DS 4 to samochód kompaktowy marki DS Automobiles, który niedawno mieliśmy okazję testować w naszej redakcji w wersji hybrydowej, z napędem PHEV o mocy 225 KM. Jest szybki, zwinny i bardzo komfortowy, bez problemu konkurując między innymi z takimi modelami jak Audi A3, BMW 1 czy Mercedes klasy A.
DS 4 pojawił się na rynku kilka miesięcy temu. Samochód jest produkowany w Niemczech, w fabryce w Russelheim. Do jakości wykonania nie można mieć zastrzeżeń: auto od pierwszego kontaktu sprawia bardzo solidne wrażenie. Dynamiczna, elegancka sylwetka mocno wyróżnia się na ulicy a marka DS Automobiles zadbała o kilka mocnych akcentów: chowające się klamki drzwi czy eleganckie matrycowe reflektory z przodu dodają DS 4 aury pewnego rodzaju wyjątkowości.
DS 4 ma luksusowe wnętrze
Prawdziwa uczta czeka nas jednak w środku. Skóra, delikatne podświetlenia kabiny, świetnej jakości wykończenia no i design na najwyższym poziomie, graniczący ze sztuką. Przebywanie w kabinie DS 4 to realne zanurzenie się w krainie komfortu, wygody i uczty dla oczu. Nic tu nie jest przypadkowe, wszystko podporządkowano sztuce projektowania. Jest to sytuacja rzadko spotykana w motoryzacji, która często jest powtarzalna i chaotyczna. W DS 4 tego nie znajdziecie.
Fotele są bardzo wygodne, w naszej testowej wersji wyposażono je m.in. w naprawdę znakomity masaż, sterowany z ekrany dotykowego. Możliwości masażu do wyboru jest sporo, uprzyjemnia to podróż i redukuje zmęczenie.
DS 4 i hi-fi Focal Electra
Kupując DS 4 zdecydowanie warto wybrać opcję Focal Electra, czyli zestaw Hi-Fi. Dźwięk jest mocny, ale naturalny, bardzo czysty, detale muzyki wręcz krystalicznie czyste i nawet radio FM, które coraz mniej używamy w samochodzie, działa lepiej niż np. w DS 7. Inżynierowie zrobili tu kawał dobrej roboty, zapewniając nagłośnienie, które cieszy ucho melomana a i osoby nie do końca czujące klimaty związane z muzyką będą zadowolone. Warto podkreślić naturalność dźwięku, bo nie jest to norma w samochodach nawet wysokiej klasy i często można spotkać się w innych markach np. z nadmiernym podbiciem niskich basów, które nie ma nic wspólnego z dobrą jakością muzyki.
System multimedialny
Multimedia działają szybko i pewnie, chociaż warto poświęcić chwilę czasu na właściwe ich skonfigurowanie – możliwości personalizacji są spore. Auto ma też nieduży ekran w środkowej konsoli, tuż za miejscem na prawą rękę, który pozwala na sterowanie a nawet wpisywanie odręcznych liter do nawigacji, jeśli ktoś ma na to ochotę. Nowy system jest bardzo responsywny, działa płynnie, chociaż po starszej wersji z DS 7 wymaga pewnego przyzwyczajenia. Filozofia DS jest po prostu inna. Chwila obcowania z autem pozwala zrozumieć zasadę działania menu. Przydatny jest przycisk Home, który z dowolnego miejsca przenosi nas do menu głównego.
Jazda, spalanie, dynamika, zachowanie na drodze
Jak zachowuje się DS 4 w codziennym użytkowaniu? Wielu dziennikarzy pisze o wzorowym zachowaniu na drodze i wysokim komforcie jazdy. Trudno się z nimi nie zgodzić. Francuskim projektantom udało się stworzyć połączenie pewnego prowadzenia z bardzo wysokim komfortem jazdy. DS 4 może być wyposażony w regulowane zawieszenie, które może pracować w trybie komfort, normal lub sport. Nawet używając tak lubianego przez nas ustawienia komfort nie ma mowy o zbytniej miękkości czy pochylaniu się nadwozia. Jest przyjemnie, amortyzacja działa znakomicie, kamera analizuje drogę i odpowiednio ustawia amortyzatory, można jeździć bardzo dynamicznie i w żadnym momencie nie czuć, by auto wychodziło poza kontrolę kierowcy.
Z napędem 225 KM dynamika jest bardzo dobra. Przyspieszanie, wyprzedzanie, to czysta przyjemność. Zwiększona waga hybrydy nie daje się w żadnym stopniu odczuć, raczej stabilizuje nadwozie. Kierownica reaguje natychmiast, auto lubi wchodzić w zakręty a do kompletu jest znakomicie wyciszone.
Układ hybrydowy działa szybko i pewnie, przełączanie jest nieodczuwalne. W czasie całego testu nie zdarzyły się żadne niepokojące zachowania, wyraźnie widać że DS wykorzystuje tu wszystkie doświadczenia z poprzednich modeli całej grupy. Na duży plus zasługuje też wyciszenie, które dobrze tłumi silnik spalinowy. Ten, gdy się włącza, jest słyszalny dopiero przy bardzo wysokich obrotach i jest to dźwięk raczej przyjemny. Dopiero przy limicie obrotów robi się trochę głośniej.
Asystent jazdy DS 4
Kolejnym plusem samochodu są nieinwazyjne systemy wspomagania. Asystent pasa ruchu działający z aktywnym tempomatem nie szarpie kierownicą, nie wymusza gwałtownych manewrów. Jeśli coś nagle wyjedzie przed DS 4, np. na autostradzie, auto miękko chociaż zdecydowanie zahamuje. Obsługa systemu jest intuicyjna, informacje można wyświetlać na szybie przed kierowcą.
Ładowalna hybryda
DS 4 225 KM EAT PHEV to auto, które najlepiej sprawdzi się, gdy dysponujemy możliwością ładowania w domu lub w pracy. Wtedy w mieście można korzystać z napędu czysto elektrycznego a zasięg około 50 kilometrów wystarczy na większość codziennych spraw. Jeśli naszym głównym przeznaczeniem są długie trasy, to zapewne polecalibyśmy diesla. Może nie dlatego, że hybryda dużo pali nienaładowana, wręcz przeciwnie, ale jednak wożenie dodatkowych kilogramów przy długich trasach, gdy nie są one wykorzystywane, będzie zbędnym obciążeniem.
Połączenie 1.6 PureTech i napędu elektrycznego
Pod maską pracuje hybryda silnika spalinowego 1.6 oraz napędu elektrycznego. Bateria ma pojemność 12,6 kWh. Spalanie, w zależności od scenariusza użycia, waha się od 1-2 litrów w mieście, przy naładowanym samochodzie w trybie hybrydowym, do ponad 7 litrów na autostradzie przy nienaładowanym akumulatorze. Przyspieszenie według danych fabrycznych to 7,7 sekundy do setki. Wystarczy.
DS 4 – wady
Jakie wady ma DS 4? Na tle konkurencji niewiele. Niewielki bak paliwa ogranicza nieco zasięg na autostradzie. Nie wszystkim spodoba się sterowanie większością funkcji przez ekrany, chociaż dzisiaj to norma. Menu wymaga pewnego przyzwyczajenia. Cena wersji hybrydowej zaczyna się od około 180 tysięcy zł, dla niektórych zastosowań (trasa!) lepszy będzie diesel. Wykorzystanie wszystkich możliwości hybrydy wymaga jednak posiadania ładowarki w domu lub w firmie.
DS 4 – zalety
A plusy? Design to największy wyróżnik DS 4, wysokiej jakości materiały, dobra dynamika, możliwość jazdy w trybie czysto elektrycznym, znakomite wyciszenie i komfort jazdy, komfortowe wnętrze, możliwość zamówienia wyposażenia takiego jak noktowizor, sporo wyposażenia w cenie, za które u konkurencji trzeba płacić dodatkowo, miękko pracująca skrzynia, dostępność, dostępność diesla. Na pochwałę zasługuje też dobra jakość wykonania auta.
DS 4 może się podobać i zdecydowanie warto wpisać go na listę potencjalnych aut, wartych rozważenia, wybrać się na jazdę próbną i samemu ocenić jak się sprawuje. Listę salonów znajdziecie na stronie DSAutomobiles.pl.
Porównanie – dane techniczne DS 4, BMW 1, Audi A3, Mercedes A
DS 4 E-Tense 225 Rivoli |
BMW 1 |
Audi A3 Sporstback-e |
Mercedes A hatchback Plugin |
|
długość (mm) |
4400 |
4319 |
4343 |
4419 |
szerokość (mm) |
1866 |
1799 |
1816 |
1796 |
wysokość (mm) |
1470 |
1434 |
1450 |
1440 |
rozstaw osi (mm) |
2675 |
2670 |
2630 |
2729 |
bagażnik (dm3) |
390 |
380 |
280 |
310 |
średnica zawracania (m) |
10,8 |
11,4 |
11,1 |
10,6 |
Cena DS 4 zaczyna się od 124.900 zł brutto, wersja hybrydowa to wydatek co najmniej 181.400 zł brutto (W zależności od wersji wyposażenia).
Dziękujemy DS Automobiles za użyczenie auta do testu.
Najnowsze komentarze