DS Automobiles to francuska marka produkująca samochody klasy premium. DS 4 jest wśród nich propozycją wyjątkową. Model ten to kompakt, luksusowy wykończony, z unikalną stylistyką, znakomicie wyciszony i posiadający 225-konny napęd hybrydowy z możliwością ładowania. Auto wygląda znakomicie i nie raz, nie dwa w czasie testu mieliśmy o niego pytania od spotkanych osób.
DS 4 jest stosunkowo świeżą propozycją w gamie modelowej DS Automobiles. Marka ta zaczęła swoją samodzielną egzystencje w świecie motoryzacji od znakomicie przyjętego SUVa DS 7, który jeździ zresztą w naszej redakcji – mamy na liczniku już blisko 70 tysięcy kilometrów. Cenimy ten samochód za komfort, przestrzeń, bardzo dobrej jakości materiały wykończeniowe i benzynowy dynamiczny i niezawodny silnik o mocy 180 KM. Mając możliwość przetestowania najnowszego DS 4 nie uniknęliśmy więc porównań.
Zobacz: Wiadomości na temat marki DS Automobiles. Codziennie
DS 4 to samochód kompaktowy, a więc niższy i zdecydowanie bardziej opływowy jeśli chodzi o opory powietrza, niż DS 7 Crossback. Oferuje jednak podobnie luksusowe warunki podróżowania i oryginalny, wyróżniający się styl, który widać zarówno po nadwoziu jak i wewnątrz.
Wygląd zewnętrzny DS 4 Cross
DS 4 zbudowany jest z zestawienia dwojakiego rodzaju linii. Z jednej strony są to dość nieliczne łagodne łuki, które widać między innymi w linii dachu oraz w nadkolach, z drugiej zaś mamy tutaj prawie za dużo ostrych, zdecydowanie pociągniętych, linii prostych. Koła w wersji Cross mają słuszne 19” i wcale nie wyglądają na zbyt dużo – wręcz przeciwnie, przy odrobinie wyobraźni można tu włożyć nawet 20” lub 21”.
Przód DS 4 to bardzo charakterystyczna sygnatura świetlna DS, którą poznać można wszędzie i wyjątkowych rozmiarów gril. Z boku widzimy linie układające się w trójkąty i nawiązanie do logo DS. Tył to prawdziwa stylistyczna uczta z wąskimi reflektorami. Nie sposób nie zauważyć klamek, które chowają się w drzwiach.
Samochód może się podobać i zwraca uwagę swoją elegancją. W przeciwieństwie do niektórych propozycji konkurencji nie ma tu ani cienia przesady – tylko konsekwentnie zrealizowany pomysł.
Wnętrze DS 4 Cross
O ile na zewnątrz jest piękne, to w środku wita nas prawdziwa poezja. Nie przesadzam! Spójny, konsekwentny styl, rzemieślnik artysta od samego początku do końca przewija pokazuje nam, że DS jest inny, lepszy, ciekawszy, że nie będzie żadnego kopiowania tylko francuskie piękno i wyrafinowanie. Mamy więc elegancki kokpit z jego płynnymi liniami, oryginalnie rozmieszczone przyciski, wszystko pod kątem, mamy ukryte nawiewy pośrodku i te piękne, szlachetne materiały – skóra oraz metal. Plastik oczywiście też jest, jak w każdym aucie, ale pierwsze wrażenie to przede wszystkim piękno i szlachetność, dopiero potem, po jakiejś dłuższej chwili, oczy mogą zejść gdzieś niżej.
DS 4 Cross ma dwa ekrany dotykowe, ten drugi, mniejszy, znajduje się pośrodku pod ręką kierowcy. Ja to traktuje trochę jak gadżet, ale można za jego pomocą wiele zrobić – sterować, wskazywać, włączać – jeśli ktoś tylko chce.
Wnętrze DS 4 to przestrzeń dla estetów, ceniących bardzo wysoką jakość i design na najwyższym światowym poziomie. Bez cienia wahania można by je przerzucić do znacznie droższej marki i modelu.
