Konfiguracja toru została od zeszłego roku zmieniona poprzez dodanie dwóch szykan, co miało na celu ograniczenie osiąganych prędkości, które w starej konfiguracji toru dochodziły nawet do 380 km/h.
Już kilka lat temu świat wyścigów długodystansowych stanął na głowie. A wszystko za sprawą pewnego pana, który nazywał się Rudolf Diesel. Człowiek ten wynalazł silnik o zapłonie samoczynnym, początkowo używany głównie w maszynach rolniczych i podobnych „wynalazkach”. Jednak z biegiem lat konstrukcja stawała się coraz doskonalsza, aż w końcu stała się rzecz z pozoru niemożliwa – silniki Diesla zaczęły trafiać do samochodów stricte sportowych, a w tym przypadku wyścigowych.
Jednym z nich jest Peugeot 908 HDi FAP, wyposażony w dwunastocylindrowy turbodiesel o pojemności 5,4 litra, wyposażony w filtr cząstek stałych. Dysponuje on mocą około 700 koni mechanicznych i gigantycznym momentem obrotowym 1200 Nm.
Auto jest bezkonkurencyjne w tegorocznym Le Mans Series. Kierowcy Peugeotów wygrali obydwa początkowe wyścigi sezonu. Jak będzie w ten weekend w Le Mans? Zobaczymy…
Już wczoraj na francuskim obiekcie rozpoczęły się kwalifikacje. Wieczorny koncert Peugeota rozpoczął Pedro Lamy, który na swoim drugim okrążeniu uzyskał czas 3:25, który za chwilę poprawił na 3:23. Nie upłynęła godzina, kiedy to Stephane Sarrazin został nowym, oficjalnym rekordzistą Circuit de la Sarthe w jego obecnej 13,629-kilometrowej wersji. Przejechał on jedno okrążenie w czasie 3:20,099, zmieniając na czele Pedro Lamy’ego. Pod sam koniec sesji Sarrazin zszedł do czasu 3:18,513! Ogólnie, pierwsza część kwalifikacji zakończyła się całkowitą dominacją trzech Peugeotów.
Dość powiedzieć, że najszybsze Audi R10 TDI było wolniejsze od najwolniejszego Peugeota o blisko pięć sekund! A tak prezentują się dokładne wyniki pierwszej sesji kwalifikacyjnej:
1. Pedro Lamy/Stephane Sarrazin/Alex Wurz (P/F/A) Peugeot 908 HDi FAP 3:18,513
2. Franck Montagny/Christian Klien/Ricardo Zonta (F/A/BR) Peugeot 908 HDi FAP 3:18,682
3. Marc Gene/Nicolas Minassian/Jacques Villeneuve (E/F/CDN) Peugeot 908 HDi FAP 3:20,451
4. Rinaldo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish (I/DK/GB) Audi R10 TDI 3:25,354
5. Lucas Luhr/Alex Premat/Mike Rockenfeller (D/F/D) Audi R10 TDI 3:25,861
6. Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner (D/I/D) Audi R10 TDI 3:27,580
7. Emmanuel Collard/Jean-Christophe Boullion/Romain Dumas (F) Pescarolo 01-Judd 3:28,533
8. Daisuke Ito/Yugi Tachikawa/Tatsuya Kataoka (J) Dome S102-Judd 3:29,727
9. Harold Primat/Christophe Tinseau/Benoit Treluyer (CH/F/F) Pescarolo 01-Judd 3:30,618
10. Olivier Panis/Simon Pagenaud/Marcel Fässler (F/F/CH) Courage Oreca LC70-Judd 3:31,243
Druga część kwalifikacji zeszła Peugeotowi na testach aerodynamiki oraz badaniu zużycia paliwa. Mimo luźniejszego podejścia, Peugeoty nadal były bardzo szybkie, a Audi zdołały się poprawić tylko o 1,2 sekundy. Miejmy nadzieję, że dobra passa zespołu Peugeot będzie trwała nadal i uda się wygrać ten bardzo prestiżowy wyścig. O dalszym przebiegu rywalizacji na torze Le Mans będziemy Was informować na bieżąco.
Grzegorz Różycki
Najnowsze komentarze