10. listopada, czyli cztery tygodnie temu, minęły dwa lata działalności spółki Renault Production Algérie, czyli firmy produkującej w Algierii samochody marki Renault. Działa ona w gminie Oued Tlelat w prowincji Oran na zachodnim wybrzeżu Algierii.
Fabryka Renault stanowi przykład udanego projektu przemysłowego w branży motoryzacyjnej. Aktualnie Renault Production Algérie zatrudnia ponad 800 pracowników, ale ma dla algierskiej gospodarki znacznie o wiele większe. Uruchomienie tego zakładu spowodowało bowiem utworzenie ponad 3.000 pośrednich miejsc pracy (u kooperantów). Na razie lokalizacja produkcji wynosi 30%, ale będzie z pewnością rosła. Plany producenta mówią o 42-procentowej lokalizacji produkcji w roku 2019.
No właśnie – otwarcie Renault Production Algérie sprawiło, że lokalni producenci przygotowują wiele podzespołów dla fabryki Renault. Są to różne elementy, ale nawet tak istotne, jak okablowanie (Sitel), czy fotele (Martur Algérie). Na razie Renault Production Algérie współpracuje z pięcioma lokalnymi poddostawcami.
W ciągu dwóch lat działalności bramy algierskiej fabryki opuściło 55.000 samochodów. Na początku produkowano tam Renault Symbol. Auto cieszyło się i cieszy nadal dużym zainteresowaniem. Algierczycy chętnie wybierają model Made In Bladi opracowany specjalnie z myślą o klientach z tego kraju. Dziś jest to niekwestionowany lider algierskiego rynku aut osobowych.
Wkrótce potem uruchomiono produkcję drugiego modelu – tym razem było to Renault Sandero Stepway. Nie było to trudne, bo oba auta powstają na tej samej linii produkcyjnej.
W sierpniu bieżącego roku bramy zakładu zaczęło opuszczać Sandero Stepway Extreme. To wersja szczególnie chętnie wybierana przez klientów. Momentalnie wskoczyła na trzecie miejsce aut najbardziej popularnych w Algierii.
Renault Production Algérie ciągle się rozwija. W 2018 roku ma ruszyć drugi etap rozbudowy zakładu, co będzie skutkować zwiększeniem produkcji. Aktualnie roczne zdolności produkcyjne wynoszą teoretycznie 25.000 egzemplarzy, ale nierzadko udaje się je przekroczyć. Stąd ilość 55.000 aut wyprodukowanych w dwa lata.
Po zakończeniu drugiego etapu rozbudowy zakładu zdolności produkcyjne wzrosną do 75.000 aut rocznie. Wzrośnie też zatrudnienie. Jak na razie zdecydowaną większość wyprodukowanych aut (tak naprawdę niemal wszystkie) kupują klienci prywatni. Sądzimy jednak, że wraz z rozbudową zakładu i zwiększeniem wydajności w ofercie pojawi się kolejny model. I może to być jakieś auto wielozadaniowe, np. Dokker.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze