„Auto-Świat” nr 48 (746) z 23.XI.2009
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3 Picasso, C-Zero, DS3, 405, 5008, iOn, Partner, Clio, Kangoo, Laguna, Scenic, Duster, Sandero, sportowe
Na pierwsze wzmianki o francuskich autach – od razu trzech – trafiłem w artykule poświęconym Fiatowi Doblo zamieszczonym na stronie 9. W tekście wymieniono Citroëna Berlingo, Peugeota Partnera i Renault Kangoo, czyli podstawową konkurencję opisywanego włoskiego kombivana.
Z kolei wśród konkurentów do opisywanej na stronach 10-11 Kii Soul wymieniono m.in. Citroëna C3 Picasso i Dacię Sandero Stepway.
Kolejne dwie strony zajmuje artykuł o zakończeniu produkcji VW Golfa I. Przy okazji przypomniano inne samochody z przeszłości, wydawałoby się, które wciąż są produkowane. To także Peugeot 405 produkowany przez Iran Khodro.
Na stronie 14. znalazł się tekst poświęcony elektrycznym samochodom sygnowanym przez Citroëna i Peugeota – bliźniakom Mitsubishi i-MiEV-a, czyli Citroënowi C-Zero i Peugeotowi iOn.
Nieco niżej zamieszczono jeszcze krótką notatkę o tym, że Maciej Zień został ambasadorem i pierwszym posiadaczem w Polsce Citroëna DS3.
Dwie strony dalej pojawiła się – wśród innych doniesień sportowych – króciutka notatka o starcie Roberta Kubicy w Rally Taormina-Messina. Polski kierowca Renault F1 Team startował oczywiście w Renault Clio, ale nie ukończył tego rajdu.
W serwisie sportowym pojawił się jeszcze krótki tekst o Dacii Duster, którą Alain Prost będzie startował w Trophee Andros.
Kompaktowe minivany rosną. Rosną do tego stopnia, że wiele z nich ma swoje siedmioosobowe odmiany. Do walki staje właśnie nowy konkurent (niebawem ja też będę miał okazję nim pojeździć), Peugeot 5008, który będzie miał zadanie niełatwe – nie tylko konkurować z wewnątrzkoncernowym Citroënem C4 Grand Picasso, ale i z Renault Grand Scenic’iem. Bo Niemcy i Japończycy nic naprawdę konkurencyjnego nie mają ;-)))
„Auto-Świat” zamieścił przygotowany przez „Auto Bild” test porównawczy obu wspomnianych wyżej aut. Ciekawi jesteście wyników tej francuskiej narodowej walki?
Przetestowano samochody napędzane silnikami benzynowymi o mocach rzędu 120-130 KM, przy czym mocniejsza była turbodoładowana jednostka w Renault, mająca w dodatku mniejszą pojemność skokową. Scenic jest o 3,1 cm dłuższy od 5008-ki i o 0,8 cm szerszy na zewnątrz. Jest też o 4,3 cm wyższy. To jednak Peugeot oferuje więcej przestrzeni na szerokość wewnątrz auta, na długość w pierwszym i trzecim rzędzie foteli, ale jest nieco ciaśniejszy w drugim rzędzie i nad głowami też oferuje mniej miejsca.
Bagażnik przy siedmiu fotelach na pokładzie jest o 5 litrów pojemniejszy w Peugeocie, ale po złożeniu dwóch rzędów to Grand Scenic może przewieźć więcej bagażu. Dużo więcej – o 309 litrów! To spora różnica. Również w wersji z pięcioma fotelami kufer Peugeota jest większy – ma 679 litrów, a ten w Renault o 115 mniej. Pojemność bagażnika, to jednak nie wszystko. Ważna jest jego funkcjonalność. I tu Peugeot może się okazać nieco lepszy – szerokość kufra jest o 6 cm większa w 5008-ce, niż w Scenic’u. Przestrzeń bagażowa jest też wyższa – o 10 cm. To dość ważne parametry. W dodatku fotele II rzędu Peugeota składają się tak mocno, że w zasadzie osiągają poziom podłogi bagażnika. Te w Renault niestety wystają do góry :-(
To jednak gabaryty, a co z ładownością? Tu również Peugeot jest górą – jest w stanie zabrać na pokład 652 kg, a Grand Scenic tylko 519 kg.
W kwestii wykończenia wnętrza lepsze noty wystawiono Renault, choć Peugeota też doceniono – za tradycyjne umieszczenie deski rozdzielczej i analogowe zegary.
Silnikowo bardziej do gustu autorom testu przypadła jednostka Renault – oferuje lepsze przyspieszenia, w czym zasługa turbosprężarki. Odbija się to jednak na spalaniu – Peugeot potrzebuje o ok. 5% paliwa mniej, choć akurat tyle, to można zgubić na zmianie stylu jazdy. Co gorsza – ta różnica powstała mimo różnicy w liczbie przełożeń skrzyń biegów – Renault dysponuje o jednym więcej w stosunku do pięcioprzełożeniowej skrzyni Peugeota. Swoją drogą szkoda, że w 5008 nie można mieć z tym silnikiem sześciu biegów… Taki luksus pojawia się dopiero przy silnikach wysokoprężnych lub motorach THP.
Zdaniem autorów testu Scenic ma za to bardziej komfortowe zawieszenie, niż 5008. W zamian za to oferuje skuteczniejsze hamulce, co da się odczuć zwłaszcza po ich rozgrzaniu.
Summa summarum, bez uwzględniania kosztów, oba kompaktowe minivany uzyskały w teście taką samą ilość punktów – po 323 (na 400 możliwych). Ot – salomonowy wyrok ;-)
W dziale Interwencje (na stronie 39.) właściciel Laguny ubolewa, że ASO Renault nie chciało mu bezpłatnie wymienić uszkodzonego modułu ABS/ESP. Importer odmówił, bo samochód nie był serwisowany w ASO.
To już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Czy warto ten tygodnik kupić? Moim zdaniem można, ale jak tego nie zrobicie, to powodów do rozpaczy nie będzie.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze