Kilka tygodni temu mieliśmy przyjemność gościć w redakcji nową Dacię Duster. Redaktor Gregorczyk bardzo dokładnie opisał plusy i minusy tego ciekawego auta. Dzisiaj, z uwagi na to, że samochód wzbudza Wasze duże zainteresowanie, postanowiliśmy do niej wrócić i odpowiedzieć na pytania, które pojawiły się po naszym pierwszym teście.
Jak Dacia Duster zachowuje się na autostradzie?
Mój typowy testowy odcinek to Warszawa – Bydgoszcz. 300 kilometrów, w czasie których mam zarówno gęsty ruch miejski, gęsty ruch na autostradzie, szczególnie na pierwszym fragmencie A2 blisko stolicy a potem w miarę pusta droga aż do zjazdu przez Toruniem. Można więc przetestować wszystkie aspekty samochodu.
Wniosek pierwszy – Dacią 1.5 dCi da się sprawnie poruszać autostradą. Układ kierowniczy jest bardziej prezycyzjny niż w poprzedniej generacji, wnętrze wyciszone, samochód, mimo, że lekko się kładzie na boki, daje się w pełni kontrolować. Głośność w kabinie do 150 kilometrów na godzinie nie jest zbyt uciążliwa, na co wpływa nie tylko lepsze wyciszenie ale nie najgorzej zestopniowania skrzynia biegów.
W tej beczce miodu jest jednak mała łyżeczka dziegciu, mianowicie elastyczność i moc silnika przy wyższych prędkościach nie jest już taka, jak byśmy sobie życzyli i niekiedy wyprzedzanie kogoś, kto jedzie 130 a my chcemy nieco szybciej trwa dłużej niż powinno. Użyteczny zakres obrotów, taki, w którym moglibyśmy wykorzystać wszystkie zalety jednostki napędowej, mieście się między 1900 a 3000 obrotów, potem warto już zmienić bieg.
Jednak Dacia Duster II generacji nadaje się na autostradę dużo lepiej niż poprzednik. A z silnikiem 1.5 dCi nie musimy nawet martwić się o spalanie. Przy 4 osobach na pokładzie i bardzo dynamicznej jeździe nie udało mi się przekroczyć 8,4 litra na 100 kilometrów, mimo, że była też próba jazdy z prędkością maksymalną. Duster potrafi pojechać prawie 180 kilometrów na godzinę (pomiar GPS) i nawet przy takiej prędkości zachowuje się dość stabilnie.
Oczywiście w środku szum powietrza jest wtedy bardzo duży, chociaż – co ciekawe – silnika prawie nie słychać.
Długie przejazdy autostradą to także test dla wnętrza i wygody foteli. Już wiecie, że Duster ma dużo lepsze fotele niż poprzednik. Nawet wysoki kierowca (a nasz testowy miał 190 cm) znajdzie wygodną pozycję za kierownicą a sprężyste podparcie fotela pozwala komfortowo pokonywać kilometry. Dla niektórych problemem może być jedynie zbyt krótkie siedzisko. Bardzo wygodny jest też podłokietnik – po kilku godzinach jazdy nie męczy.
Jak duży jest w środku Duster?
W niektórych testach nowej Dacii możecie przeczytać, że przy wysokich pasażerach z przodu na tylnej kanapie pozostanie mało miejsca. Przetestowaliśmy więc jak się jedzie z tyłu, mając za kierowcę zawodnika drużyny koszykówki. Zanim o miejscu, to jeszcze o samej kanapie. Jest bardzo wygodna i zapewnia odpowiednie podparcie na odcinku lędźwiowym. Sprężysta gąbka doskonale wspiera kręgosłup. Dużo lepiej niż w poprzednim modelu. Wróćmy jednak do miejsca. Cztery wysokie osoby mieszczą się na pokładzie Dustera bardzo wygodnie. Miejsca na nogi z tyłu jest sporo, chociaż zawsze przydałoby się więcej. Przy dość dużym odsunięciu fotela kierowcy i pasażera (osoby po 190 cm) siedziałem na tylnej kanapie i miałem jeszcze kilka centymetrów od kolan do oparcia. Natomiast jazda w pięciu dorosłych – chociaż na szerokość jest bardzo dużo miejsca – to już większe wyzwanie, bo mocowania pasów pośrodku kanapy są dość blisko siebie i jest to po prostu mało wygodne.
Innymi słowy mówiąc, wnętrze nowego Dustera jest stosunkowo przestronne i samochód ten z powodzeniem może pełnić funkcję auta rodzinnego. Narzekać będą głównie ci, którzy… ten samochód znają z opisów w motogazetkach. Z drugiej strony jak ktoś szuka samochodu większego niż Duster, to w klasie SUV trzeba będzie wydać znacznie więcej niż na Dacię. Weźcie jednak pod uwagę, że przestrzeni jest tyle, ile w samochodzie klasy kompaktowej, na co największy wpływ ma rozstaw osi.
Klimatyzacja w upały
Duster ma bardzo wydajną klimatyzację. Gdy testowaliśmy samochód, na zewnątrz temperatura sięgała 33 stopni w cieniu. Mimo to, nagrzany samochód schładzał się w ciągu kilku minut po uruchomieniu silnika. Nawiew do kabiny jest mocny a czujnik temperatury automatycznej klimatyzacji dobrze zaprojektowany. Pewnym minusem układu nawiewu jest jego głośna praca, co wynika z faktu, że kanały powietrzne nie są izolowane akustycznie.
Dacia Duster w teren? Bez problemu
Napęd na cztery koła, krótkie zwisy, spory prześwit to idealne warunki dla jazdy w terenie. Bory Tucholskie były więc dla Dustera łatwym poligonem testowym i niezależnie od tego jak wyglądała droga, jazda w terenie nie nastręczała żadnych problemów. Czy to duże koleiny, czy piasek czy wreszcie wysoka trawa, Dacia jedzie pewnie niczym czołg. W trudniejszych miejscach bardzo przydaje się krótki pierwszy bieg. Jazda Dusterem w terenie jest wręcz przyjemnością i szczerze mówiąc nie chce się wyjeżdżać z tych dróg.
Wady nowej Dacii Duster?
Duster to bardzo dobry samochód, z najlepszym chyba aktualnie stosunkiem jakości do ceny. Ale skoro była mowa o zaletach to zapewne zadajecie sobie pytanie czy to auto ma jakieś wady? Po pierwsze niska cena łagodzi chyba krytyczne zazwyczaj spojrzenie. Samochód ma drobne niedociągnięcia, które mogą razić wyrafinowanych estetów. Twardy plastik, niedokładności montażu niektórych elementów plastikowych, ciężko zamykający się schowek czy wreszcie nierówno leżąca guma na półce przed pasażerem to rzeczy, które mogą Wam się nie spodobać. Przy silnym słońcu ekran systemu multimedialnego jest mniej czytelny, bo pada na niego dużo światła i aż prosi się o daszek. Mało precyzyjny jest też wskaźnik paliwa, po zatankowaniu przez dłuższy czas będzie pokazywał, że bak jest pełny a później paliwa ubywa na wskaźniku jakby szybciej. Niektóre osoby raportują kłopoty ze sterowaniem komputera pokładowego po silnym nagrzaniu auta. Sprawa jest badana przez producenta. No i na koniec, może drobna ale istotna w dzisiejszych czasach rzecz – gniazdo ładowania w radiu fabrycznym MediaNav ma dość niską wydajność prądową, więc jeśli używacie zaawansowanego smartfona najnowszej generacji to lepiej kupić oddzielną ładowarkę.
Dla niektórych wadą może być sama marka. Bo mówią, że mało prestiżowa, budżetowa i tak dalej. Sądzę, że dzisiaj Dacia to wyraz rozsądku i dbałości o budżet. Jeśli ktoś musi jeździć marką premium, bo potrzebne mu to do budowania swojego wizerunku, bo w jego środowisku tak wypadak, to Dacii raczej nie wybierze.
W internecie można też spotkać zarzuty o małej trwałości antykorozyjnej. No cóż, z tym zarzutem też ciężko się zgodzić. Najwięcej będą mieli tu do powiedzenia inni posiadacze Dacii, których spotkacie na największym forum w sieci – Dacia Klub Polska. To najlepsze źródło wiedzy bezpośrednio od użytkowników.
Jaka więc jest Dacia Duster?
Kawał solidnego auta, którym można sprawnie poruszać się po mieście, nie boi się autostrady a w teren wjedzie z prawdziwą przyjemnością. Odważnie pokona wysokie krawężniki, nie zauważy dziur w jezdni, da kierowcy sporo frajdy z jazdy. Zaskoczy dynamiką na światłach. I mimo, że Dusterów na polskich drogach coraz więcej, nadal wiele osób zagaduje o niego na stacjach benzynowych i na ulicy.
Chcesz wiedzieć więcej o nowej Dacii Duster? Przeczytaj szczegóły test autorstwa redaktora Gregorczyka. Zachęcamy również do zadawania pytań w komentarzach. Postaramy się na wszystkie odpowiedzieć.
Dacia Duster i średnie spalanie
W czasie całego testu Duster spalił 7,1 litra na 100 kilometrów, wliczając w to bardzo dynamiczne przejazdy po mieście i szybką jazdę autostradą, połowę dystansu testowego auto jechało z pełnym obciążeniem.
Dacia Duster – dane techniczne
- Długość 4341 mm
- Szerokość 1804 mm
- Szerokość z lusterkami 2052 mm
- Wysokość 1682 mm
- Rozstaw osi 2676 mm
- Promień zawracania 10.15 m
- Prześwit 210 mm
- Pojemność zbiornika paliwa – 50 litrów
Najnowsze komentarze