UOKiK opublikował wyniki badań jakości paliwa na polskich stacjach benzynowych w 2020 i 2021 roku. W ubiegłym roku zakwestionowano 1,88 proc. próbek, czyli minimalnie więcej niż w roku wcześniejszym. Najwięcej nieprawidłowości wykryto w województwach opolskim, warmińsko-mazurskim, pomorskim i zachodniopomorskim.
Zatankowanie paliwa złej jakości może powodować głośną, nierówną pracę silnika, zwiększenie spalania a także powstawanie osadów w zbiorniku, które prowadzą do zatykania filtrów paliwa i zanieczyszczenia zaworów wtryskowych. Gdzie tankować, aby uniknąć problemów? Inspekcja Handlowa każdego roku przeprowadza kontrolę jakości paliw w Polsce. Stacje, które są poddawane badaniom wytycza się zarówno losowo, jak i na podstawie skarg zgłaszanych przez kierowców oraz informacji pochodzących od organów ścigania. Sprawdzani są również przedsiębiorcy, u których wcześniej wykryto nieprawidłowości. Wyniki badań można znaleźć na stronie internetowej UOKiK a od czerwca 2021 roku paliwo można sprawdzić również w aplikacji Yanosik.
W czasie pierwszej kontroli w 2003 roku odsetek próbek paliw ciekłych, niespełniających wymogów jakościowych wyniósł aż 30 proc. W kolejnych latach ilość spadała i od 2016 roku utrzymuje się na poziomie poniżej 4 proc. W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 1,88 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To minimalnie więcej niż w 2019 roku (1,86 proc.). Nieprawidłowości częściej dotyczyły oleju napędowego niż benzyny, ale kontroli podlega również gaz LPG oraz biopaliwa. Sprawdzani są producenci paliw, hurtownie, magazyny oraz przedsiębiorcy prowadzący stacje paliw.
Pomimo systematyczności działań kontrolnych, odsetek paliw niespełniających wymagań jakościowych corocznie kształtuje się na innych poziomach. Mają na to wpływ różne czynniki, np. liczba skontrolowanych przedsiębiorców oraz pobranych próbek a także zmieniające się wymagania jakościowe.
Zobacz także: Ile naprawdę pali hybrydowe Renault Clio na autostradzie, drogach krajowych i w mieście?
Kontrole w 2020 roku
W 2020 roku łącznie do badań pobrano 1491 próbek paliw ciekłych, w tym 779 próbki benzyn i 712 próbek oleju napędowego, na stacjach i w hurtowniach. Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 28 próbek paliw ciekłych (23 próbki oleju napędowego, 5 próbek benzyny) co stanowi 1,88 proc. zbadanych próbek. Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Podczas losowych kontroli stacji paliw najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: zachodniopomorskim (6,25 proc.), lubuskim (6,06 proc.) i pomorskim (3,45 proc.). Natomiast w przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie m.in. informacji od kierowców najwięcej nieprawidłowości wykryto w województwie opolskim (15,38 proc.), warmińsko – mazurskim (10,00 proc.) oraz pomorskim (9,09 proc.).
W ramach kontroli gazu skroplonego LPG inspektorzy zakwestionowali 0,84 proc. zbadanych próbek pobieranych na stacjach paliw. Nie stwierdzili natomiast żadnych nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni. Kontrola jakości lekkiego oleju opałowego przebiegła pomyślnie – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu (podobnie jak w latach 2013-2019).
Od kilku lat na niskim poziomie utrzymuje się liczba nieprawidłowości związanych z przekroczoną zawartością siarki – zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i benzyny.
Działania Inspekcji Handlowej
Inspekcja Handlowa wydała 10 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw nie spełniających norm i przekazała do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informacje dotyczące 20 przypadków naruszenia warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi i przepisów prawa energetycznego. Prezes URE może nałożyć karę pieniężną na tych przedsiębiorców, którzy naruszają warunki koncesji, sprzedając paliwa niewłaściwej jakości.
IH przekazała również 18 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwych miejscowo prokurator rejonowych. Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości – grzywnę w wysokości do 1 mln zł lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Inspektorzy przekazali również wyniki kontroli odpowiednim służbom – Krajowej Administracji Skarbowej oraz Policji. Prezes UOKiK wszczął 27 postępowań administracyjnych (w tym 6 dot. kontroli przeprowadzonych w 2019 r.) i wydał 31 decyzji (w tym 11 dot. kontroli z 2019 r.)
Rok 2021 – trwające kontrole
Od stycznia do końca kwietnia 2021 r. do badań pobrano łącznie 532 próbki paliw ciekłych, w tym 248 próbki benzyn i 284 próbki oleju napędowego. Do tej pory inspektorzy stwierdzili, że 12 próbek paliw ciekłych nie spełnia wymagań jakościowych. Stanowi to 2,26 proc. zbadanych próbek. Większość to olej napędowy. Wszystkie pobrane w tym okresie próbki gazu (LPG) spełniały wymagania jakościowe.
Dla konsumentów
Inspekcja Handlowa przypomina konsumentom, że samodzielnie mogą sprawdzić jakość paliw na stacjach, które skontrolowała. Wystarczy zajrzeć na mapę paliw, dostępną na stronie internetowej Urzędu. Ponadto firma Neptis zintegrowała dane UOKiK z kontroli paliw ze swoją aplikacją nawigacyjną Yanosik. Wraz z czerwcową aktualizacją można zweryfikować w niej jakie stacje, które pozytywnie przeszły kontrolę UOKiK.
Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwróć się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy licznik w dystrybutorze wskazuje prawidłową ilość tankowanego paliwa.
Źródło: UOKiK
Najnowsze komentarze