Kilka dni temu narodził się Stellantis Italy House, a miasto Turyn powitało w samochodowej stolicy Włoch wszystkie marki galaktyki Groupe PSA. Historia Peugeota i Turynu wydaje się niedługa, ale to złudzenie – związek francuskiej marki ze stolicą Piemontu ma swoje korzenie w dość odległej przeszłości.
Już w 1898 roku jeden z pionierów motoryzacji, niejaki dr. Lanz, bierze udział w wyścigu Turyn-Asti-Turyn na pokładzie trójkołowca Peugeot. Z kolei prawnik Guido Prato przybył na inaugurację nowej siedziby ACI w Turynie na pokładzie trójkołowca Peugeot. Historia Peugeota w Turynie w pewien sposób sięga więc XIX wieku.
Realnie jednak związki miasta z francuską marką są odrobinę późniejsze. To bracia Picena z Turynu zaczynają importować pojazdy Peugeot z Francji i startować w nich zarówno w lokalnych, jak i ogólnokrajowych zawodach, często zdobywając pierwsze miejsca, przynajmniej w swojej klasie.
W 1905 roku, wraz z wprowadzeniem Type 69 (pierwszego małego samochodu produkowanego masowo przez Peugeot), koncesja została przekazana potężnej organizacji „Autocommerciale” Graziani, również z siedzibą w Turynie. Umowa będzie obowiązywać przez 4 lata, a w 1909 roku bracia Picena z Turynu ponownie zostali importerami samochodów Peugeot na terenie Włoch.
Potem wybuchła I wojna światowa, a po jej zakończeniu, już w 1919 roku braci Picena wracają do gry z szerszym katalogiem, który obejmuje modele Type 153 i 163, które są bardzo popularne we Francji. Potem nadeszły ciemne lata faszyzmu i wynikająca z niego autarchia. W tym okresie miały miejsce dwa istotne w tej historii wydarzenia, ale oba miały miejsce w Mediolanie. W 1925 r. Isotta Fraschini nawiązuje owocną współpracę z Peugeot, aby oferować samochody użytkowe wraz ze wspaniałymi flagowymi modelami z dotychczasowej gamy. Zwycięstwa małego Peugeot 5CV przyniosły rozgłos, ale porozumienie nie trwało długo, do tego stopnia, że w 1926 roku Peugeot wszedł bezpośrednio do Włoch z montownią w Mediolanie, przy Viale Umbria. Jednak nawet ta inicjatywa nie trwała długo i w 1929 roku francuska marka zniknęła z Włoch.
Peugeot wrócił do Włoch w 1947 roku po zawarciu umowy z A. Pagani i Figli di Torino. Tym razem jednak nie chodziło o samochody, lecz o stal, narzędzia, rowery i motocykle. Dopiero 7 lat później Odoardo Pagani renegocjował umowę i zaczął sprowadzać do Włoch model 203. Pojawiły się sukcesy sportowe, m.in. w słynnym Mille Miglia. W efekcie w 1961 roku Pagani przeniósł Peugeota z powrotem do Turynu.
W międzyczasie między Peugeotem a stolicą Piemontu narodziła się inna ważna relacja, ta ze studiem Pinin Farina, której początki sięgają roku 1951, kiedy to wypuszczono na rynek (w 1955 roku) Peugeota 403, samochód, który był pierwszym modelem marki, którego produkcja przekroczy barierę milion sztuk. W 1961 roku współpraca zintensyfikowała się wraz z produkcją nadwozi 404 kabrioletów i coupé, które wysyłano do Sochaux, gdzie łączono je z produkowaną w Alzacji mechaniką. Turyn pozostał miastem referencyjnym do marca 1969 roku, kiedy to Mediolan został wybrany przez Peugeota, aby powrócić bezpośrednio na włoski rynek z oficjalną obecnością.
Siedziba znajdowała się na Via Metauro, a serwis na via Faenza. Miejsca było za mało, dlatego w 1971 toku Peugeot przeniósł się na Via Gallarate 199 do specjalnie wybudowanego budynku. Będzie to siedziba marki przez wiele lat, aż do przejścia do nowej lokalizacji w nowo powołanej Grupie Stellantis. Od 1. listopada ubiegłego roku Peugeot oficjalnie powrócił do Turynu. Mieści się teraz przy Via Plava 80, w historycznym kompleksie Mirafiori, gdzie powstał nowy Stellantis Italy House. Nowa siedziba została zaprojektowana z myślą o nowym efektywnym sposobie pracy; to prawdziwe zwierciadło czasów, w których żyjemy i doskonała interpretacja nowego podejścia do biznesu całej Grupy.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze