Zakończony w niedzielę Rajd Szwecji, runda otwierająca nowy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata 2011, przyniósł pierwszą konfrontację nowych samochodów zespołu Citroën Total World Rally Team z konkurentami. Załoga Sébastien Ogier i Julien Ingrassia zajęła czwarte miejsce; ich koledzy Sébastien Loeb i Daniel Elena szóste. DS3 WRC nie zawiódł oczekiwań, zaliczając m.in. podwójne zwycięstwo na odcinku Power Stage, premiowanym dodatkowymi punktami.
Jedną z największych niewiadomych w rajdach samochodowych, mającą wielki wpływ na wyniki, jest zmienność pogody, która przekłada się na warunki drogowe. W pierwszym etapie Rajdu Szwecji zawodnicy wyjeżdżający na trasę jako pierwsi mieli do pokonania grubą warstwę świeżego śniegu, który padał przez całą noc. Sébastien Loeb i Daniel Elena, zmuszeni pełnić rolę odśnieżających, ponieśli tego dnia straty czasowe, praktycznie eliminujące ich z dalszej walki o miejsca na podium. Przez całą pierwszą pętlę ich dystans wobec liderów wzrastał. „Nasze opóźnienie wynika głównie z faktu, że czyścimy trasę czyli w zasadzie ślizgamy się po śniegu” – komentował siedmiokrotny Mistrz Świata. – „Jedziemy dobrze, ale kolce w oponach nie sięgają lodu i nie są w stanie wgryźć się w twardą nawierzchnię, by zapewnić nam przyczepność. Trudno, będziemy pomimo wszystko walczyć o kilka punktów. Samochód prowadzi się świetnie i ma doskonałe wyważenie”.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, korzystając ze swej nieco dogodniejszej czwartej pozycji startowej, pomimo względnie małego doświadczenia w rajdach zimowych notowali lepsze wyniki, utrzymując się w granicach 5. miejsca, a nawet wygrywając OS6. „Staram się tracić jak najmniej czasu, ale na wąskich partiach, nadal pokrytych świeżym puchem, jedzie się bardzo trudno” – mówił Ogier, a po drugiej pętli dodał z optymizmem: – „Już widzimy, że stać nas na walkę w czołówce. To dobry znak! Atakujemy i zapewniamy sobie dobrą pozycję startową na drugi etap”.
„Rozpoczęliśmy rajd w najgorszych możliwych warunkach, a jednak nasze samochody już pokazały swoje wielkie możliwości. Sébastien Ogier zaliczył kilka znakomitych czasów, świetnie spisuje się też Petter Solberg, trzeci po pierwszym etapie” – podsumował Olivier Quesnel, Dyrektor Citroën Racing.
Drugiego dnia rajdu załogi Citroën Total WRT ponownie zmagały się z niesprzyjającymi warunkami. Tym razem bezwietrzna pogoda powodowała, że po przejazdach pierwszych zawodników na trasach długo utrzymywał się wzbity w powietrze pył śnieżny, pogarszający widoczność. Na drogach pokrytych lodem, przy temperaturze ok. -25°C, kierowcy Citroëna zaczęli odrabiać straty. Sébastien Loeb od razu pokazał swoją klasę, wygrywając pierwszy oes dnia, a potem jeszcze 3 kolejne, ale dwuminutowa strata z poprzedniego dnia nie pozwalała mu myśleć o miejscu na podium. „Po drodze przyplątało się jeszcze przebicie koła. Cóż, jadę do mety i korzystam z okazji, by testować różne ustawienia auta” – mówił Loeb.
Sébastien Ogier, autor jednej wygranej oesowej, przez cały etap pewnie zajmował piąte miejsce. „Za kierownicą Citroëna DS3 WRC czuję się świetnie. Mogę jechać szybko bez dużego ryzyka. Miejscami trzeba zwalniać, bo przez wiszący w powietrzu biały pył nie widać drogi. W dobrej chwili zmieniliśmy dwa koła na zapasowe. Od lidera dzieli mnie już tylko 15 s., ale nie zamierzam odzyskiwać ich za cenę nadmiernego ryzyka. Na śniegu jeden błąd może wszystko przekreślić. Celujemy w jak największą liczbę punktów na mecie” – mówił Ogier.
„Dzisiejszy etap kończymy z pięcioma zwycięstwami oesowymi, w tym trzema podwójnymi. Oprócz tego, w pierwszej dziesiątce plasują się dwa DS3 WRC przygotowane przez Citroën Racing Technologies – Petter Solberg jest obecnie trzeci, a Kimi Räikkönen siódmy” – uzupełnił z satysfakcją Olivier Quesnel.
Ostatni, niedzielny etap rajdu obejmował 6 odcinków specjalnych, w sumie 92,26 km jazdy na czas, w tym tzw. Power Stage (OS Gustavsfors 2), transmitowany w wielu krajach w TV i dający zawodnikom możliwość zdobycia dodatkowych punktów do klasyfikacji indywidualnej (3, 2 i 1 pkt za trzy pierwsze miejsca). Sébastien Ogier wygrał ten odcinek, ale po stracie 15 s. z powodu zapchania filtra powietrza po wpadnięciu w śnieżną bandę na OS21 (Rammen 2) zajął ostatecznie 4 miejsce. „Jestem zadowolony z tego wyniku w moim dopiero drugim starcie w Rajdzie Szwecji” – powiedział na mecie. – „Wynosimy stąd wiele cennych doświadczeń. Pomimo wielu trudności, głównie pogodowych, pokazaliśmy duży potencjał Citroëna DS3 WRC. Czekam na następny rajd, w ciepłym klimacie, na trasach szutrowych”.
Sébastien Loeb kończył rajd bez żadnej presji. „Nie mając już nic do zyskania, po prostu uważnie dotarłem do mety. Szóste miejsce nie jest wynikiem na miarę naszych oczekiwań, ale mamy pierwsze punkty, powiększone jeszcze dzięki drugiemu czasowi na Power Stage, a co więcej, ta lokata daje mi korzystną pozycję startową w drugiej rundzie – Rajdzie Meksyku” – powiedział obrońca tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców.
Do mety dotarli też, na miejscach odpowiednio 5. i 8., Petter Solberg i Kimi Räikkönen jadący Citroënami DS3 WRC przygotowanymi przez Citroën Racing Technologies. „W swoim pierwszym występie Citroëny DS3 WRC okazały się niezawodne i jednocześnie konkurencyjne” – mówił na mecie Olivier Quesnel, Dyrektor Citroën Racing. – „Już przed rajdem wiedzieliśmy, że na tych bardzo specyficznych trasach nie będziemy faworytami, a jednak w drugim etapie Citroëny wygrały 8 na 9 oesów. Czekamy teraz na pierwsze rajdy szutrowe, by przekonać się dokładniej, jak nasze auta wypadają na tle konkurencji”.
Najskuteczniejsi: S. Loeb i P-G. Andersson, po 4 najlepsze czasy; S. Ogier, P. Solberg, M. Hirvonen, J-M. Latvala i M. Ostberg, po 3.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Szwecji
1. M. Hirvonen / J. Lehtinen Ford Fiesta RS WRC 3h 23:56,6
2. M. Ostberg / J. Andersson Ford Fiesta RS WRC +6,5
3. J. Latvala / M. Anttila Ford Fiesta RS WRC +34,0
4. S. Ogier / J. Ingrassia Citroën DS3 WRC +47,7
5. P. Solberg / C. Patterson Citroën DS3 WRC +1:31,2
6. S. Loeb / D. Elena Citroën DS3 WRC +2:30,3
7. P. Andersson / E. Axelsson Ford Fiesta RS WRC +6:22,0
8. K. Räikkönen / K. Lindström Citroën DS3 WRC +7:02,3
9. M. Wilson / S. Martin Ford Fiesta RS WRC +10:11,5
10. K. Al Qassimi / M. Orr Ford Fiesta RS WRC +10:31,1
Następna runda (2/13) – Rajd Meksyku (3-6 marca 2011).
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 1/13:
1. Mikko Hirvonen – 25
2. Mads Østberg – 18
3. Jari-Matti Latvala – 16
4. Sébastien Ogier – 15
5. Petter Solberg – 10
6. Sébastien Loeb – 10
7. PG Andersson – 6
8. Kimi Räikkönen – 4
9. Matthew Wilson – 2
10. Khalid Al-Qassimi – 1
Klasyfikacja oficjalna Producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2011 po rundzie 1/13:
1. Ford Abu Dhabi – 40
2. Citroën Total WRT – 22
3. M-Sport Stobart Ford – 18
4. Ice 1 Racing – 8
5. Team Abu Dhabi – 6
6. FERM Power Tools – 4
7. Monster – 2
Zapraszamy na naszą nową stronę poświęconą rajdom WRC: www.citroen-wrc.com
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze