Fiat ujawnił dziś nazwę swojego nowego pickupa w pierwszym teaserze. Co więcej – mamy też trzy pierwsze zdjęcia bez kamuflażu, które pozwalają już na budowę jakiegoś wyobrażenia. Fiat Titano będzie kolejnym pick-upem włoskiej marki współtworzącej koncern Stellantis. Niestety będzie przeznaczony na rynki Ameryki Łacińskiej.
Koncerny PSA Peugeot Citroën oraz FCA Fiat Chrysler połączyły się w 2021 roku tworząc grupę Stellantis, w ramach które funkcjonują takie marki jak Abarth, Citroën, Chrysler DS Automobiles (samochodowa marka premium), Fiat, Jeep, Opel, Peugeot, Vauxhall i wiele innych. Ten francusko-włoski koncern zarządza sprzedażą na rynkach całego świata a w ramach całej grupy funkcjonuje m.in. marka Fiat, mocno obecna w Europie czy Ameryce Południowej, doskonale znana przecież także w Polsce.
Fiat Titano wziął swoją nazwę z mitologii greckiej od tytanów, bogów przedolimpijskich, potomków Uranosa i Gai. Dodajmy, że jednym z tytanów był też Kronos, znany miłośnikom Fiata w Ameryce Południowej, bo zlatynizowaną nazwę nosi tam model Cronos.
Ale nazwę Titano można również łączyć z metalem – tytanem, najbardziej wytrzymałym stosowanym w przemyśle zaawansowanych technologii, zapewniającym wysoką wytrzymałość i trwałość. Odnosi się to wprost do całej siły, jaką będzie miał nowy pick-up.
Po co jednak Stellantisowi kolejny pick-up na tamtejszym rynku? Fiat jest absolutnym liderem w Brazylii. Pick-upy na rynkach Ameryki Łacińskiej są bardzo popularne, nic więc dziwnego, że Fiat chce zwiększyć zainteresowanie tego typu modelami, które oferuje w różnych segmentach „wagowych”.
Nasza redakcyjna koleżanka, Małgorzata Kozikowska, niedawno była w Brazylii i przygotowała dla Was bogaty zestaw materiałów: artykułów, testów i reportaży z tego kraju. Znajdziecie tam między innymi testy takich samochodów jak Renault (Dacia) Oroch, a więc pick-up, konkurent dla Fiata Strada i wiele więcej. Absolutnym hitem w Brazylii jest Fiat Strada. W 2022 roku odnotował on wzrost sprzedaży o 3,1%, zajmując bezwzględnie pierwsze miejsce w rankingu z wynikiem ponad 100.000 sprzedanych egzemplarzy. Kształty Strady wydadzą Wam się na pewno znajome. Wyniki sprzedaży w Brazylii poznacie czytając nasz artykuł na ten temat.
Fiat opublikował także film, który zawiera również pierwsze zdjęcia zewnętrzne Fiata Titano bez kamuflażu. Na filmie widać linie przedniego grilla z logo marki i flagą Fiata, która reprezentuje zmianę pozycji marki. Pokazana jest również sylwetka boczna, świadcząca o solidności samochodu, oraz tył z nazwą „Titano”. Stopniowo ujawniane będą kolejne szczegóły dotyczące nowego modelu Fiata.
W Europie pick-upy nie cieszą się jakąś wielką popularnością – i chyba niestety. W 2020 roku całkowita sprzedaż pick-upów na Stary Kontynencie wyniosła zaledwie 116.280 sztuk, czyli 6,8% europejskiego segmentu lekkich pojazdów dostawczych. Segment ten spadł z 7,9% udziału w 2017 roku. Przyczyną tego stanu rzeczy jest zupełnie inny styl życia Europejczyków – w Brazylii wiele osób prowadzi życie, w którym pick-up jest po prostu niezbędny i praktyczny, jednocześnie klimat sprzyja otwartemu przewożeniu wielu towarów, co w Europie zimą jest w zasadzie niemożliwe.
Europejska oferta pickupów w ramach koncernów Stellantis i Renault ogranicza się w zasadzie do konwertowanej Dacii Duster – model ten sprzedaje się dobrze, ale absolutnie niewystarczająco, aby uruchamiać produkcję fabryczną.
Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Fiat / Stellantis
Najnowsze komentarze