IBRM Samar podsumował wyniki sprzedaży (liczba rejestracji) w dziesiątym miesiącu br. i wyniki narastające od początku 2021 roku. Wyraźnie widać spadki. Autorzy opracowania piszą wprost – spadek rok do roku (czyli październik 2021 do października 2020) wyniósł niemal 22%, a w przypadku marek premium niemal 14%.
Liderem rynku wciąż jest Toyota, która zanotowała spadek sprzedaży w stosunku do września 2021 roku o 10,60%, ale w porównaniu z październikiem ubiegłego roku już o 19,42%. Kolejne miejsca zajmują Škoda, Volkswagen, Kia i Hyundai. A gdzie są marki reprezentujące francuskie koncerny motoryzacyjne?
Pierwszą dziesiątkę zamyka Dacia. W październiku br. zarejestrowano nad Wisłą 971 Dacii i nie jest to tak naprawdę dziesiąty wynik, bo lepsze rezultaty odnotowało dziesięć marek, ale Dacia jest dziesiąta za skumulowaną sprzedaż od początku roku (15.774 auta). Październikowy wynik jest gorszy od wrześniowego o 14,15%, ale spadek w porównaniu z październikiem roku ubiegłego wyniósł aż 49,82%. Bardzo podobny spadek zanotował Volkswagen (-49,75%), a więcej straciły m.in. Audi (-51,98%), czy Škoda (-64,08%). W wynikach za dziesięć miesięcy łącznie Dacia straciła w porównaniu z rokiem ubiegłym tylko 0,53%. Zmalał też udział rumuńskiej marki w polskim rynku z 4,73% do 4,17%.
Jedenaste miejsce w wynikach sprzedaży skumulowanej i dziewiąte pod względem liczby rejestracji (1.494 samochody) w październiku zajmuje marka Renault. Ale i tu notowane są spadki w porównaniu z tegorocznym wrześniem (-14,82%) oraz z ubiegłorocznym październikiem (-11,44%). Także wspomniana sprzedaż skumulowana za dziesięć miesięcy jest w tym roku niższa o 16,90% (13.580 vs 16.342 samochody). Do Renault należy aktualnie 3,59% polskiego rynku nowych aut, gdy przed rokiem było to 4,88%.
Opel zajmuje miejsce dwunaste w wynikach skumulowanych, ale pod względem październikowej sprzedaży uplasował się na pozycji dziesiątej. W dziesiątym miesiącu roku w Polsce zarejestrowano 1.423 nowe samochody tej marki. To o 14,43% mniej, niż we wrześniu br. i jednocześnie o 27,74% więcej, niż w październiku ubiegłego roku. Również pod względem sprzedaży skumulowanej bieżący rok (12.777 auta) jest u Opla lepszy od ubiegłego – jak na razie o 7,50%. Udział rynkowy niemieckiej marki wchodzącej w skład Grupy PSA (a więc i koncernu Stellantis) wynosi obecnie 3,38%, a więc o 0,17 punktu procentowego mniej, niż przed rokiem.
Piętnasty w wynikach skumulowanych Peugeot sprzedał w październiku 599 samochodów i jest to dziewiętnasty rezultat, ale mimo to w porównaniu z wrześniem br. widać poprawę – o 19,80%. Niestety w odniesieniu do października ubiegłego roku spadek jest ogromny – o 41,62%. Za to sprzedaż skumulowana (8.724 auta) jest tylko o 0,85% niższa, niż rok wcześniej w tym samym okresie. Udział rynkowy marki Peugeot aktualnie sięga 2,30%, a to mniej, niż rok temu (2,63%).
Osiemnasty w skumulowanym rankingu Citroën znalazł w październiku tylko 497 nowych kierowców. To dwudzieste miejsce w klasyfikacji miesiąca. Wynik i tak jest jednak lepszy od sprzedaży wrześniowej o 11,69%, ale już w porównaniu z październikiem ubiegłego roku marka sygnowana szewronami straciła 26,26%. Zyskała w zamian w sprzedaży skumulowanej (6.598 aut) 6,27%. Udział rynkowy Citroëna wynosi aktualnie mizerne 1,74% – to pierwsza marka, która nie osiąga 2%. Rok temu było to 1,85%.
Nieźle radzi sobie Nissan tworzący wraz z Renault Alians. W październiku zarejestrowano w Polsce 630 nowych aut japońskiej marki, o 7,69% więcej, niż we wrześniu i o 3,79% więcej, niż w październiku ubiegłego roku. Skumulowana sprzedaż za dziesięć miesięcy jednak spadła o 10,41% do poziomu 6.518 samochodów. W efekcie marka zajmuje miejsce dziewiętnaste.
Prestiżowa marka Grupy PSA, czyli DS Automobiles, zajmuje miejsce 33. W październiku nabywców znalazło 35 aut z charakterystycznym logo. To o 25,00% więcej, niż we wrześniu i o 29,63% więcej, niż w październiku ubiegłego roku. W ciągu 10 miesięcy br. na nasze drogi wyjechało 299 nowych aut DS Automobiles, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 32,89%. Marka zwiększyła swój udział rynkowy z 0,07% do 0,08%.
Tylko trzy samochody Alpine opuściły jedyny salon marki w Polsce w październiku, co oznacza spadek w porównaniu z wrześniem o 25,00%, ale i wzrost o 50,00% w porównaniu z październikiem ubiegłego roku. W czasie pierwszych dziesięciu miesięcy 2021 roku z nowego Alpine cieszyć się zaczęło w Polsce 30 klientów, a to o 130,77% więcej, niż rok temu w tym samym okresie. Rynkowy udział marki wynosi aktualnie ok. 0,01%.
W październiku 2021 roku zarejestrowano w Polsce łącznie 31.258 nowych samochodów osobowych, a od początku roku liczba ta sięgnęła poziomu 378.564. W tym marki premium uzyskały wyniki odpowiednio 6.310 i 74.485 aut. W rankingu marek premium DS. Automobiles zajmuje miejsce jedenaste, a Alpine szesnaste.
w oparciu o dane IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze