełna 20 sekund i jednak pojawiła się szansa na awans w generalce!
OS21 – Värmullsasen 2 – 23,41 km
Ostatni odcinek na pewno był denerwujący, zwłaszcza dla Mikko Hirvonena. Fin musiał uważać na wszystko, żeby głupim błędem nie zniweczyć szans na zwycięstwo, ale okazał się wytrawnym graczem i pojechał szybko i bezbłędnie. Nie wygrał wprawdzie tej próby oddając triumf koledze z zespołu, ale zakończył zmagania z ponad 40-sekundową przewagą nad Sebastienem Loebem, w dodatku zyskując nawet na tym OS-ie 5,6 sekundy.
Loeb finiszował z trzecim czasem. Dani Sordo, jadący już spokojnie, dotarł na metę z piątym rezultatem, pokonując przy okazji Pettera Solberga o 4,7 sekundy.
Dobrze pojechał Kimi Räikkönen finiszując z siódmym wynikiem – to tak na osłodę po ciężkim rajdzie, ale jednak przejechanym z dobrymi czasami.
Ostatni OS niespecjalnie poszedł po myśli Sebastiena Ogiera, ale Francuzowi nigdzie się nie spieszyło – dwunasty rezultat próby nie mógł mu zaszkodzić, a nawet zwycięstwo w niczym by mu nie pomogło. Lepiej było pojechać rozważnie, bezpiecznie, i tak też zrobił Ogier.
Michał Sołowow po raz kolejny zakończył odcinek z 23. czasem, co jest w tej stawce zawodników naprawdę dobrym rezultatem. W efekcie polska załoga Cersanit Rally Teamu zakończyła Rajd Szwecji na 22. miejscu w generalce – Michał rzutem na taśmę wyprzedził Armindo Araujo o 25,1 sekundy, ale… nie awansował w klasyfikacji generalnej. Wprawdzie przeskoczył w N4 o oczko w górę z przewagą 5,3 sekundy nad kierowcą Lancera, ale przed Polaka – o 3,1 sekundy – wbił się jeszcze Marcus Grönholm, który zajął 21. miejsce w generalce. Troszkę to przykre – widziałem tam już Michała ;-))) Ale z drugiej strony to żaden wstyd przegrać rajd z Grönholmem o niewiele ponad trzy sekundy :-)))
Po całoweekendowych zmaganiach zakończył się Rajd Szwecji. Oto pierwsza dziesiątka klasyfikacji generalnej i załogi francuskich rajdówek, które w tejże dziesiątce się nie zmieściły:
1. Mikko Hirvonen, Ford Focus WRC, 03:09:30.4
2. Sebastien Loeb, Citroën C4 WRC, +0:00:42,3
3. Jari-Matti Latvala, Ford Focus WRC, +0:01:15,4
4. Dani Sordo, Citroën C4 WRC, +0:02:41,6
5. Sebastien Ogier, Citroën C4 WRC, +0:04:15,3
6. Henning Solberg, Ford Focus WRC, +0:05:53,4
7. Matthew Wilson, Ford Focus WRC, +0:07:53,9
8. Mads Østberg, Subaru Impreza WRC, +0:09:22,2
9. Petter Solberg, Citroën C4 WRC, +0:10:17,5
10. Per-Gunnar Andreson, Škoda Fabia S2000, +0:12:18,9
…
22. Michał Sołowow, Peugeot 207 S2000, +0:23:33,9
…
30. Kimi Räikkönen, Citroën C4 WRC, +0:38:37,2
KG
Najnowsze komentarze