Nazywanie modeli samochodów nie jest rzeczą łatwą. Nazwy nie mogą być zastrzeżone przez inne firmy (niekoniecznie motoryzacyjne), nie mogą się źle kojarzyć w żadnym języku, zwłaszcza na rynkach, gdzie dane modele są oferowane, powinny zaś wpadać w ucho i mieć przyjemne konotacje. Dobrze też, by były raczej krótkie.
Z tymi nazwami niezbyt dobrze się kojarzącymi różnie bywa. Historia zna wcale niemało przypadków, gdy nadane określenie w jakimś kraju oznaczała coś niezbyt przyjemnego. Przykładem z ostatnich lat jest np. Hyundai Kona. Oferowany w Polsce może sprawiać wrażenie, jakby marka dogorywała, a przecież ma się dobrze.
W firmie Fiat sztuka nadawania nazw samochodom to dynamiczny i multidyscyplinarny proces, obejmujący różne obszary, takie jak marketing produktów, portfolio, badania i wywiad konkurencyjny. Zespoły te składają się z ludzi wszystkich typów i środowisk, którzy są otwarci na tę twórczą pracę. Dlatego każdy nowy samochód ma swój własny zespół, stworzony specjalnie po to, by wypełnić misję nadania mu „imienia”.
Jak wspominałem, „chrzest” pojazdu wcale nie jest prostym zadaniem. Jest to proces, który wymaga studiów, badań i dużej kreatywności. Ponadto konieczne jest uwzględnienie kilku aspektów i przestrzeganie pewnych zasad. Dobra nazwa musi być prosta, znacząca i charakterystyczna, ale jednocześnie świeża, zapadająca w pamięć i niosąca jakąś historię. Oprócz tych czynników istotne jest, aby nomenklatury były rozumiane i wymawialne w różnych krajach.
Fiat w Brazylii wyjaśnił, skąd czerpał inspirację do nadawania nazw kilku swoich modeli w ostatnim czasie. Jesteście ciekawi? To poczytajcie!
Zacznijmy od samej marki. Fiat: marka wywodzi się z nazwy, ponieważ FIAT jest akronimem od „Fabbrica Italiana di Automobili Torino”. Słowa są w języku włoskim, ponieważ marka pojawiła się w Turynie we Włoszech w 1899 roku. A teraz opatrzmy na – ułożone alfabetycznie – nazwy aktualnych modeli Fiata oferowanych w Ameryce Łacińskiej:
Argo – odnosi się do greckiego mitu o Jazonie i Argonautach, którzy podróżowali na pokładzie statku Argo, zbudowanego przez półboga Argosa pod kierownictwem bogini Ateny. Po wypełnieniu swojej misji Argo zostało poświęcone Posejdonowi i stało się konstelacją Argo. Warto w tym miejscu wspomnieć, że hatchback jest jedną z gwiazd Fiata i jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów w Brazylii.
Cronos – został stworzony w nawiązaniu do najmłodszego z tytanów, syna Urana i boga czasu, zdolnego rządzić wszelkimi losami. Fiat Cronos przybył, aby pokazać, że upływ czasu dla Fiata materializuje się w podróży odnowy.
Fastback – model nosi tę samą nazwę, co samochód koncepcyjny zaprezentowany na Salonie Samochodowym 2018, który posłużył za inspirację i był chwalony na całym świecie za projekt, który zapewnia idealną harmonię między stylistyką SUV-a i coupé. Nazwa Fastback nie ma konotacji mitologicznych, lecz odnosi się bezpośrednio do wybranej kategorii samochodów, które mają wspólną cechę: dynamiczne krzywizny nadwozia.
Mobi – nazwa pochodzi od badań Fiata dotyczących miast i pragnienia połączenia cech auta miejskiego i funkcjonalnego w praktycznym i łatwym w prowadzeniu pojeździe. Nazwa związana jest z tym powołaniem, przywołując słowo mobilność.
Pulse – w ramach bezprecedensowej strategii w krajowym przemyśle motoryzacyjnym, Fiat zaangażował tysiące ludzi w otwarte głosowanie, aby nadać nazwę swojemu nowemu modelowi. Nazwa Pulse wygrała dzięki aż 65% głosów respondentów. Nie na darmo, skoro nazewnictwo pozwala na skojarzenia z energią i ruchem, ale też z życiem i ciągłymi zmianami. Wyraża istotę i osobowość pojazdu: SUV-a z duszą Fiata, który jednocześnie ma swój własny rytm.
Strada – od 1998 roku nazwa ta jest używana w odniesieniu do kompaktowego pick-upa, który jest obecnym liderem na rynku brazylijskim. Strada oznacza po włosku drogę i odnosi się do poczucia wolności, jakie ten model może zapewnić kierowcy.
Titano – model jeszcze oficjalnie nie zaprezentowany, szykowany do premiery; ponownie inspirowany istotami z mitologii greckiej, która staje twarzą w twarz ze Zeusem i innymi bogami Olimpu, gdy dochodzą do władzy. Ponadto można go również łączyć z metalem tytanem, najbardziej wytrzymałym stosowanym w przemyśle zaawansowanych technologii, zapewniającym wysoką wytrzymałość i trwałość. Nazwa odnosi się do całej siły, jaką będzie miał nowy pick-up Fiata.
Toro – podobnie jak wiele pojazdów Fiata, pick-up, który zadebiutował w koncepcji SUP (Sport Utility Pick-up), ma swoją nazwę wywodzącą się z języka włoskiego. Toro oznacza byka i jest związane z wytrzymałością i siłą zwierzęcia.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Fiat / Stellantis
Najnowsze komentarze