Jeśli można mówić o wadach w przypadku obiektu artystycznego jakim jest DS, to wnętrze wymaga pewnego rodzaju przyzwyczajenia. Francuzi mówią nam po prostu: ciesz się, że tu jesteś i możesz z tym wszystkim obcować. Nie pytają o nasze przyzwyczajenia, to oni wyznaczają trendy.
Jedynym dysonansem był odsłaniany ręcznie szklany dach. To przydałoby się sterowanie elektryczne.
Jazda DS 4 Cross
Pod maską DS 4 Cross pracuje dobrze znany układ hybrydowy bazujący na silniku 1.6 PureTech oraz napędzie elektrycznym. Współpracuje z akumulatorem o pojemności 13,2 kWh i napięciu 300V co zapewnia zasięg do około 60 km na samym prądzie w optymalnych warunkach. Zimą zasięg jest mniejszy.
Zobacz: nowe samochody DS Automobiles w Polsce. Wyjątkowe wrażenia
Samochód jest cichy, dynamiczny i komfortowy. Wystarczy musnąć gaz by chciał ruszać i bezgłośnie się rozpędza. Napęd elektryczny daje sporą przewagę nad klasycznymi autami, można wymusić wręcz na nim jazdę – o ile naładowaliśmy akumulator, bo to przecież wersja PHEV, czyli ładowalna hybryda.
Ma to swoje konsekwencje w postaci pewnego rodzaju masy, którą się czuje, gdy ruszamy. Potem auto sprawia już wrażenie lekkiego jak piórko, pewnie przyklejone do asfaltu pokonuje zakręty i nierówności niespecjalnie przejmując się stanem drogi. Do kierowcy docierają tylko informacje zwrotne z nieźle dopracowanego układu kierowniczego.
Świetnie działa w nocy kamera podczerwona – DS Night Vision wykrywa ludzi i zwierzęta w przypadku niedostatecznego oświetlenia. To dobry argument za zakupem, zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Spalanie
Ten samochód będzie miał największy sens dla kogoś, kto może go ładować. Jeśli więc możesz wstawiać DS 4 do garażu lub po prostu ładować w firmie – to ideał. Spalanie na krótkich dystansach po mieście może być wtedy zero (w niskich temperaturach zasięg wynosi około 35 kilometrów) lub symboliczne, typu 1-2 litry na 100 kilometrów jeśli jeździmy w trybie hybrydowym. Bez ładowania szybko dojdziemy do około ośmiu litrów w warunkach dużej aglomeracji.
A gdy ktoś nie ma ładowarki? No cóż, wtedy pozostają stacje typu Greenway, droższe, nieco kłopotliwe – bo przecież trzeba do nich podjechać albo… jeżdżenie bez ładowania, ale po co wtedy kupować hybrydę?
Podsumowanie
DS 4 to samochód dla osób, które chcą mieć coś, co je wyróżni. Co nie będzie kolejnym nudnym autem, które wszyscy znają. Który daje poczucie wyjątkowości i luksusu, sporą dawkę komfortu a przede wszystkim jest ucztą dla oczu, szczególnie gdy się nim jedzie.
DS 4 Cross nie występuje już w cenniku
Na koniec informacja na temat cen – wersja DS 4 Cross nie występuje już w cenniku, ponieważ została wycofana wraz z uproszczeniem gamy, o czym wkrótce napiszemy. Najbliższym odpowiednikiem testowanego egzemplarza będzie DS 4 w wersji Opera, którego cena zaczyna się od 200.800 zł – nie posiadając jednak relingów oraz oznaczeń Cross z boku samochodu.
W wersji z silnikiem 225 KM PHEV cena detaliczna wynosi 248.000 zł, ale u dealerów można otrzymać bardzo ciekawe oferty wyprzedażowe, warto więc pytać w salonach DS Store o propozycję.
Gdzie kupić DS 4 w dobrej cenie?
Chcesz otrzymać dobrą ofertę na DS? Grzegorz Łukasik, DS Expert Advisor, chętnie pomoże – telefon +48 512 351 621, e-mail:
ds******@go****.pl
Najnowsze komentarze