„Auto-Świat” nr 32 (679) z 4.VIII.2008
Stron: 44 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,7 grosza
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano: C5, 308, Laguna, Megane, sportowe
Citroëna nie było w poprzednim numerze „Auto-Świata”, więc pojawił się teraz i to nawet na okładce. Wprawdzie jest w głębokim tle zdjęcia zapowiadającego porównanie czterech kombi klasy średniej, ale jest. Większa fotka przypadła kompaktowemu kombiakowi Peugeota – modelowi 308 SW.
Na stronie 4. opublikowano list od Mieczysława Budzyna. Autor pisze w sprawie pozycjonowania Škody Octavii i dziwi się – jak my! – że tak często umieszcza się czeski produkt w klasie średniej. Przy okazji podaje znakomitą analogię – jeśli to z powodu bagażnika, to Megane sedan powinien konkurować z Laguną, a to przecież bzdura. Co więcej – Pan Mieczysław pisze, iż porównał wymiary kilku innych kompaktów i każdy z nich był przestronniejszy od Octavii! Jak się łatwo domyślić, „Auto-Świat” pozostawił list bez komentarza…
Zdjęcia Renault Megane Grandtour ilustrują artykuł o kradzieżach elementów samochodów zamieszczony na stronach 10-11.
W nadchodzący weekend emocjonować nas będzie Rajd Rzeszowski, którego zapowiedź okraszoną małym zdjęciem Peugeota 207 S2000 Bryana Bouffiera zamieszczono na stronie 14.
I w ten sposób dotarliśmy do największego porównania aktualnego numeru przeprowadzonego oczywiście przez Niemców. Citroën C5, Honda Accord, Mazda 6 i Volkswagen Passat, wszystkie w nadwoziach typu kombi, wszystkie z mniej więcej dwulitrowymi dieslami pod maską. Ten w Passacie wykonany już w nowej dla Volkswagena technologii common rail… Czy najsłabszy, raptem 136-konny i już dość leciwy silnik, miał szanse w starciu nowo opracowanego motoru koncernu VAG? A jak spisały się azjatyckie jednostki wysokoprężne, w tym 150-konny silnik 2.2 i-DTEC Mazdy?
Autorzy testu walczyli, jak lwy, żeby pokazać zalety Volkswagena. Cóż – faktycznie ich nawet nie brakuje – największy kufer w zestawieniu, sporo miejsca na nogi w obu rzędach siedzeń, choć z przodu nieco ciaśniej na szerokość, niż u konkurentów. Ale ta paskudna stylistyka… ;-) Nawet silnik wreszcie pracuje normalnie i do tego ma niezłe osiągi – jest bardzo elastyczny, dość dynamiczny i dobrze wygłuszony. Ale co z tego? Porównanie wygrał wszak Citroën C5 – rzecz niesłychana do tej pory w polskojęzycznej prasie „nowego rozdania”! Passat bowiem traci mnóstwo punktów za wyposażenie, którego praktycznie nie ma ;-))) Do tego to „nic” kosztuje dużo pieniędzy.
Citroën ma znakomity układ hamulcowy, oferuje kawał solidnego komfortu i to mimo tego, że testowano wersję zawieszoną klasycznie i bogate wyposażenie. C5-tka pokonała Passata o trzy punkty, ale już japońska konkurencja po prostu padła. Przewaga Citroëna nad Mazdą 6 wyniosła 17 punktów, a nad Accordem – 23! To niemal nokaut! A przypomnijmy, że nowe C5 wygrało konfrontację z Audi A4!!! Czyżby objawiał się nowy król klasy średniej? Tym bardziej, że w bieżącym „Auto-Świecie” testowano wersję z silnikiem 2.0 HDi, a Audi zostało „objechane” dzięki jednostce 2.2 HDi.
Po wspaniałych wieściach ze stron 16-20 dotarliśmy na strony 22-23. Zamieszczono tam test Peugeota 308 SW 1.6 Premium. Oceniono go jako bardzo ładne, a przy tym praktyczne auto. Tradycyjnie już w kompaktowym SW można mieć siedem miejsc dla pasażerów, co jest w tej klasie ewenementem.
Jeśli trzeciego rzędu siedzeń na pokładzie nie ma, to 308-ka oferuje 508-litrowy kufer o bardzo przyjaznych kształtach. Siedzenia trzeciego rzędu oczywiście można złożyć, nie trzeba ich wymontowywać, dzięki czemu i tak pozostanie niemal 500 litrów pojemności na bagaż.
Co ciekawe nie zauważono haczenia skrzyni biegów. Powoli dociera do polskich tygodników to, co my we francuskich konstrukcjach widzieliśmy już pół roku temu choćby w redakcyjnym teście Peugeota 308, a wcześniej dostrzegliśmy choćby w Peugeocie 207 SW.
Również układ kierowniczy kompaktowego Peugeota zebrał w tekście pochwały. Jedynie za brak w standardzie ESP i kurtyn powietrznych pojawiły się słowa krytyki, skontrowane zresztą możliwością domówienia airbagu chroniącego kolana kierowcy.
Na wzmianki o kolejnych autach francuskich trafiłem dopiero na stronie 37., pod koniec artykułu będącego podsumowanie długodystansowego (100 tys. km) testu BMW X3. W tabelce pokazano wyniki takich testów dla 37 samochodów. Najlepiej z „francuzów” wypadło Renault Kangoo – ciut wyżej niż wspomniane BMW X3, uzyskując „szkolną” ocenę 4. Renault Megane sklasyfikowano na miejscu 31, wraz z Renauolt Laguną (ocena: 3), zaś na pozycji 34 znalazł się Citroën C8 2.2 HDi, który wyprzedził Peugeota 307 HDi. Tabelę zamykają… Volkswageny: Polo i Touran!
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał w pierwszym sierpniowym numerze „Auto-Świat”. Można kupić to wydanie, jeśli chce się obejrzeć triumf Citroëna C5 nad Passatem (i nie tylko) oraz niezłą ocenę Peugeota 308 SW, ale można się też bez tego tygodnika spokojnie obyć.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze