Dzisiaj mija 125 lat od momentu, gdy otwarto Wieżę Eiffla. Zbudowano ją na paryską Wystawę Światową w 1889 roku. Stała się symbolem Francji i Paryża, podobnie jak Citroen 2CV a później Citroen DS. W historii wieży można też odnaleźć polskie wątki. Czy na szczycie zobaczymy dzisiaj urodzinową świeczkę?
Konstrukcja pochłonęła 7300 ton stali. Na pomalowanie i zabezpieczenie antykorozyjne zużyto 60 ton fabry. Jej wysokość to 320 metrów. Wieża Eiffla miała być rozebrana po 20 latach od wystawy. Udało się do tego nie dopuścić i żelazna budowla stoi do dziś, przyciągając miliony turystów rocznie. Pretekstem do pozostawienia budowli były badania naukowe, prowadzone na jej szczycie. Założono tam laboratoria, badano zjawiska atmosferyczne.
W historii wieży pojawia się też polski wątek. Julian Ochorowicz, polski uczony i wynalazca, przebywał przez kilka lat w Paryżu. Była to bardzo ciekawa postać – „Po telefonie i telegrafie musimy wynaleźć telefoton albo telefotoskop, to jest przyrząd telegraficzny do widzenia z odległości” – pisał w 1878 roku. W 1885 kilkakrotnie prezentował udoskonalony przez siebie telefon. W Paryżu połączył budynek Ministerstwa Poczty i Telegrafów z gmachem Opery Paryskiej oddalonym o 4 km. Prowadził też liczne doświadczenia. Między innymi dzięki eksperymentom Ochorowicza z telegrafem bez drutu, prowadzonym z Wieży Eiffla, nie dopuszczono do jej rozebrania.
Gustaw Eiffel był inżynierem i konstruktorem wielu budowli i pomników na całym świecie.
Najbardziej znane jego projekty to:
– wieża Eiffla i most Aleksandra III w Paryżu (Francja),
– Statua Wolności w Nowym Jorku (Stany Zjednoczone),
– most Maria Pia nad rzeką Duero w Porto (Portugalia),
– wiadukt Garabit nad rzeką Truyère w Masywie Centralnym (Francja),
– hala Dworca Zachodniego w Budapeszcie (Węgry),
– Casa de Fierro w Iquitos (Peru),
– żelazny pałac (El Palacio de Hierro) w Orizabie (Meksyk),
– struktura metalowa rotundy la Ruche w Paryżu, gdzie swoje pracownie mieli Modigliani, Soutine i Chagall[1],
– most kolejowy przerzucony przez rzekę Dyję w Znojmie (Morawy),
– Żelazny Pałac w Luandzie (Angola).
Firma Citroen wykorzystywała wieżę Eiffla jako swoją reklamę. Był to największy i najbardziej widoczny napis reklamowy na całym świecie. Kampania reklamowa miała miejsce w latach 1925-1934. Później Citroen wielokrotnie wykorzystywał wieżę Eiffla jako tło do zdjęć reklamowych a do dzisiaj jedną z ikon Paryża jest widok Citroena 2CV pod wieżą. Wieża Eiffla była używana jako motyw reklamujący panoramiczną szybę Zenith w modelu Citroen C3. Wysoka budowla doskonale mieściła się w całości na szybie, która zachodzi aż nad głowy kierowcy i pasażera.
Życzymy kolejnych stu lat i więcej!
Najnowsze komentarze