208-ka jest mniejsza na zewnątrz od swojego poprzednika, ale oferuje wewnątrz więcej przestrzeni. To auto nader praktyczne w codziennym użytkowaniu, zwłaszcza w mieście, ale oferuje naprawdę spory poziom komfortu. Oszczędne i proekologiczne silniki pozwalają cieszyć się niewielkim zużyciem paliwa, dzięki znacznej redukcji wagi w stosunku do modelu 207. Oszczędności te jednak nie odbyły się kosztem bezpieczeństwa – EuroNCAP dowiodła właśnie, że Peugeot 208 jest samochodem bardzo bezpiecznym. Oczywiście zgodnie z najnowszą specyfikacją wykonywania testów zderzeniowych tej organizacji.
208-ka jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, który uzyskał pięciogwiazdkowy wynik według ostrzejszych, aktualnie obowiązujących kryteriów w EuroNCAP. Standardowe wyposażenie nawet najtańszych wersji obejmuje ABS, ESP, czy sześć poduszek powietrznych. Nie zabrakło też mocowań Isofix na siedzeniach z tyłu, ogranicznika prędkości, ostrzeżeń o niezapięciu pasów na przednich fotelach, czy składanej w razie wypadku kolumny kierownicy, co pozwala skutecznie chronić m.in. nogi kierowcy. Struktura nadwozia obejmuje panele o wysokiej absorpcji energii o bardzo wysokiej wytrzymałości (VHSS) i ultrawysokiej wytrzymałości (UHSS).
Dzięki nowatorskiemu umieszczeniu zestawu wskaźników pozostają one w obszarze najlepszego kąta widzenia kierowcy, co sprawia, że nie traci się z pola widzenia drogi, gdy zerka się na deskę rozdzielczą. To także ma istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Kierownica o niewielkiej średnicy i odpowiednio dobranej sile wspomagania daje lepsze wyczucie i pozwala bardziej cieszyć się z jazdy.
A jak wypadły same testy?
Bezpieczeństwo pasażerów
Przedział pasażerski Peugeota 208 pozostał stabilny w zderzeniu czołowym. W dobrym stopniu chronione są kolana i uda zarówno kierowcy, jak i pasażera. Stwierdzono, że dotyczyć to będzie pasażerów o w zasadzie każdej budowie ciała i siedzących w różnych pozycjach. Podczas uderzenia bocznego klatka piersiowa jest chroniona wystarczająco, zaś pozostałe części ciała dobrze. Dostatecznie wypadła też ochrona głowy i odcinka szyjnego kręgosłupa podczas uderzeń w samochód od tyłu.
Ocena ogólna – 88%.
Bezpieczeństwo dzieci
Podczas zderzenia czołowego manekiny dzieci nie wychylały się nadmiernie. W zderzeniu bocznym były chronione dobrze, praktycznie wykluczając kontakt ciała dziecka z elementami wnętrza samochodu. Oczywiście można dezaktywować przednią czołową poduszkę powietrzną po stronie pasażera, dzięki czemu możliwe jest przewożenie na tym miejscu fotelika (tyłem do kierunku jazdy, rzecz jasna). Specjaliści z EuroNCAP doszli jednak do wniosku, że oznaczenie tejże deaktywacji było niewystarczające, więc nie przyznano za to żadnych punktów. Zabrakło też wyraźnych ostrzeżeń związanych z potencjalnymi zagrożeniami takiego właśnie transportu małego dziecka.
Ocena ogólna – 78%.
Ochrona pieszych
Peugeot 208 uzyskał maksymalną liczbę punktów za ochronę pieszych na poziomie zderzaka. Przednia krawędź maski okazała się w tym względzie dostateczna. Na większości obszarów, w które może uderzyć głowa dziecka potrąconego na drodze, ochrona pieszych okazała się dobra. Nieco gorzej wypadło to w ocenie ochrony głowy osoby dorosłej.
Ocena ogólna – 61%.
Wspomaganie bezpieczeństwa
Elektroniczna stabilizacja toru jazdy jest standardowym wyposażeniem Peugeota 208 i spełnia dzięki temu wymogi EuroNCAP. Na obu przednich fotelach jest kontrola niezapięcia pasów bezpieczeństwa. Wyposażeniem standardowym samochodu jest też ogranicznik prędkości.
Ocena ogólna – 83%.
Testom zderzeniowym poddano wersję Active 1.4 HDi, ale wyniki rozciągają się na pełną gamę Peugeota 208.
KG
zdjęcia i grafiki: EuroNCAP
Najnowsze komentarze