Podczas Konferencji ONZ na temat zmian klimatycznych – dla akredytowanych uczestników Konferencji oraz dla tych, którzy posiadali specjalną rezerwację – Renault zaoferowało jazdy testowe wieloma nowymi prototypami samochodów elektrycznych. Są to pojazdy koncepcyjne zapowiadające wprowadzenie na rynek samochodów:
– Renault Fluence Z.E.
– Renault Kangoo Express Z.E.
Do jazd udostępniono również samochód demonstracyjny Kangoo be bop Z.E.
W udostępnionych pojazdach wykorzystano technologie bardzo zbliżone do tych, które będą stosowane seryjnie w obecnie konstruowanych samochodach.
* Aby zdobyć czołową pozycję wśród europejskich producentów samochodów w dziedzinie ograniczania emisji CO2, Renault podejmuje dwa kierunki działań:
– wprowadzenie nowych technologii w silnikach spalinowych i układach przeniesienia napędu,
– bezprecedensowe zaangażowanie w projekt w 100% elektrycznych silników.
* Renault ocenia, że do roku 2020 samochody elektryczne będą stanowić 10% rynku światowego. Alians Renault-Nissan inwestuje 4 miliardy euro w program Zero emisji, a zespół 2000 osób (1000 w Renault i 1000 w Nissanie) pracuje nad konstrukcją samochodu z napędem elektrycznym.
* Samochód elektryczny jest przełomowym rozwiązaniem pozwalającym zapewnić wszystkim środek lokomocji, który nie emituje żadnych zanieczyszczeń.
* Rok 2011 będzie początkiem masowej sprzedaży samochodów elektrycznych Renault.
RENAULT FLUENCE Z.E.
Po premierowej prezentacji modelu Fluence Z.E Concept podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, Renault wykorzystało okazję, aby na Konferencji ONZ na temat zmian klimatycznych, zaoferować do jazd próbnych pierwsze prototypy nowych samochodów Fluence Z.E. Przedstawione prototypy znajdują się na etapie przejściowym między pojazdem koncepcyjnym a samochodem seryjnym i mają pokazać stan zaawansowania projektu Fluence Z.E oraz zaprezentować zalety użytkowe samochodu elektrycznego. Renault Fluence Z.E. wejdzie do sprzedaży w 2011 roku w Izraelu, Danii oraz w Europie i będzie to pierwszy masowo sprzedawany sedan z napędem elektrycznym w segmencie C i pierwszy na świecie samochód wyposażony w system szybkiej wymiany akumulatorów Quick Drop. Pojazd ten będzie przeznaczony dla klientów indywidualnych jak również dla użytkowników flotowych, w obu przypadkach poszukujących samochodu prestiżowego, a jednocześnie oszczędnego i ekologicznego.
RENAULT KANGOO EXPRESS Z.E.
Samochód zbudowany w oparciu o Renault Kangoo Express jest odpowiedzią na potrzeby mobilności o zerowej emisji, oferowaną klientom do użytku w ramach prowadzonej działalności zawodowej. Samochód seryjny znajdzie się w sprzedaży również w pierwszym półroczu 2011 roku na różnych rynkach europejskich, gdzie Kangoo Express z silnikiem spalinowym jest już dobrze znane i wysoko cenione wśród klientów flotowych i właścicieli małych firm. Samochód ten będzie produkowany w zakładzie w Maubeuge, we Francji.
RENAULT KANGOO BE BOP Z.E.
Renault Kangoo be bop Z.E. nie jest zapowiedzią samochodu seryjnego, lecz pojazdem demonstracyjnym, który pokonał już 4.000 km w jazdach próbnych przeprowadzanych od lipca tego roku w 8 krajach europejskich. Prototyp ten pozwolił zaprezentować zalety dynamiczne samochodów elektrycznych dziennikarzom, klientom instytucjonalnym i przyszłym użytkownikom flotowym.
Samochody elektryczne są częścią polityki Renault eco² w dziedzinie ochrony środowiska mającej na celu wprowadzenie do masowej sprzedaży produktów o zminimalizowanym wpływie na środowisko naturalne przez cały okres ich życia.
Samochód elektryczny stanowi przełomowe rozwiązanie pozwalające na zapewnienie wszystkim trwałego środka transportu. W założeniach polityki ochrony środowiska Renault eco², wprowadzenie do masowej sprzedaży samochodu elektrycznego ma umożliwić zasadniczy postęp w zakresie ochrony środowiska.
STRATEGIA ALIANSU RENAULT-NISSAN W DZIEDZINIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Zaangażowanie Renault w ochronę środowiska
Każdy pracownik Renault jest zaangażowany w ochronę środowiska. Oszczędność i ekologia muszą iść w parze, umożliwiając wytwarzanie produktów dostępnych dla jak największej liczby klientów.
Zamknięte koło recyklingu
Renault spełniło z wyprzedzeniem obowiązek homologowania recyklingu surowców zgodnie z dyrektywą 2005/64, która wymaga od producentów udowodnienia, że sprzedawany samochód został skonstruowany tak, by w 2015 roku nadawał się do powtórnego odzyskania surowców w 85%. 5-drzwiowy model Megane otrzymał w maju 2008 roku pierwszą taką homologację światową. Było to możliwe dzięki wieloletniej pracy nad odzyskiwaniem płynów i surowców na końcu cyklu życia samochodu. Wybór materiałów jest istotnym składnikiem ekologicznej koncepcji pojazdu, prowadzącej do recyklingu surowców. Dostawcy podzespołów do Megane III korzystają z odzyskiwanych tworzyw sztucznych, a 5-drzwiowa wersja tego samochodu zawiera 23 kg surowców wtórnych (w porównaniu do 16 kg w Megane II). Dane te robią jeszcze większe wrażenie w przypadku Nowego Scenica, w którym zastosowano 34 kg surowców wtórnych (w porównaniu do 18 kg w Scenicu II).
100% zakładów produkcyjnych z certyfikatem ISO 14001
Wszystkie zakłady produkcyjne pracujące dla Renault posiadają certyfikat ISO 14001. Ostatnio certyfikat uzyskał zakład w Somaca (Maroko) i fabryka Avtoframos (Federacja Rosyjska). Fabryka w Somaca, która rozpoczęła współpracę z Renault w 2006 roku, otrzymała świadectwo ISO 14001 już na początku 2008 roku. Była ona miejscem wielu inwestycji (w personel i sprzęt), mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Innym znaczącym przykładem jest globalny system zarządzania odpadami zgodny ze standardami europejskimi, jaki został wdrożony w 2007 roku. W kwestii zużycia energii – wprowadzono rozwiązania prowadzące do znacznych oszczędności w procesie produkcji. Między 2002 a 2008 rokiem zużycie energii wykorzystywanej w produkcji jednego samochodu spadło o 15%. Fabryka Avtoframos, która rozpoczęła współpracę z Renault w 2005 roku, otrzymała świadectwo ISO 14001 w kwietniu 2008 roku, stając się pierwszym zakładem przemysłowym koncernu Renault spełniającym tę normę. Podjęto też liczne wysiłki, które zaowocowały podniesieniem świadomości ekologicznej całego personelu fabryki.
Na przestrzeni 10 lat, zarządzanie zakładami produkcyjnymi uwzględniające potrzeby środowiska pozwoliło na zmniejszenie:
– zużycia energii (w kW/samochód) o 25%;
– zużycia wody (w m3/samochód) o 61%, co stanowi 10 milionów m³ zaoszczędzonej wody;
– zużycia odpadów (w kg/samochód) o 64%;
– emisji lotnych związków organicznych (w kg/samochód) o 34%;
– emisji substancji toksycznych dla środowiska o 47%.
Zaangażowanie Aliansu Renault-Nissan w opracowanie samochodu elektrycznego
Międzynarodowa Agencja ds. Energii (AIE) w swym rocznym raporcie na temat perspektyw energetycznych (World Energy Outlook 2009) przewiduje, że jeśli nie zostanie zrealizowana żadna nowa polityka w tej dziedzinie, do 2030 roku światowe zapotrzebowanie na energię wzrośnie o 40%. Trzy czwarte nowego zapotrzebowania będzie zaspokajane energią uzyskiwaną ze spalania paliw kopalnych, co doprowadzi do wzrostu o jedną trzecią emisji gazów cieplarnianych. Będzie to znaczyło, że pod koniec XXI wieku stężenie gazów cieplarnianych ulegnie podwojeniu (odpowiednik 1000 ppm), a średnia temperatura wzrośnie o 6°C.
Raport poddaje również analizie rozwiązania polityczne, które umożliwiłyby walkę ze zmianami klimatycznymi po 2012 roku – który jest datą wprowadzenia w życie nowego porozumienia światowego, jakie negocjowano podczas Konferencji ONZ w Kopenhadze. W branży motoryzacyjnej, pojazdy z napędem elektrycznym wydają się być przełomowym rozwiązaniem prowadzącym do ograniczenia emisji CO2, tak u źródła – poprzez wyeliminowanie węgla z produkcji energii elektrycznej, jak i w eksploatacji. Jest to więc zasadnicza przemiana, szczególne widoczna w dokumencie EV/PHEV roadmap, opublikowanym przez Międzynarodową Agencję ds. Energii w listopadzie tego roku.
Alians Renault-Nissan przedstawi ofertę obejmującą pełną gamę wysokiej jakości samochodów elektrycznych, niezawodnych, nowatorskich i w przystępnych cenach. Samochody elektryczne Renault Z.E. są wyjątkowo ciche podczas jazdy i nie emitują żadnych zanieczyszczeń w trakcie eksploatacji. Ponadto są przełomowym pod względem ekologicznym i przystępnym środkiem transportu dla szerokiej grupy klientów.
Zasadniczym powodem zaangażowania w projekt samochodu elektrycznego jest fakt, że pojazdy z napędem elektrycznym – w przeciwieństwie do wszystkich innych rozwiązań (spalinowe, hybrydowe) – wykazują zerową emisję zanieczyszczeń w trakcie użytkowania. Pozwalają one również na ograniczenie uzależnienia od dostaw ropy naftowej.
W zależności od źródeł energii elektrycznej na potrzeby transportu kołowego w poszczególnych krajach, bilans emisji gazów cieplarnianych (ekwiwalent CO2) może się znacząco różnić, niemniej jednak pojazdy z napędem elektrycznym generują mniej gazów cieplarnianych niż ich spalinowe odpowiedniki.
W przypadku produkcji energii elektrycznej w elektrowniach jądrowych lub ze źródeł odnawialnych (energetyka wodna, wiatrowa, fotowoltaiczna), bilans w układzie well to wheel dla pojazdów z napędem elektrycznym jest bezspornie najkorzystniejszy. W kontekście aktualnie stosowanych w Europie technologii wytwarzania energii elektrycznej, bilans ten pozostaje również bardzo zadowalający, ponieważ emisja CO2 jest w tym wypadku dwukrotnie niższa niż w przypadku stosowania silników spalinowych.
Bilans węglowy jest jeszcze korzystniejszy w przypadku nocnego doładowywania akumulatorów, które będzie najczęściej stosowaną metodą. Umożliwia ona:
– spożytkowanie energii elektrycznej produkowanej w godzinach nocnych, która charakteryzuje się niskim stopniem wykorzystania i jest często marnowana z uwagi na brak możliwości jej zmagazynowania.
– korzystanie ze znacznie atrakcyjniejszych cen energii elektrycznej oferowanych przez zakłady energetyczne w godzinach pozaszczytowych. We Francji cena energii elektrycznej w godzinach pozaszczytowych jest o 40% niższa od ceny w godzinach szczytu.
– wykorzystanie najczystszego rodzaju energii elektrycznej (wodnej, jądrowej, wiatrowej).
Samochody z napędem elektrycznym stanowią przełomowe rozwiązanie, które docelowo zapewni mobilność szerokim rzeszom użytkowników. Zgodnie z zasadami polityki na rzecz ochrony środowiska Renault eco², samochody z napędem elektrycznym Renault Z.E. są przewidziane do sprzedaży na masową skalę, co przyczyni się do niezwykle znaczącego postępu w zakresie ochrony środowiska.
Synergia w działaniu Aliansu Renault-Nissan
W maju 2009 roku – w dziesiątą rocznicę utworzenia Aliansu – Renault i Nissan ogłosiły umocnienie współpracy. Utworzono specjalny zespół, którego zadaniem jest przyspieszanie i poszerzanie synergii, pozwalającej zwiększyć skuteczność działania obu firm, w szczególności w dziedzinie pojazdów z napędem elektrycznym.
Produkowane przez Renault i Nissana pojazdy z napędem elektrycznym będą wyposażone w akumulatory opracowane przez firmę AESC, spółkę joint venture Nissana i NEC. W ramach Aliansu wykorzystane zostanie również bogate doświadczenie Renault i Nissana w celu wzmocnienia efektu synergii na wszystkich szczeblach i ułatwienia wspólnego wykorzystania najważniejszych podzespołów elektrycznych, takich jak układ przeniesienia napędu czy akumulatory. Ponadto Renault i Nissan będą wspólnie składać zamówienia oraz dokonają standaryzacji poszczególnych komponentów, tak aby uzyskać efekt oszczędności skali, co umożliwi wprowadzenie pojazdów z napędem elektrycznym do masowej sprzedaży.
Pomimo faktu, że Renault i Nissan pracują nad wspólnymi komponentami do pojazdów o zerowej emisji, oferowane modele z napędem elektrycznym będą się różnić. Obydwie gamy modeli będą wprowadzane do sprzedaży oddzielnie.
Ponadto Alians Renault-Nissan podpisuje porozumienia z rządami państw, władzami miejskimi oraz producentami energii elektrycznej w celu umożliwienia masowego wprowadzenia do sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym we wszystkich częściach świata. Z początkiem grudnia tego roku Alians podpisał 38 tego rodzaju porozumień:
Lp. |
Partner |
Memorandum of understanding |
1 |
Izrael |
21/01/2008 |
2 |
Dania |
27/03/2008 |
3 |
Prefektura Prowincji Kanagawa (Japonia) |
19/05/2008 |
4 |
Portugalia |
09/07/2008 |
5 |
Stan Tennessee (USA) |
22/07/2008 |
6 |
EDF (Francja) |
09/10/2008 |
7 |
Yokohama (Japonia) |
05/11/2008 |
8 |
Stan Oregon (USA) |
19/11/2008 |
9 |
Monako |
20/11/2008 |
10 |
Sonoma County, Kalifornia (USA) |
21/11/2008 |
11 |
EOS (Szwajcaria) |
16/12/2008 |
12 |
Greentomatocars (Wielka Brytania) |
27/02/2009 |
13 |
Elektromotive (Wielka Brytania) |
27/02/2009 |
14 |
EWZ (Szwajcaria) |
17/03/2009 |
15 |
One North East (Wielka Brytania) |
20/03/2009 |
16 |
San Diego Gas & Electric California (USA) |
23/03/2009 |
17 |
Electricity Supply Board (Irlandia) |
03/04/2009 |
18 |
Ministry of Industry and Information Technology (Chiny) |
10/04/2009 |
19 |
LeasePlan |
16/04/2009 |
20 |
Phoenix (Arizona, USA) |
16/04/2009 |
21 |
Oak Ridge National Laboratory (Tennessee, USA) |
22/04/2009 |
22 |
Hong Kong |
24/04/2009 |
23 |
Seattle (Washington, USA) |
28/04/2009 |
24 |
Raleigh (Północna Karolina, USA) |
01/05/2009 |
25 |
Singapur |
06/05/2009 |
26 |
Washington D.C. (USA) |
07/05/2009 |
27 |
A2A (Lombardia, Włochy) |
02/07/2009 |
28 |
Holandia |
03/07/2009 |
29 |
State of Victoria (Australia) |
03/08/2009 |
30 |
RWE (Niemcy) |
15/09/2009 |
31 |
Vancouver (Kanada) |
06/10/2009 |
32 |
Barcelona (Hiszpania) |
28/10/2009 |
33 |
Mexico (Meksyk) |
28/10/2009 |
34 |
Prowincja GuangDong (Chiny) |
05/11/2009 |
35 |
Prefektura Prowincji Saitama (Japonia) |
05/11/2009 |
36 |
Prefektura Prowincji Miyazaki (Japonia) |
13/11/2009 |
37 |
Houston Texas (USA) |
13/11/2009 |
38 |
Guangzhou & Dongfeng Motor (Chiny) |
24/11/2009 |
Plany produktowe Renault
W 2011 roku Renault rozpocznie wprowadzanie pojazdów z napędem elektrycznym, w tym dwóch modeli zbudowanych na bazie istniejących wersji z napędem spalinowym:
– Renault Fluence Z.E., którego sprzedaż rozpocznie się od Izraela i krajów Europy, będzie elektryczną wersją modelu Fluence. Samochód ten będzie produkowany w zakładach w Bursie, w Turcji.
– Renault Kangoo Express Z.E., które będzie elektryczną wersją Renault Kangoo Express, przeznaczoną w pierwszej kolejności dla klientów instytucjonalnych i flotowych. Samochód ten będzie produkowany w zakładach w Maubeuge, we Francji.
Dwa pozostałe modele będą skonstruowane całkowicie w oparciu o koncepcję napędu elektrycznego.
Oferta samochodów elektrycznych będzie następnie rozszerzona na inne segmenty, wśród nich znajdą się dwa nowe pojazdy skonstruowane w 100% z myślą o napędzie elektrycznym.
– Samochód wywodzący się z pojazdu koncepcyjnego Twizy Z.E. Concept będzie przeznaczony do jazdy miejskiej. Jego produkcja zostanie uruchomiona w zakładach w Valladolid, w Hiszpanii.
– Czwarty samochód zainspirowany pojazdem Zoe Z.E. Concept pojawi się na rynku na początku 2012 roku, a jego najważniejszą zaletą będzie wszechstronność użytkowania w codziennych przejazdach zarówno w mieście jak i jego okolicach. Pojazd ten będzie produkowany w zakładach we Flins (Francja).
Strategia przemysłowa dla samochodu elektrycznego produkcji Renault
Cztery pierwsze modele Renault Zero Emisji będą produkowane w czterech różnych fabrykach od 2011 roku. We Francji będzie produkowany samochód nawiązujący do Zoe Z.E. (zakład we Flins w regionie paryskim), a także elektryczne wersje Kangoo Express (zakład w Maubeuge na północy Francji). W Valladolid, w Hiszpanii, Renault produkować będzie samochód, którego zapowiedzią jest Twizy Z.E. Concept. Wreszcie model Fluence z napędem elektrycznym będzie produkowany w zakładach w Bursie, w Turcji. Rozmieszczenie produkcji w pobliżu rynków zbytu pozwoli Renault na masowe zaopatrywanie rynków Europy zachodniej w samochody o zerowej emisji, ale też na optymalne wykorzystanie know-how tych zakładów produkcyjnych w dziedzinie wydajności i jakości.
Strategia przemysłowa Aliansu Renault-Nissan dotycząca akumulatorów
Produkcja akumulatorów stanie się jednym z wiodących sektorów działalności Aliansu Renault-Nissan. Renault i Nissan będą wytwarzały akumulatory litowo-jonowe na trzech kontynentach: w Ameryce, Azji i w Europie, na potrzeby lokalnych zakładów produkujących w przyszłości samochody elektryczne.
Alians zapowiedział już uruchomienie produkcji akumulatorów w Stanach Zjednoczonych, w Japonii, Francji oraz w Wielkiej Brytanii.
Lokalizacja produkcji w tak wielu miejscach spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa dostaw i wpłynie na obniżenie kosztów logistyki, zapewniając jednocześnie dostępność znacznych ilości nowych akumulatorów. Docelowo, dzięki takiemu rozwiązaniu Alians Renault-Nissan uzyska zdolność produkcyjną 500.000 akumulatorów rocznie.
PROTOTYPY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH OFEROWANE DO JAZD PRÓBNYCH
RENAULT FLUENCE Z.E.
Po premierze Fluence Z.E Concept na tegorocznym Salonie Samochodowym we Frankfurcie, Renault wykorzystało kopenhaski szczyt na temat ochrony środowiska, by zaprezentować pierwsze prototypy przyszłych modeli Fluence Z.E do jazd testowych. Przedstawione prototypy znajdują się na etapie przejściowym między pojazdem koncepcyjnym a samochodem seryjnym i mają pokazać stan zaawansowania projektu Fluence Z.E oraz zaprezentować zalety użytkowe samochodu elektrycznego. Prototypy te będą również oferowane do jazd próbnych podczas roadshow organizowanym w Europie w pierwszym półroczu 2010 roku.
Renault Fluence Z.E. wejdzie do sprzedaży w 2011 roku w Izraelu, Danii oraz w Europie i będzie pierwszym masowo sprzedawanym sedanem z napędem elektrycznym w segmencie C oraz pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w system szybkiej wymiany akumulatorów Quick Drop. Pojazd ten będzie przeznaczony dla klientów indywidualnych oraz użytkowników flotowych, w obu przypadkach poszukujących samochodu prestiżowego, a jednocześnie oszczędnego i ekologicznego.
Produkcja Renault Fluence Z.E. zostanie uruchomiona w zakładach OYAK-Renault w Bursie w Turcji, na tej samej linii produkcyjnej co wersje modelu Fluence z napędem spalinowym. Pierwsze egzemplarze tego samochodu zjadą z taśmy produkcyjnej w pierwszym półroczu 2011 roku.
Pokaz pojazdu koncepcyjnego Fluence Z.E na Salonie Samochodowym we Frankfurcie wywołał tak duże zainteresowanie, że Renault chciało jak najszybciej poinformować o stanie zaawansowania projektu. Fluence Z.E. prezentowany podczas szczytu na temat globalnego ocieplenia klimatu jest prototypem zwiastującym techniczne rozwiązania, jakie w Izraelu Renault zastosuje wspólnie z firmą Better Place. Światowa premiera modelu w tym kraju nastąpi w połowie 2011 roku.
Przestronny i prestiżowy samochód
Renault Fluence Z.E. jest dużym sedanem. Prototypy mają tę samą długość nadwozia, co Fluence w wersji z silnikiem spalinowym, czyli 4,62 m, natomiast seryjnie produkowana wersja z napędem elektrycznym będzie dłuższa, by pomieścić akumulatory za tylnymi siedzeniami, zachowując jednocześnie pierwotną objętość bagażnika. Przestrzeń w kabinie jest porównywalna z samochodami wyższego segmentu, a promień na wysokości kolan z przodu i z tyłu zyskuje miano best in class. Fluence wyróżnia się wśród innych sedanów konkurencji łagodnymi i długimi liniami nadwozia, podkreślającymi sportowy charakter i trwałość konstrukcji. W wygodnej kabinie zastosowano liczne, nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak: inteligentna nawigacja satelitarna, zestaw głośnomówiący Bluetooth, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, automatycznie włączane reflektory oraz automatycznie uruchamiane wycieraczki.
Nowatorstwo Renault Fluence Z.E. polega również na wdrożeniu wyłącznego dla Renault systemu wymiany akumulatorów Quick Drop, który pozwoli temu dużemu sedanowi uzyskać zasięg niedostępny dla klasycznych samochodów elektrycznych i pokonywać trasy dalsze niż średnie dystanse codziennie przejeżdżane przez statystycznego użytkownika. Renault Fluence Z.E. jest adresowane nie tylko do rodzin poszukujących przestronnego i wygodnego samochodu, lecz także do klientów poszukujących prestiżu, jaki wiąże się z posiadaniem tego rodzaju pojazdu. Samochód ten oferowany będzie także dla użytkowników flotowych z uwagi na niskie koszty eksploatacji.
Technologie
Renault Fluence Z.E. jest samochodem w 100% elektrycznym o zerowej emisji CO2, spalin, czy cząstek stałych zanieczyszczeń.
* Silnik
Silnik elektryczny modelu Fluence Z.E. należy do typu synchronicznego z uzwojeniem. Osiąga moc maksymalną 70 kW przy prędkości obrotowej 12.000 obr./min oraz maksymalny moment 226 Nm. Jego masa bez urządzeń peryferyjnych wynosi 160 kg. Przyspieszenia, jakie zapewnia ten zespół napędowy, są zdecydowane i płynne, a maksymalny moment obrotowy jest dostępny już w niskim zakresie obrotów.
* Akumulator
Akumulator litowo-jonowy montowany w modelu Fluence Z.E. ma pojemność wynoszącą 20 kW/h. W samochodach prototypowych, jest on zainstalowany pionowo w bagażniku, natomiast w samochodzie seryjnym akumulator będzie zamontowany za oparciem tylnych foteli, tak aby zachować co najmniej 300 dm³ objętości bagażnika. Masa tego akumulatora to 250 kg. System odzyskiwania energii przy zwalnianiu zapewnia doładowywanie akumulatora w czasie jazdy.
* Tryb ładowania akumulatora
W przyszłości akumulatory seryjnego samochodu Fluence Z.E. będą przystosowane do 3 sposobów ładowania:
– przy użyciu domowego gniazda 220V 10A lub 16A w czasie od 6 do 8 godzin. Jest to tryb ładowania szczególnie zalecany nocą lub w czasie godzin pracy.
– korzystając ze stacji szybkiego ładowania prądem 400V 32A, które pozwalają na naładowanie akumulatora w ciągu około 30 minut.
– poprzez system wymiany akumulatora Quickdrop, w którym jest on zastępowany naładowanym akumulatorem w wyznaczonych stacjach wymiany w ciągu około 3 minut.
* Układ jezdny
Układ jezdny prototypów jest zmodyfikowany w stosunku do układu montowanego w modelu Fluence z silnikiem spalinowym, aby przystosować go do specyficznych parametrów technicznych (wymiary, rozkład masy) samochodu Fluence Z.E. Zawieszenie jest mniej sztywne, gdyż silnik elektryczny jest lżejszy od wszystkich silników spalinowych oferowanych w modelu Fluence. Z tyłu zawieszenie również zostało zmienione, by dostosować je do przenoszenia większej masy związanej z zamontowaniem akumulatora.
* Opony
Renault Fluence Z.E. jest wyposażone w opony o niewielkich oporach toczenia. Ogumienie opracowane przez firmę Goodyear – model EfficientGrip – pozwala ograniczyć zużycie paliwa w samochodzie poprzez optymalizację budowy opony bez wprowadzania zmian w jej bieżniku, zachowując w ten sposób przyczepność, skuteczność przy hamowaniu i trwałość opony.
* Bezpieczeństwo
Elektroniczne systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy – ABS i ESC – zostały przeprogramowane. Dbając o bezpieczeństwo bierne, konstrukcja Renault Fluence Z.E. będzie wzmocniona, aby zachować ten sam wysoki poziom zabezpieczeń co w wersji z silnikiem spalinowym – o krótszym nadwoziu, więc lżejszej.
* Skala przemysłowa
Renault Fluence Z.E. będzie produkowane w tureckim zakładzie OYAK-Renault w Bursie, na tej samej linii produkcyjnej co spalinowe odmiany modelu Fluence. Pierwsze modele zjadą z taśmy w pierwszym półroczu 2011 roku. Wybór tego zakładu produkcyjnego pozwoli Renault na zmniejszenie kosztów realizacji programu oraz na szybkie uruchomienie seryjnej produkcji przy zagwarantowaniu bardzo wysokiej jakości.
