Fotele w samochodzie powinny spełniać liczne oczekiwania kierowców. Muszą wyróżniać się stylem i możliwością personalizacji, dawać poczucie bezpieczeństwa i zapewniać komfort podczas jazdy. Wymagania kierowców są inne w zależności od regionu świata dlatego Peugeot od lat pracuje nad nowoczesnymi rozwiązaniami i dopasowuje fotele do rynku.
Nieco historii
Na przestrzeni sześćdziesięciu lat fotele przeszły kilka ważnych etapów technologicznych. W 1955 roku w samochodach wielkoseryjnych pojawiła się możliwość regulacji foteli (kąta pochylenia oparcia, wysokości siedziska itd.). Peugeot reklamował wówczas siedzenia-kuszetki swojego ówczesnego flagowego modelu 403.
W samochodach dostawczych możliwość dostępu do tylnych siedzeń pojawiła się w 1957 roku. Kolejne innowacje są już nam bliższe w czasie. Dzielona tylna kanapa w układzie 1/3-2/3 została wprowadzona na przykład w Peugeot 306, a składany trzeci rząd foteli w Peugeot 5008.
W 2007 roku francuski producent świetnie wykorzystał nową platformę EMP2 i rozpoczął pracę nad modułowym szkieletem przednich foteli przeznaczonym do różnych modeli w gamie. Tę modułową konstrukcję odnajdziemy w kolejnej generacji Peugeota 308 wprowadzonej w 2013 roku. Nowa konstrukcja umożliwiła obniżenie masy samochodu, a jednocześnie poprawiła bezpieczeństwo i komfort. Fotele stały się lżejsze, bardziej zaawansowane technologicznie i tańsze.
Modułowe szkielety foteli zostały również wykorzystane w samochodach zbudowanych na platformie CMP i wprowadzone do produkcji w Europie, Chinach i Ameryce Łacińskiej.
Różne oczekiwania w różnych regionach świata
Fotele są obecnie traktowane na równi z pozostałymi podzespołami samochodów gamy Peugeota. Mają duże znaczenie ekonomiczne, bowiem koszt ich produkcji może przekroczyć kilka tysięcy euro. Zestaw siedzeń składający się z fotela kierowcy, fotela pasażera i tylnej kanapy liczy 150 części. Fotele samochodowe są również codziennie poddawane zróżnicowanym i dużym obciążeniom:
- muszą być wytrzymałe (budowa i masa ciała klientów są bardzo zróżnicowane),
- odporne na zużycie (użytkownicy będą z nich korzystać przez kilka lat czy nawet dekad),
- i na temperaturę (we wnętrzu samochodu może być bardzo ciepło lub bardzo zimno).
Pojęcie komfortu różni się w zależności od regionu świata:
- W Europie klienci oczekują głównie komfortowych foteli w pierwszym rzędzie z możliwością precyzyjnego ustawienia, dobrego podparcia bocznego i kształtu zapewniającego wygodę na dalekich trasach. W przypadku siedzeń drugiego rzędu ważna jest możliwość ich złożenia.
- W Chinach ważny jest komfort przednich siedzeń i tylnej kanapy. Siedzenia powinny być miękkie i mieć tylko lekko wyprofilowane boki.
W samochodach z segmentu premium klienci mają wysokie oczekiwania w odniesieniu do wyposażenia i akcesoriów tylnych siedzeń.
- W Ameryce Południowej liczy się optymalna zdolność pochłaniania wstrząsów i wibracji zarówno przednich jak i tylnych siedzeń.
Fotele budują stylistykę wnętrza i percepcję marki
Z punktu widzenia klienta fotele muszą spełniać trzy podstawowe funkcje: umożliwić siedzenie, chronić i być atrakcyjne wizualnie.
Idealnie dopasowane do ciała użytkownika, mają duży wpływ na rodzaj odczuć z jazdy samochodem, inny dla każdej marki. W 2013 roku Groupe PSA opracowała strategię zróżnicowania, która jasno określa DNA każdej z marek. Klient już na pierwszy rzut oka i po zajęciu miejsca w fotelu powinien rozpoznać markę samochodu.
W przypadku marki Peugeot pionowo ustawione fotele zapewniające odczuwalne, mocne podparcie, mają wywołać wrażenie dynamiki.
Fotele przyszłości – moda i wygoda
W przyszłości na wygląd foteli będzie miała większy wpływ moda odzieżowa. Kolorystyka i materiały wykorzystywane do obić foteli będą inspirowane trendami widocznymi w kolekcjach prêt à porter i meblarstwie.
Konstruktorzy foteli przykładają również dużą wagę do komfortu. Jedną z ostatnich innowacji są komory powietrzne wbudowane w piankę siedzenia. Umożliwiają dostosowanie kształtu fotela do budowy ciała użytkownika. Peugeot, w różnych modelach gamy, oferuje również w opcji system masażu pleców. Klienci szczególnie cenią tę innowację, ponieważ umożliwia relaks dzięki aktywacji mięśni pleców.
W dobie samochodów autonomicznych fotele nabierają coraz większego znaczenia w wyposażeniu wnętrza. Będą musiały zapewnić wiele możliwości aranżacji wnętrza jak w samochodzie koncepcyjnym Peugeot e-Legend. Czas spędzony w samochodzie powinien się zmienić w chwilę relaksu i bliskości z innymi użytkownikami.
Wkrótce materiały kompozytowe częściowo zastąpią metalową konstrukcję i umożliwią projektowanie cieńszych, bardziej finezyjnych foteli, co zapewni więcej miejsca w kabinie
Historia foteli Peugeota będzie miała z pewnością dalszy ciąg!
Najnowsze komentarze