Rynek europejski jest trudniejszy niż się spodziewaliśmy, ale kompensujemy to dalszym wzrostem na rynkach pozaeuropejskich
– obroty Grupy Renault w trzecim kwartale 2012 roku wyniosły 8.447 milionów euro, czyli o 13,3% mniej w stosunku do analogicznego okresu 2011 roku.
– obroty sektora samochodowego spadły o 14,4% do poziomu 7.928 mln euro.
– sprzedaż Grupy wyniosła 596.064 samochody – o 5,8% mniej niż w trzecim kwartale 2011 roku.
– ponad połowa sprzedaży (55%) jest realizowana poza Europą.
– w Europie marka Renault zajmowała trzecią pozycję na rynku, jeszcze przed odnowieniem swojej gamy.
– potwierdzenie dodatniego celu operacyjnego free cash flow[1]dla sektora samochodowego w 2012 roku.
Wyniki handlowe: istotne fakty w trzecim kwartale 2012 roku
W sytuacji wzrostu światowego rynku samochodowego o 5,5% sprzedaż Grupy Renault w trzecim kwartale 2012 roku wyniosła 596.064 samochody – co oznacza spadek o 5,8% ze względu na niekorzystną sytuację na rynku europejskim, a w szczególności francuskim. Grupa Renault utrzymała natomiast dynamikę sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich, gdzie odnotowała wzrost o 7,7%.
W Europie, gdzie rynek nadal się kurczy (-9,3%), sprzedaż Grupy Renault spadła o 18,4% (8,5% udziału w rynku), ze względu na niekorzystny mix geograficzny związany z dużym spadkiem na rynkach francuskim (-11,7%), włoskim (-23,3%) i hiszpańskim (-18,9%). Spadek we Francji można wyjaśnić bardzo wysoką wartością odniesienia – w trzecim kwartale 2011 roku nastąpił duży wzrost działalności i wydań samochodów, które nie zostały wyprodukowane w poprzednich kwartałach na skutek tsunami w Japonii.
Na wyniki Grupy miała również wpływ restrukturyzacja oferty handlowej w Wielkiej Brytanii i polityka obrony cen w Europie. Jeszcze przed wprowadzeniem Clio IV marka Renault uplasowała się na trzecim miejscu w Europie z 6,8-procentowym udziałem (-1,2 p.) w rynku samochodów osobowych i dostawczych. Marka Renault utrzymała pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie dzięki udziałowi w rynku na poziomie 13,9% (-0,8 p.).
Marka Dacia uzyskała 1,7% udziału w rynku, co oznacza wzrost (0,3 p.) w stosunku do roku 2011.
Grupa Renault utrzymała dynamikę sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich. Po raz pierwszy ponad połowa sprzedaży (55%, +7 p.) została zrealizowana poza Europą.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej Grupa odnotowała wzrost o 19,7% przy wzroście na rynku wynoszącym 8,6%, na co miały w szczególności wpływ zachęty podatkowe w Brazylii. W kraju tym, który umocnił się na pozycji drugiego co do wielkości rynku Grupy, marka Renault zdobyła 6,7% udziału (+0,9 p.) dzięki zwiększeniu sprzedaży o 34,5%. W ciągu niespełna roku Duster zdobył pozycję lidera w swoim segmencie.
W regionie Eurazji wzrost sprzedaży wyniósł 12,4%, co odpowiada wzrostowi rynku pomimo chwilowych trudności produkcyjnych. Rynek rosyjski potwierdził swoją pozycję trzeciego rynku Grupy.
W regionie Euromed-Afryki sprzedaż wzrosła o 4% przy średnim wzroście rynkowym 9,8%. Grupa umocniła się na pozycji lidera w Algierii, gdzie ma 26,8% udziału w rynku (+1,4 p.), ale straciła 3,6 punktu jeśli chodzi o udział w rynku tureckim (13,6%) głównie ze względu na zakończenie sprzedaży modelu Symbol z silnikiem wysokoprężnym.
W regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż spadła o 8,4% pomimo wzrostu na rynku o 7,1%. Grupa odnotowała bardzo dobre wyniki przy okazji debiutu rynkowego Dustera w Indiach, które są obecnie piętnastym rynkiem zbytu Grupy (1,6% udziału w rynku) i kontynuuje realizację planu restrukturyzacji w Korei Południowej.
Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalności
W trzecim kwartale 2012 roku obroty Grupy spadły o 13,3% do 8,447 mld euro[2] (również -13,3% bez uwzględnienia różnic kursowych).
Obroty sektora samochodowego spadły o 14,4% do poziomu 7 928 mln euro. Za ten spadek odpowiada w 16,3 punktu zmniejszenie sprzedaży Grupy w stosunku do trzeciego kwartału 2011 i wysprzedaż samochodów znajdujących się na stanie w sieci (z uwzględnieniem ujemnego wpływu zmiany mixu geograficznego o -0,7 p.). Wpływ mixu i ceny jest dodatni (+3,1 p.) między innymi dzięki świadomej polityce obrony marży jednostkowej w Europie i wzrostowi cen na rynkach pozaeuropejskich. Wpływ różnic kursowych jest nieodczuwalny. Na saldo w wysokości -1,2 p. składają się inne zakresy działalności, m.in. sprzedaż gotowych samochodów, komponentów i podzespołów mechanicznych dla partnerów Grupy (-1 p.), co ma związek ze spadkiem na rynkach europejskich.
Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 519 mln euro, co daje wzrost o 6,8% w stosunku do analogicznego okresu roku 2011. Średnia wartość portfela w trzecim kwartale 2012 roku wyniosła 24,3 mld euro, co oznacza wzrost o 6,3%. Liczba nowych umów finansowania spadła o 2,3% do poziomu 229.699 nowych umów.
Sytuacja finansowa
W trzecim kwartale nadal prowadzono program refinansowania działalności Grupy. Sektor samochodowy zaciągnął pożyczki średnioterminowe na kwotę ponad 800 mln euro. Kwota ta obejmuje emisję obligacji 5-letnich w wysokości 600 mln euro oraz 2-letnich obligacji „Dim Sum” o wartości 750 mln chińskich jenów (92 mln euro). RCI Banque przeprowadził również dwie emisje obligacji na kwotę 124 mln euro: emisję w koronach norweskich na kwotę 500 mln oraz emisję na kwotę 80 mld wonów koreańskich.
Ponadto RCI Banque dokonał trzech lokat na łączną kwotę 160 mln euro i przeprowadził operację sekurytyzacji portfela kredytów włoskich na kwotę 300 mln euro.
Perspektywy
Zmiany na rynku samochodowym w Europie w ciągu trzeciego kwartału br. doprowadziły do zmiany szacunków perspektyw tego rynku w roku 2012 – w najlepszym przypadku spadek wyniesie 8%, podczas gdy szacunki z lipca przewidywały -6 do -7%. Na rynku francuskim spadek wyniesie w najlepszym przypadku 13%, podczas gdy według przewidywań miało to być -10 do -11%. Dla przypomnienia, przewidywania z początku 2012 r. zakładały spadek na rynku europejskim o 3 do 4%, a na rynku francuskim od 7 do 8%.
W tych niesprzyjających warunkach, pomimo dynamicznego wzrostu na rynkach pozaeuropejskich, łączna sprzedaż Grupy nie osiągnie poziomu z ubiegłego roku.
Grupa utrzymuje swój cel uzyskania dodatniego operacyjnego free cash flow w sektorze samochodowym w roku 2012. Stałe pogarszanie się sytuacji na rynku europejskim jest niemniej powodem do niepokoju.
Skonsolidowane obroty Grupy Renault
(w mln euro) |
2012 |
2011 |
Różnica |
2012/2011 |
|||
I kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
9 013 |
9 965 |
-9,6 % |
Finansowanie sprzedaży |
522 |
466 |
+12,0 % |
Razem |
9 535 |
10 431 |
-8,6 % |
II kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
10 850 |
10 178 |
+6,6 % |
Finansowanie sprzedaży |
550 |
492 |
+11,8 % |
Razem |
11 400 |
10 670 |
+ 6,8 % |
III kwartał |
|||
Sektor samochodowy |
7 928 |
9 259 |
-14,4 % |
Finansowanie sprzedaży |
519 |
486 |
+6,8 % |
Razem |
8 447 |
9 745 |
-13,3 % |
9 miesięcy |
|||
Sektor samochodowy |
27 791 |
29 402 |
-5,5 % |
Finansowanie sprzedaży |
1 591 |
1 444 |
+10,2 % |
Razem |
29 382 |
30 846 |
-4,7 % |
[1] Free cash flow operacyjny: wolne przepływy pieniężne (bez dywidendy od spółek stowarzyszonych notowanych na giełdzie) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia składników majątku trwałego, powiększone lub pomniejszone o zapotrzebowanie na środki obrotowe.
[2] Przy zachowaniu identycznego zakresu i metod konsolidacji wyniki za trzeci kwartał 2011 pozostały takie same.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze