Brytyjski magazyn Top Gear podjął się recenzji francuskiego hot-hatcha i nie, nie jest to ani Peugeot 205 GTi, ani Renault 5 Turbo, ale model, który znajdował się w cieniu wspomnianych gwiazd. Bohaterem testu jest Citroen AX GT.
Top Gear już na wstępie zaznacza, że Citroen AX GT jest jak zawodnik Barcelony, który nie jest Messim. Mały hot-hatch na swoje nieszczęście urodził się w tym samym czasie co legendarny Peugeot 205 GTi oraz Renault 5 Turbo, przez co nie osiągnął oszałamiającej kariery. Mimo to jest jednym z bardzo wielu fascynujących modeli w dorobku francuskiego producenta.
Samochód powstał na bazie AX-a, który cieszył się dużą popularnością wśród klientów. Francuska marka pomiędzy 1986 a 1998 rokiem sprzedała 2,5 mln egzemplarzy modelu. Wersję GT napędza czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra, który generuje moc 86 KM. Napęd jest przekazywany na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów. Masa modelu wynosi 722 kg a Top Gear porównuje ją do masy Lotusa Elise S1.
Jednostka pochodzi od Peugeot 205 XS. Zdaniem brytyjskiego magazynu silnik brzmi groźnie i ma charakter a przepustnica ma wręcz bezczelną reakcję. Dostarczanie mocy jest płynne a reakcja skrzyni biegów gładka, dokładna i zdecydowana. Citroen AX GT prawie nie ma masy do zatrzymania i ciężki pedał dokonuje tego szybko i sprawnie. Model nie ma też ABS-u, dlatego łatwo o zblokowanie wszystkich czterech kół na wilgotnej nawierzchni. Przyczepność zaskoczyła Top Gear, podobnie jak układ kierowniczy, dzięki któremu Citroen AX GT zachowuje się pewnie.
Deska rozdzielcza AX-a została porównana do gry Tetris, a pozycja za kierownicą uznana za niezbyt dobrą: „albo siedzisz absolutnie wyprostowany, albo leżysz jak na leżaku” – przekonuje Top Gear. – „Pierwsza opcja jest niewygodna a druga uniemożliwia obrócenie kierownicy„, więc z dwojga złego pierwsza wydaje się najbardziej optymalna.
Top Gear uważa, że Citroen AX nie jest najlepszym nowoczesnym klaskiem na co dzień, ale na pewno jest wart uwagi. Czas dla AX-a GT staje się coraz bardziej łaskawy, ponieważ jest mały, lekki i coraz rzadszy. Ponadto posiada cechy, które nie są powszechne dla nowszych pojazdów.
Najnowsze komentarze