czwartek, 26 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Ponad 120 lat związków Peugeota z Turynem

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-11-13
w Historia, Peugeot
Czas czytania 4 minut
97 1
0
84
UDOSTĘPNIEŃ
281
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu

Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?

Produkcja nowego Peugeot 308 zawieszona przez… Radio Zet

Kilka dni temu narodził się Stellantis Italy House, a miasto Turyn powitało w samochodowej stolicy Włoch wszystkie marki galaktyki Groupe PSA. Historia Peugeota i Turynu wydaje się niedługa, ale to złudzenie – związek francuskiej marki ze stolicą Piemontu ma swoje korzenie w dość odległej przeszłości.

Już w 1898 roku jeden z pionierów motoryzacji, niejaki dr. Lanz, bierze udział w wyścigu Turyn-Asti-Turyn na pokładzie trójkołowca Peugeot. Z kolei prawnik Guido Prato przybył na inaugurację nowej siedziby ACI w Turynie na pokładzie trójkołowca Peugeot. Historia Peugeota w Turynie w pewien sposób sięga więc XIX wieku.

Realnie jednak związki miasta z francuską marką są odrobinę późniejsze. To bracia Picena z Turynu zaczynają importować pojazdy Peugeot z Francji i startować w nich zarówno w lokalnych, jak i ogólnokrajowych zawodach, często zdobywając pierwsze miejsca, przynajmniej w swojej klasie.

W 1905 roku, wraz z wprowadzeniem Type 69 (pierwszego małego samochodu produkowanego masowo przez Peugeot), koncesja została przekazana potężnej organizacji „Autocommerciale” Graziani, również z siedzibą w Turynie. Umowa będzie obowiązywać przez 4 lata, a w 1909 roku bracia Picena z Turynu ponownie zostali importerami samochodów Peugeot na terenie Włoch.

Potem wybuchła I wojna światowa, a po jej zakończeniu, już w 1919 roku braci Picena wracają do gry z szerszym katalogiem, który obejmuje modele Type 153 i 163, które są bardzo popularne we Francji. Potem nadeszły ciemne lata faszyzmu i wynikająca z niego autarchia. W tym okresie miały miejsce dwa istotne w tej historii wydarzenia, ale oba miały miejsce w Mediolanie. W 1925 r. Isotta Fraschini nawiązuje owocną współpracę z Peugeot, aby oferować samochody użytkowe wraz ze wspaniałymi flagowymi modelami z dotychczasowej gamy. Zwycięstwa małego Peugeot 5CV przyniosły rozgłos, ale porozumienie nie trwało długo, do tego stopnia, że ​​w 1926 roku Peugeot wszedł bezpośrednio do Włoch z montownią w Mediolanie, przy Viale Umbria. Jednak nawet ta inicjatywa nie trwała długo i w 1929 roku francuska marka zniknęła z Włoch.

Peugeot wrócił do Włoch w 1947 roku po zawarciu umowy z A. Pagani i Figli di Torino. Tym razem jednak nie chodziło o samochody, lecz o stal, narzędzia, rowery i motocykle. Dopiero 7 lat później Odoardo Pagani renegocjował umowę i zaczął sprowadzać do Włoch model 203. Pojawiły się sukcesy sportowe, m.in. w słynnym Mille Miglia. W efekcie w 1961 roku Pagani przeniósł Peugeota z powrotem do Turynu.

W międzyczasie między Peugeotem a stolicą Piemontu narodziła się inna ważna relacja, ta ze studiem Pinin Farina, której początki sięgają roku 1951, kiedy to wypuszczono na rynek (w 1955 roku) Peugeota 403, samochód, który był pierwszym modelem marki, którego produkcja przekroczy barierę milion sztuk. W 1961 roku współpraca zintensyfikowała się wraz z produkcją nadwozi 404 kabrioletów i coupé, które wysyłano do Sochaux, gdzie łączono je z produkowaną w Alzacji mechaniką. Turyn pozostał miastem referencyjnym do marca 1969 roku, kiedy to Mediolan został wybrany przez Peugeota, aby powrócić bezpośrednio na włoski rynek z oficjalną obecnością.

Siedziba znajdowała się na Via Metauro, a serwis na via Faenza. Miejsca było za mało, dlatego w 1971 toku Peugeot przeniósł się na Via Gallarate 199 do specjalnie wybudowanego budynku. Będzie to siedziba marki przez wiele lat, aż do przejścia do nowej lokalizacji w nowo powołanej Grupie Stellantis. Od 1. listopada ubiegłego roku Peugeot oficjalnie powrócił do Turynu. Mieści się teraz przy Via Plava 80, w historycznym kompleksie Mirafiori, gdzie powstał nowy Stellantis Italy House. Nowa siedziba została zaprojektowana z myślą o nowym efektywnym sposobie pracy; to prawdziwe zwierciadło czasów, w których żyjemy i doskonała interpretacja nowego podejścia do biznesu całej Grupy.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: 2034034045CVhistoriaPeugeotStellantisType 153Type 163Type 69
Udostepnij34Tweet21Udostepnij6
Poprzedni

Peugeot i Citroën rezygnują z małych miejskich SUV-ów

Następny

Citroën ë-C4 2022 z większym zasięgiem. Producent wprowadza zmiany

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Citroën ë-C4 2022 z większym zasięgiem. Producent wprowadza zmiany

Nowa Dacia Duster 2021: w którym kraju jest najtańsza? Porównanie cennika - Czechy, Słowacja, Węgry i Polska

Nasz wywiad: Klub Peugeot w Nowej Zelandii powstał jako protest przeciwko polityce importu tej marki

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowo - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • Chip2 - Nowy Peugeot 308 i Opel Astra po crash-testach Euro NCAP. Dlaczego nie dostały 5 gwiazdek?
  • mechanik prawdziwy - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Józek mechanik - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Stella - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Pękam-Ze-Śmiechu - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Akcjonariusz 2CV - Dynamiczny wzrost rejestracji marki DS Automobiles w Polsce
  • qwe - Alfa Romeo Tonale zdobywa nagrodę „Najpiękniejszego samochodu w Sieci” w 2022 roku
  • qwe - Citroën e-Berlingo – redaktor Spidersweb pojechał w trasę elektrycznym MPV i dziwi się, że miał mały zasięg, ale czy słusznie?
  • Anonimowo - Produkcja nowego Peugeot 308 zawieszona przez… Radio Zet


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Jaki samochód z dostawą do 6 miesięcy? Dacia Duster, Jogger i modele Renault
  • Stellantis przyznał się do oszustwa i zapłaci 300 milionów dolarów kary w związku z dieselgate
  • Salon samochodowy w Paryżu 1930: Citroën sensacją z zaskakującego powodu
  • Dacia na sprzedaż? Renault otrzymało propozycję stworzenia nowego podmiotu
  • Citroën AMI cieszy się dużym powodzeniem. Skąd ten sukces?
  • Dacia wprowadzi hybrydowy napęd w modelu Jogger. I tylko w nim, przynajmniej na razie
  • Renault wprowadza usługę samochodu na abonament dla firm czyli Mobilize. Ruszają pierwsze testy dla korporacji taksówek
  • Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Ruszają zamówienia na gamę nowego Jeepa® Grand Cherokee 4xe Plug in Hybrid
  • UOKiK: Opel Crossland X do serwisu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.