DANE TECHNICZNE SAMOCHODU FLUENCE Z.E. (prototyp samochodu seryjnego)
WYMIARY |
|
długość [mm] |
4.620 |
szerokość [mm] |
1.809 |
wysokość [mm] |
1.461 |
rozstaw osi [mm] |
2.702 |
rozstaw kół przednich / tylnych [mm] |
1.541 / 1.563 |
zwis przedni / tylny [mm] |
908 / 1.010 |
masa pustego pojazdu [kg] |
1.453 |
opony |
Goodyear Efficientgrip 205/55R16 |
SILNIK |
|
typ silnika |
elektryczny |
typ skrzyni biegów |
przełożenie bezpośrednie z reduktorem i przełącznikiem biegu przód/tył |
moc makcymalna CEE [kW] |
70 |
maksymalny moment CEE [Nm] |
226 |
AKUMULATOR |
|
typ akumulatora |
litowo-jonowy |
zasięg [km] |
160 |
UKŁAD KIEROWNICZY |
|
wspomaganie |
elektryczne o zmiennej sile |
RENAULT KANGOO EXPRESS Z.E. I RENAULT KANGOO BE BOP Z.E.
Nowy, seryjny samochód Kangoo Express Z.E. zostanie wprowadzony do sprzedaży w pierwszym półroczu 2011 roku i będzie wykorzystywał rozwiązania technologiczne bardzo zbliżone do tych, które zastosowano obecnie w prototypach Renault Kangoo Express Z.E i Renault Kangoo be bop Z.E. Seryjnie produkowany Renault Kangoo Express Z.E już w chwili wprowadzenia na rynek będzie oferował zasięg 160 km.
Prototyp Renault Kangoo Express Z.E.
Kangoo z napędem elektrycznym, którego zwiastunem jest Renault Kangoo Express Z.E., będzie samochodem dostawczym. Jego główne przeznaczenie to eksploatacja w mieście i w okolicach.
Z długości nadwozia 4,21 m, w Renault Kangoo Express Z.E wygospodarowano optymalną przestrzeń ładunkową o objętości 3 m³. Tylne, asymetryczne drzwi 2-skrzydłowe i boczne drzwi odsuwane ułatwiają dostęp do przedziału ładunkowego. Centralne usytuowanie akumulatorów pod podłogą pozwala na zachowanie ładowności Kangoo z napędem elektrycznym porównywalnej z wersją z sinikiem spalinowym.
Przeznaczony dla klientów korzystających z samochodu do celów zawodowych, bardzo wymagających w kwestii kosztów eksploatacji, przyszłe, seryjne Renault Kangoo Express Z.E. zostało skonstruowane z myślą o zagwarantowaniu niezawodności i wysokiej trwałości. Jego wyjątkowo niski wskaźnik T.C.O. (Total Cost of Ownership, czyli całkowity koszt użytkowania) sprawi, że samochód będzie atrakcyjną ofertą dla klientów indywidualnych jak i dla użytkowników flotowych. W samochodzie wykorzystano również całe doświadczenie Renault w dziedzinie konstrukcji samochodów dostawczych. Furgonetka Kangoo Express z napędem elektrycznym będzie produkowana od pierwszego półrocza 2011 roku w doświadczonym w budowie tego typu samochodów zakładzie Renault M.C.A. (Maubeuge Carrosserie Automobile), na północy Francji.
Renault będzie produkowało samochód na tej samej linii produkcyjnej co spalinowe wersje tego modelu z wykorzystaniem zdobytego know-how, sieci dostawców i systemu logistycznego produkcji i dystrybucji obecnego Kangoo. Zakład w Maubeuge, od 20 lat wyspecjalizowany w produkcji samochodów dostawczych, gdzie wytwarzane są Kangoo, Kangoo Express i Kangoo be bop, umie dostosować się do różnorodności charakteryzującej ten typ samochodów (krótkie i długie wersje nadwozia, ściany przeszklone lub bez szyb, itp.) oraz do potrzeb handlowych. Wybór tego zakładu umożliwi szybkie wdrożenie seryjnej produkcji przy zagwarantowaniu bardzo wysokiej jakości końcowej wyrobu.
Demonstracyjny Renault Kangoo be bop Z.E.
Wywodzący się od seryjnego Kangoo be bop, Renault Kangoo be bop Z.E. wyróżnia się kolorem nadwozia o nazwie Błękit Energie. Logo marki na wlocie powietrza i felgach jest wykończone matowym chromem o niebieskim zabarwieniu. W kabinie liczne elementy sterujące w kolorze matowego chromu lub fluorescencyjnej metalicznej zieleni sprawiają, że wystrój wnętrza Kangoo be bop Z.E. tworzy wyjątkową atmosferę. Samochód posiada też wyjątkowa, welurową tapicerkę w kolorze popielatym ze stebnowaniem przypominającym swoim rysunkiem drukowany układ elektroniczny.
Dla zapewnienia lepszej gospodarki energetycznej samochodu, Renault Kangoo be bop Z.E., tak jak concept car prezentowany na Salonie w Paryżu (Z.E. Concept), jest wyposażone w światła przednie i tylne zbudowane z diod świecących o niskim poborze prądu. Ponadto, także w celu zmniejszenia poboru energii, wyraźnie poprawiono parametry aerodynamiczne nadwozia. Renault Kangoo be bop Z.E. otrzymało pełne felgi, a jego prześwit zmniejszono o 20 mm w stosunku do Renault Kangoo be bop dostępnego w sprzedaży.
Na bokach nadwozia Renault Kangoo be bop Z.E. posiada świecące wskaźniki stanu naładowania akumulatora. Poziom ten pokazuje się w chwili uruchomienia przez użytkownika centralnego zamka otwierającego drzwi. W kabinie, z lewej strony liczników zainstalowano drugi wskaźnik stale informujący kierowcę o dostępnej energii w akumulatorze.
Silnik w 100% elektryczny
Renault Kangoo Express Z.E i Renault Kangoo be bop Z.E. są samochodami z napędem całkowicie elektrycznym o zerowej emisji zanieczyszczeń w trakcie eksploatacji. Nie powodują więc żadnej emisji CO2 ani spalin, czy cząstek stałych.
Silnik elektryczny zamontowany w prototypie Renault Kangoo Express Z.E. osiąga moc 44 kW. Jego bardzo wysoka wydajność energetyczna na poziomie 90% znacznie przewyższa 25-procentową wydajność silników spalinowych (wynika ona ze strat energii). Maksymalna prędkość obrotowa tego silnika wynosi 12000 obr./min. Silnik elektryczny natychmiast uzyskuje maksymalny i stały moment obrotowy 226 Nm. Przyspieszenia w niskim zakresie obrotów są więc zdecydowane. Inną cechą silnika elektrycznego jest bardzo cicha praca. Jest on zasilany z akumulatora, który w seryjnym Kangoo Express będzie umieszczony pod podłogą przestrzeni ładunkowej bez zmniejszania jej objętości.
Sposoby ładowania akumulatora
Renault Kangoo Express Z.E. i Renault Kangoo be bop Z.E. są ładowane przy pomocy gniazda umieszczonego pod klapką z przodu samochodu, obok prawego reflektora. Renault opracowuje dwa tryby ładowania akumulatora:
– klasyczny sposób ładowania z domowego gniazda 220V 10A lub 16A zapewniający naładowanie akumulatora samochodu czasie od 6 do 8 godzin. W ten sposób najlepiej ładować akumulator w czasie nocnego postoju samochodu lub w czasie pracy.
– szybszy tryb ładowania z gniazda 400V 32A z prądem trójfazowym, który umożliwia naładowanie 80% pojemności akumulatora Renault Kangoo be bop Z.E. w ciągu około 30 minut.
– szybka wymiana akumulatorów w systemie zwanym Quickdrop nie jest przewidziana w samochodzie seryjnym Renault Kangoo Express Z.E., lecz będzie dostępna w innych samochodach przyszłej gamy pojazdów elektrycznych.
RENAULT KANGOO EXPRESS Z.E. (prototyp samochodu seryjnego)
WYMIARY |
|
długość [mm] |
4.213 |
szerokość / z lusterkami wstecznymi [mm] |
1.829 / 2.133 |
wysokość pustego pojazdu [mm] |
1.805 |
rozstaw osi [mm] |
2.697 |
rozstaw kół przednich [mm] |
1.521 |
rozstaw kół tylnych [mm] |
1.533 |
prześwit pustego pojazdu [mm] |
190 |
masa [kg] |
1.425 |
DANE TECHNICZNE |
|
silnik |
elektryczny |
moc [kW] |
44 |
maks. prędkość obrotowa maxi [obr./min.] |
12.000 |
moment obrotowy [Nm] |
226 |
przeniesienie napędu |
przełożenie bezpośrednie z reduktorem |
akumulatory |
litowo-jonowe |
pojemność akumulatorów |
20 kWh |
OSIĄGI |
|
prędkość max (blokada elektroniczna) [km/h] |
130 |
RENAULT KANGOO BE BOP Z.E. (samochód demonstracyjny)
WYMIARY |
|
długość [mm] |
3.871 |
szerokość / z lusterkami wstecznymi [mm] |
1.829 / 2.133 |
wysokość pustego pojazdu [mm] |
1.812 |
rozstaw osi [mm] |
2.313 |
rozstaw kół przednich [mm] |
1.522 |
rozstaw kół tylnych [mm] |
1.536 |
prześwit pustego pojazdu [mm] |
185 |
masa [kg] |
1.591 |
DANE TECHNICZNE |
|
silnik |
elektryczny |
moc [kW] |
44 |
maks. prędkość obrotowa maxi [obr./min.] |
12.000 |
moment obrotowy [Nm] |
190 |
przeniesienie napędu |
przełożenie bezpośrednie z reduktorem |
akumulatory |
litowo-jonowe |
pojemność akumulatorów |
15 kWh |
OSIĄGI |
|
prędkość max (blokada elektroniczna) [km/h] |
130 |
SAMOCHODY ELEKTRYCZNE RENAULT
Akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji
Wszystkie samochody Renault z napędem elektrycznym są wyposażone w akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji. Akumulator składa się z 48 modułów mocy, a każdy z tych modułów posiada 4 ogniwa. Właśnie w tych ogniwach zachodzą reakcje elektrochemiczne pozwalające na wytworzenie prądu lub magazynowanie energii. Każdy z modułów jest zbliżony rozmiarami do notebooka. Są one ułożone w dwóch rzędach obok siebie. Cztery ogniwa podstawowe każdego z modułów wytwarzają prąd o napięciu 8,4V, co dla wszystkich 48 modułów akumulatora daje prąd o łącznym napięciu 400V.
Kompaktowe i nowatorskie akumulatory litowo-jonowe są produkowane przez firmę AESC (Automotive Electric Supply Corporation), założoną w kwietniu 2007 roku przez Nissana i firmę NEC. Parametry tych urządzeń w porównaniu do akumulatorów poprzedniej generacji niklowo-metalowo-wodorowych są znacznie lepsze pod każdym względem: zasięgu jaki zapewniają pojazdowi, sprawności działania, niezawodności, bezpieczeństwa. Akumulatory litowo-jonowe nie mają efektu pamięci, który występuje po szeregu cykli niepełnego ładowania i który powoduje spadek pojemności klasycznych akumulatorów. Akumulatory AESC są typu bezobsługowego i powinny utrzymać od 80% do 100% swojej pojemności w okresie średnio około 6 lat. Ponadto będą one mogły być poddawane krótkim doładowaniom bez ryzyka zmniejszenia pojemności.
Chłodzenie akumulatora zapewnia strumień powietrza powodowany właściwościami rozpraszania ciepła, jakie posiada jego aluminiowa obudowa.
Akumulatory litowo-jonowe nadają się ponadto do recyklingu, a Alians Renault-Nissan pracuje nad stworzeniem procesu i centrów recyklingu przystosowanych do przetwarzania akumulatorów samochodowych. Przypomnijmy, że w przeciwieństwie do klasycznych akumulatorów niklowo-kadmowych, akumulatory litowo-jonowe − zbudowane z elementów nietoksycznych (lit, tlenek manganu lub fosforan żelaza oraz grafit) − nie stanowią żadnego zagrożenia dla środowiska. Aby określić perspektywicznie zapotrzebowanie na lit, warto wiedzieć, że akumulatory o masie 250 kg zawierają w sobie zaledwie 3 kg litu. Według danych firm wydobywczych Chemetall i SQM, światowe zapasy litu są szacowane dziś na 14 do 17 milionów ton.
Kontrola zasięgu samochodu
Kontrolowanie zasięgu jest jednym z głównych priorytetów, jakie stawia przed konstruktorami samochód elektryczny, dlatego Renault podjęło wszelkie środki, by funkcja ta była spełniana w sposób możliwie najprostszy i najbardziej skuteczny.
Oprócz informacji dostarczanej zewnętrznym wskaźnikiem świetlnym, opracowany został specjalny interfejs człowiek-maszyna (IHM), sygnalizujący kierowcy poziom naładowania akumulatora oraz zasięg samochodu przy pozostałym zapasie energii:
– umieszczony obok prędkościomierza wskaźnik pokazuje stan naładowania akumulatora;
– wskaźnik jazdy ekonomicznej określa dokładnie poziom zużycia energii. Na tablicy rozdzielczej pojawiają się nowe kody kolorów: jasny niebieski w polu normalnej eksploatacji samochodu, ciemny niebieski w strefie optymalnego działania i czerwony w polu nadmiernego zużycia energii powodującego zmniejszenie zasięgu:
– komputer pokładowy dostosowany do funkcji samochodu elektrycznego. Wskazuje zapas energii w kWh, średnie i chwilowe zużycie prądu, a także zasięg w km do dyspozycji użytkownika.
Jazda samochodem elektrycznym: nowe doświadczenia
Prowadzenie samochodu z napędem elektrycznym jest całkiem nowym doświadczeniem. Cicha praca silnika, maksymalny moment obrotowy dostępny natychmiast i płynne przyspieszenia zapewniają nowe doznania w czasie jazdy.
Cechą silnika elektrycznego jest wysoki moment obrotowy przy niewielkiej prędkości oraz natychmiastowy czas reakcji przy wykorzystywaniu pełnej mocy silnika. Dzięki temu Renault Kangoo be bop Z.E. wykazuje się dynamicznym przyspieszeniem przy ruszaniu i niewielkiej prędkości. Ponadto jest ono bardzo płynne dzięki zastosowaniu reduktora (od 0 do 50 km/h w 6 sekund), co zapewnia wysoki komfort jazdy.
Gdy kierowca wciska pedał gazu, akumulator litowo-jonowy zasila silnik elektryczny. Silnik zamienia energię elektryczną w energię mechaniczną przenoszoną na koła napędzające. Akumulator ładuje się podczas zwalniania i hamowania. Przy puszczeniu pedału gazu, energia kinetyczna samochodu jest odzyskiwana przez silnik, który przekształca ją w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd jest wykorzystywany do ładowania akumulatora.
Inne właściwości jezdne samochodu (kontrola przechyłów nadwozia w zakrętach, działanie układu kierowniczego, itp.) pozostają identyczne jak w Renault Kangoo be bop z silnikiem spalinowym.
Dzięki swej pracy, silnik elektryczny przysparza kierowcy całkiem nowych, niespotykanych doświadczeń. Na postoju panuje całkowita cisza. Ruszenie z miejsca jest odczuwalne jedynie dzięki sygnałowi dźwiękowemu i zapaleniu się zielonej lampki kontrolnej. W czasie jazdy daje się słyszeć lekkie buczenie typowe dla działającego silnika elektrycznego, które dyskretnie sygnalizuje kierowcy, że silnik pracuje. Ponadto, silnik elektryczny powoduje bardzo mało drgań, co zapewnia dużo wyższy komfort jazdy w porównaniu do silnika spalinowego.
Bezpieczeństwo jednym z głównych priorytetów
Renault wykorzystało swoje całe doświadczenie producenta samochodów wiodących pod względem bezpieczeństwa, by skonstruować samochody elektryczne spełniające te same wymagania w tej dziedzinie, co samochody z silnikiem spalinowym.
Zespoły konstruktorów systemów zabezpieczeń Renault zostały włączone do prac projektowych na różnych etapach. Dysponują one znacznymi środkami, między innymi wieloma programami komputerowymi do obliczania wymiarów konstrukcji samochodu, symulowania usterek i zderzeń oraz oceny właściwości fizycznych prototypów.
Wbudowanie w nadwozie samochodu akumulatora o masie 250 kg nie jest bez znaczenia i wymaga wykonania specjalnych wzmocnień konstrukcji nadwozia na wypadek zderzenia. Sam akumulator, będąc urządzeniem równie wrażliwym na uderzenia co zbiornik paliwa, został także zabezpieczony wzmocnieniami, by chronić jego moduły mocy. Rozmieszczenie wiązek przewodów zaprojektowano tak, by uniknąć ryzyka wystąpienia przerw w dopływie energii. W przypadku silnego zderzenia, specjalny wyłącznik natychmiast odcina dopływ prądu.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze