Peugeot 5008 z nowym silnikiem 1.2 136 KM mHEV trafił do naszej redakcji na tygodniowy test, w czasie którego przejechaliśmy nim ponad 1000 kilometrów. Jest to duży, praktyczny SUV dla rodziny, która szuka oszczędnego napędu, sprawdzającego się w mieście. Pali w takich warunkach niedużo. Zaskoczył nas również na autostradzie, bo może jechać prawie 200 kilometrów na godzinę i jest przy tym całkiem oszczędny.
Jako jedna z pierwszych redakcji w Polsce mieliśmy okazję zapoznać się z cechami nowego napędu hybrydowego 48V Stellantis . Do testów otrzymaliśmy Peugeot 5008 a więc samochód 7-osobowy, w którym nowy napęd miał co robić i pracował intensywnie. Jak to wszystko zagrało? Czy nowy silnik daje radę? Poczytajcie.
Na zewnątrz
Peugeot 5008 to samochód, którego sylwetkę dobrze znamy. Pojawił się przecież kilka lat temu i od tego czasu przeszedł facelifting, który wzmocnił jego wygląd. Auto ma bardzo elegancką sylwetkę, z tak modnymi dzisiaj ostrymi liniami. Przód, dzięki zmianie atrapy i kształtu reflektorów stał się dojrzalszy, wizualnie znacznie ciekawszy.
Nadwozie jest wydłużone, by pomieścić 7 miejsc, ale udało się to zaprojektować tak, by nie zaburzać oryginalnych założeń z eleganckiego 3008.
W środku
W środku znajdziemy klasykę w SUVach Peugeot czyli świetnie, spójnie zaprojektowane i bardzo praktyczne wnętrze. Po kilku latach nadal wygląda dobrze a jedno się nie zmieniło: eleganckie linie, mniejsza niż w zwykłych autach kierownica, dobrej jakości materiały i tworzywa – uczta dla oka estetów. Koncepcja i-cockpitu, w którym zegary są nad kierownicą, niezmiennie mi się podoba. Fotele z przodu są obszerne, wygodne, z tyłu mamy trzy niezależne fotele, która można przesuwać i łatwo składać. Miejsca jest pod dostatkiem. Tapicerka to materiał i skóra ekologiczna.
W bagażniku (780 litrów) znajdziemy dwa dodatkowe składane fotele i tutaj – chociaż dorosły awaryjnie pojedzie – lepiej jednak wozić dzieci. Na uwagę zasługuje fakt, że wszystko obsługuje się lekko, dosłownie jedną ręką i poradzi z tym sobie każdy.
W wersji Active Pack, którą testowaliśmy, ekran środkowy ma 8” – pozostałe wersje, czyli Allure Pack oraz GT mają ekran panoramiczny o wielkości 10”. Active Pack daje kierowcy prawie wszystko co do szczęścia potrzeba – mi osobiście brakowało jedynie tempomatu aktywnego, który lubię na długich trasach.
Pod względem wyposażenia nie ma nawigacji, tu jednak wystarczy kabel i smartfon – dostaniemy mapy Google czy inną aplikację poprzez udostępnianie ekranu. Cyfrowe radio działa dobrze, jest dość czułe, jakość dźwięku nie będzie może na poziomie hi-end, ale daje radę.
Zawieszenie
Peugeot 5008 jest samochodem zawieszonym nieco sztywniej, niż typowe francuskie konstrukcje i to jest chyba jedyna cecha, którą chętnie bym zmienił, bo jestem miłośnikiem komfortu i miękkości. Tutaj nie ma może jakiejś niesamowitej twardości, ale jednak – porównując choćby do Renault Espace VI – czuć nierówności bardziej.
Zdaję sobie sprawę, że dla wielu osób będzie to jednak zaleta a nie wada. Są tacy, którym na pewno to nie przeszkadza.
Nowy silnik 1.2 mHEV 136 KM – jak się sprawuje?
Z dużą niecierpliwością czekaliśmy na nową jednostkę napędową. Ma ona 136 KM oraz 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego, z czego – dzięki integracji silnika elektrycznego – jakaś część dostępna jest od razu po ruszeniu. I to się czuje, wrażenie dynamiki jest tutaj zupełnie inne niż w przypadku poprzedniego silnika 1.2 130 KM. Co ważne, producent zdecydował się na wprowadzenie także zupełnie nowej skrzyni biegów, zintegrowanej z napędem, jest to 6-biegowa skrzynia automatyczna e-DCS.
Żeby dokładnie sprawdzić zachowanie i spalanie silnika poprosiliśmy kilku kierowców o przejechaniu dłuższych odcinków testowych. Pierwsze doświadczenia były zaskakujące – w czasie jazdy po mieście samochód spalił średnio 5,5 litra na 100 km (przynajmniej według komputera). Drugi test miejski, który robiliśmy pod koniec okresu testowego z innym kierowcą i już z tankowaniem wypadł inaczej, 6 litrów (mierzone na dystrybutorze, Warszawa, 100 km przejechane w warunkach miejskich), co jak na tak duże auto i tak jest wynikiem znakomitym.
Zobacz więcej:
- Test spalania Peugeot 5008 1.2 MHEV 136 KM w mieście na dystansie 50 kilometrów w korkach
- Test spalania Peugeot 5008 1.2 MHEV 136 KM na autostradzie odcinek 300 kilometrów
Na autostradzie odnotowaliśmy – znowu przy innym kierowcy i przy 4 osobach na pokładzie, wynik 7,9 litra na 100 kilometrów – również mierzony na dystrybutorze. Szerzej opisałem te wrażenia tutaj.
Wykonaliśmy też test prędkości maksymalnej. Mając pasażerów na pokładzie samochód osiągnął 196 km/h wg. GPS, producent podaje 200 km/h. Średnie spalanie przy bardzo dynamicznej i szybkiej jeździe oscylowało wokół 11 litrów na 100 km.
Dynamika i praca skrzyni biegów
Peugeot 5008 zaskoczył nas w redakcji bardzo pozytywnie. Nie jest to demon dynamiki, jednak w normalnej jeździe sprawdza się dobrze. Zachowanie, którego nie lubi, to jazda 0-1 czyli z wciskaniem pedału przyspieszenia od razu do końca. Tutaj ewidentnie brakuje mocy i silnik musi mocno pracować. Wystarczy jednak traktować auto łagodniej, używać odzyskiwania energii, przewidywać co się dzieje na drodze i zyskujemy auto o bardzo przyjemnym charakterze.
Producent obiecuje przyspieszenie 10,6 do setki (tylko z kierowcą) – nie mogliśmy w czasie testu wykonać obiektywnego pomiaru, ponieważ warunki pogodowe na to nie pozwalały (śnieg i lód, mokra jezdnia).
Nie będzie to samochód dla miłośników dynamicznego wyprzedzania, ścigania się spod świateł, ale nie będzie też zawalidroga. Da się tym bez problemu jeździć, zwłaszcza że, jak już wspomniałem na początku, mamy do dyspozycji zintegrowany silnik elektryczny, który polepsza dynamikę w dolnym zakresie obrotów.
Jest jeszcze jedna przyjemna cecha nowego napędu – sposób pracy skrzyni. Działa miękko, przyjemnie, cicho i bez szarpnięć. Pod tym względem jest co najmniej tak samo lub nawet nieco lepiej niż w EAT8. Co zaskakujące, nie czuć, że jest to zaledwie 6 biegów.
Gdybym miał szukać minusów, to układ hybrydowy wydaje z siebie dźwięk charakterystyczny dla napędów elektrycznych. Jest on cichy, ale słyszalny, gdy wyłączymy radio.
Trzy cylindry – wibracje? Dźwięk
Jeśli chodzi o izolację wibracji to Peugeot zrobił bardzo dużo, żeby nie było czuć trzech cylindrów silnika 1.2 i to się udało. W środku jedynie bardzo wyczulona osoba dostrzeże, że mamy do dyspozycji tego typu jednostkę napędową. Dużo łatwiej poznać to po dźwięku przy intensywnym, dynamicznym przyspieszaniu. W normalnej jeździe silnika w zasadzie nie słychać.
Praca akumulatora
Peugeot zaprogramował układ hybrydowy tak, żeby w akumulatorze w czasie normalnej jazdy zawsze było co najmniej 50% energii. Jedynym wyjątkiem, gdy tak się nie dzieje, jest autostrada i próba jazdy z prędkością maksymalną. Wtedy energia jest zużywana do końca.
Ani razu 5008 nie dał odczuć, że brakuje mu energii, najwyraźniej zawsze jakaś jej ilość jest do dyspozycji.
Nowy zespół napędowy daje radę
Jeśli nowy zespół napędowy tak dobrze daje sobie radę z dużym 5008, to w mniejszych modelach będzie tylko lepiej. Osobiście widziałbym w gamie Stellantis tego typu silnik, ale z bazą 1.6 i mam nadzieję, że producent zaprezentuje taką jednostkę, bo hybrydy PHEV, mające sens dla osób z gniazdkiem ładowania w domu lub w firmie, w normalnej miejskiej jeździe bez prądu nie mają większego sensu i są dość ciężkie.
Koszty zakupu Peugeot 5008
Peugeot 5008 Active Pack zaczyna się w cenniku od 162.800 zł. Za wersję hybrydową z automatem zapłacimy 180.600 zł brutto. Na szczęście producent wprowadził niedawno bardzo dobrą promocję i można dostać nawet kilkadziesiąt tysięcy zł zniżki – po szczegóły trzeba udać się do salonów. Wersja, którą testowaliśmy, miała kilka dodatków – lakier niebieski Celebes (+2.900 zł), mieliśmy też podgrzewane fotele (+800 zł) i czujniki parkowania oraz kamerę (+400 zł). Auto wyposażono również w zasłony w tylnych oknach (+850 zł brutto).
Skonfiguruj swojego Peugeot 5008 teraz
Podsumowanie cech napędu 1.2 mHEV:
+ niskie zużycie paliwa, także na autostradzie,
+ kultura pracy zaskakuje,
+ dynamika od momentu ruszenia,
+ łańcuch rozrządu zamiast paska,
– wyższa cena zakupu,
Elementy systemu mHEV 48 V
Jest to nowa generacja silnika benzynowego PureTech, opracowana specjalnie z myślą o optymalnej integracji z hybrydyzacją:
– 3 cylindry i pojemność 1199cm3,
– Moc 136 KM (100 kW) przy 5500 obr,
– Moment obrotowy 230 Nm przy 1750 obr/min,
– Turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewniająca lepsze osiągi silnika,
– Łańcuch rozrządu,
– Praca w cyklu Millera dla lepszej sprawności cieplnej spalania,
– Norma Euro 6.e.
Zobacz pozostałe nasze testy samochodów Peugeot
Najnowsze komentarze