Grupa Renault zrealizowała cele wyznaczone na ubiegły rok.
Wzrost sprzedaży Grupy o 3,1% i obroty w wysokości 40,932 miliardów euro – o 0,5% więcej niż w roku 2012[1].
Dodatnia marża operacyjna w sektorze samochodowym – 495 milionów euro (34 miliony euro w roku 20121), co zapewniło całej Grupie marżę operacyjną w wysokości 1,242 miliarda euro (3,0% obrotów), w porównaniu do 782 milionów euro1 (1,9% obrotów) w 2012 r.
Dodatni free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym – 827 milionów euro (m.in. dzięki zmniejszeniu zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 790 milionów euro).
Zaangażowanie wszystkich pracowników Renault pozwoliło Grupie na osiągnięcie celów wyznaczonych na rok 2013 pomimo dość niesprzyjającej sytuacji. Dzięki uzyskanym wynikom Grupa może z ufnością podejść do realizacji drugiej części swojego strategicznego planu – powiedział Carlos Ghosn, prezes Renault.
W 2013 r. obroty Grupy wyniosły 40,932 miliardów euro, co oznacza wzrost o 0,5 %1. Udział sektora samochodowego w przychodzie Grupy osiągnął 38,775 miliardów euro, czyli o 0,4% więcej niż w 2012 r.1, dzięki zwiększeniu sprzedaży i to pomimo dużych strat kursowych. Jednocześnie Grupa odnotowała korzystny efekt wzrostu cen swoich produktów w związku z kontynuacją prowadzonej polityki zmierzającej do podniesienia wartości marki Renault, a także do skompensowania niekorzystnych różnic kursowych dla niektórych walut.
Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,242 miliarda euro, co stanowi 3,0% przychodów, podczas gdy w 2012 r. wynosiła 782 miliony euro (1,9%).
Marża operacyjna sektora samochodowego wzrosła o 461 milionów euro do poziomu 495 milionów euro (co stanowi 1,3% przychodów). Pomimo niekorzystnych różnic kursowych, do dodatniego wyniku przyczyniła się prowadzona polityka w zakresie cen i obniżania kosztów.
Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 747 milionów euro, podczas gdy w 2012 r. było to 748 milionów euro. Koszt ryzyka (łącznie z ryzykiem poszczególnych krajów) utrzymał się na rozsądnym poziomie 0,42% średniej wartości portfela, w porównaniu do 0,38% w 2012 r.
Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 1,276 miliarda euro, głównie ze względu na utworzenie rezerw w wysokości 514 milionów euro, w celu pokrycia całości ryzyka Grupy w Iranie (utworzonej w pierwszym półroczu) oraz z tytułu utraty wartości aktywów (488 milionów euro) i kosztów restrukturyzacji (423 miliony euro) związanych między innymi z podpisanym we Francji porozumieniem na rzecz konkurencyjności. Wynik na działalności operacyjnej zamknął się stratą 34 miliony euro, w porównaniu do zysku 183 milionów euro w 2012 r1.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku za rok 2013 (głównie Nissana) zamknął się kwotą 1,444 miliarda euro, w porównaniu do 1,475 miliarda euro w 2012 r.1 (z uwzględnieniem udziału AB Volvo za okres do września 2012 r.).
Wynik netto wyniósł 695 milionów euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) – 586 milionów euro (2,15 euro/akcję w porównaniu do 6,43 euro/akcję w 2012 r.1).
Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazał wartość dodatnią 827 milionów euro, po uwzględnieniu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy (o 790 milionów euro). Łączny zapas produktów na koniec grudnia 2013 r. (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) odpowiada 63 dniom sprzedaży w porównaniu do 65 dni na koniec grudnia 2012 r.
Środki pieniężne netto sektora samochodowego wzrosły o 229 milionów euro w stosunku do poziomu na dzień 31 grudnia 2012 r. i wyniosły 1,761 miliarda euro[2].
Spółka RCI Banque kontynuowała proces dywersyfikacji refinansowania poprzez działalność w zakresie przyjmowania wkładów pieniężnych, które osiągnęły we Francji i Niemczech na koniec grudnia 2013 r. wysokość 4,3 miliarda euro.
Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu zostanie zaproponowana do zatwierdzenia wypłata dywidendy w wysokości 1,72 euro na akcję, podobnie jak w roku poprzednim.
PERSPEKTYWY 2014
Grupa przygotowuje się do przewidywanej stabilizacji na rynkach europejskich. Jednocześnie w perspektywie krótkoterminowej wzrost na rynkach wschodzących, nadal napędzany przez Chiny, wydaje się bardziej niepewny. W tej sytuacji Renault planuje:
– zwiększenie sprzedaży i obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
– zwiększenie wartości marży operacyjnej Grupy i jej sektora samochodowego,
– wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
INFORMACJE DODATKOWE
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy i sprawozdanie Renault SA na dzień 31. grudnia 2013 r. zostało przyjęte przez Radę Administrującą w dniu 12. lutego 2014 r. Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania sprawozdań spółki i Grupy Renault. Sprawozdanie roczne wraz z pełną analizą wyników finansowych za rok 2013 jest dostępne na stronie www.renault.com w rubryce „Finance”.
Wyniki finansowe Grupy Renault za rok 2013
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze