Współpraca firmy Daimler i Aliansu Renault-Nissan nabiera tempa i umacnia się w 2015 roku.
* Pierwotny zakres współpracy został rozszerzony ponad czterokrotnie, do 13 projektów realizowanych na trzech kontynentach.
* Znaczącymi wydarzeniami w 2015 roku były między innymi rozpoczęcie budowy wspólnej montowni w Meksyku oraz poszerzenie zakresu współpracy o pick-upy.
* Produkcja Infiniti Q30 rozpocznie się jeszcze w tym roku; samochód można obejrzeć podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie.
* Elektryczne wersje modeli smart fortwo i forfour będą napędzane silnikami elektrycznymi Renault.
FRANKFURT. Trwająca już szósty rok współpraca Aliansu Renault-Nissan i Daimler AG nabrała tempa i umocniła się. Takie oświadczenie złożyli dziś szefowie spółek na corocznej konferencji prasowej na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie.
Prezes i dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan, Carlos Ghosn, określił partnerstwo firm jako jeden z przykładów najbardziej korzystnej współpracy w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki tej współpracy udało się skrócić czas wprowadzania produktu na rynek w przypadku ważnych premier pojazdów, a każdy z partnerów uzyskał oczywistą przewagę strategiczną – powiedział Ghosn. – Z przyjemnością oczekujemy na dalszy rozwój tej współpracy i na kolejne wspólne projekty.
Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars, dodał: Od rozpoczęcia współpracy w 2010 roku nasze wspólne projekty przynoszą korzyści wszystkim partnerom i klientom z całego świata. To pasmo sukcesów, które chcemy kontynuować.
Do najważniejszych wydarzeń 2015 roku do tej pory należą:
Rozpoczęcie budowy wspólnej fabryki w Aguascalientes (Meksyk): Nissan i Daimler rozpoczęły roboty ziemne w ramach wartej 1 mld USD inwestycji w Aguascalientes. W nowej fabryce będą produkowane samochody kompaktowe klasy premium nowej generacji marek Infiniti (od 2017 roku) i Mercedes-Benz (od 2018 roku). Nissan i Daimler wspólnie opracują projekty pojazdów. Oczekuje się, że do 2020 roku fabryka osiągnie wydajność ponad 230 tysięcy samochodów rocznie. Auta będą produkowane również w innych zakładach Daimlera i Nissana w Europie i Chinach. Wspólna montownia powstaje w sąsiedztwie zakładów Nissana w Aguascalientes.
Opracowanie 1‑tonowego pick-upa marki Mercedes-Benz: Daimler i Nissan informowały już w tym roku o planach dotyczących pierwszego pick-upa marki Mercedes-Benz. Model, którego założenia konstrukcyjne będą częściowo wspólne z nowym Nissanem NP300, zostanie jednak skonstruowany i zaprojektowany przez Daimlera z uwzględnieniem specyficznych potrzeb klientów tej firmy z Europy, Australii, RPA i Ameryki Łacińskiej. Samochód będzie posiadał wszystkie cechy charakterystyczne dla marki Mercedes-Benz. Półciężarówka będzie produkowana przez Nissana w zakładach Renault w Kordobie (Argentyna) razem z Nissanem NP300 i 1-tonowym pick-upem Renault, przeznaczonymi na rynek Ameryki Łacińskiej. Wszystkie trzy modele będą również produkowane w hiszpańskiej fabryce Nissana w Barcelonie. Produkcja pick-upa marki Mercedes-Benz rozpocznie się przed końcem dekady.
Rynkowy debiut Infiniti Q30: Ten kompaktowy model klasy premium active powstał w oparciu o podzespoły architektury samochodów kompaktowych marki Daimler, ale został skonstruowany i zaprojektowany od podstaw przez Infiniti, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb klientów tej marki.
Auto zadebiutowało na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie. Produkcja w zakładach Nissana w Sunderland (Wielka Brytania) ruszy jeszcze w tym roku.
Elektryczne wersje nowych modeli smart fortwo i forfour: te innowacyjne miejskie samochody są obecne na rynku od niemal roku. Obok Renault Twingo były pierwszymi pojazdami opartymi na wspólnej platformie firmy Daimler i Aliansu. Klienci zareagowali bardzo pozytywnie na wszystkie trzy modele. Zgodnie z oświadczeniem obu szefów firm elektryczne wersje nowych smartów fortwo i forfour trafią do sprzedaży pod koniec 2016 roku. Obydwa samochody zostaną wyposażone w elektryczny napęd, produkowany we francuskich zakładach Renault w Cléon, wykorzystywany również w modelu Renault ZOE. Akumulatory napędu elektrycznego nowego smarta będą produkowane przez spółkę zależną firmy Daimler – Deutsche ACCUmotive w Kamenz (Niemcy).
Pierwotny zakres nawiązanej w kwietniu 2010 roku współpracy firmy Daimler i Aliansu obejmował trzy projekty realizowane głównie w Europie. Od tego czasu współpraca rozszerzyła się ponad czterokrotnie i obejmuje dziś aż 13 projektów w Europie, Azji i obu Amerykach.
DAIMLER W SKRÓCIE
Daimler AG to jedna z odnoszących największe sukcesy spółek motoryzacyjnych na świecie. Grupa Daimler, w której skład wchodzą oddziały: Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses oraz Daimler Financial Services, jest jednym z największych światowych producentów samochodów klasy premium i największym producentem pojazdów użytkowych o zasięgu globalnym. Daimler Financial Services świadczy usługi z zakresu finansowania, leasingu, zarządzania flotą, ubezpieczeń, inwestycji finansowych, kart kredytowych i innowacyjnych usług mobilnych.
Założyciele firmy – Gottlieb Daimler i Carl Benz – zapisali się na kartach historii jako twórcy pierwszych samochodów (automobil Benza zaprezentowano w 1886 roku). Dziś Daimler jako pionier w zakresie inżynierii motoryzacyjnej nadal kształtuje przyszłość mobilności.
Działalność Grupy jest ukierunkowana zarówno na innowacyjne i ekologiczne technologie, jak i na bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość atrakcyjnych i fascynujących pojazdów. Daimler konsekwentnie inwestuje w rozwój alternatywnych układów napędowych, które w dłuższej perspektywie umożliwiłyby bezemisyjną jazdę: od pojazdów hybrydowych po elektryczne, zasilane akumulatorami lub ogniwami paliwowymi.
Ponadto Daimler konsekwentnie dąży do całkowitego wyeliminowania wypadków oraz wprowadzenia inteligentnej łączności z Internetem, pozwalającej w przyszłości na autonomiczną jazdę. To tylko jeden z wielu przykładów na to, że firma podejmuje wyzwania związane z odpowiedzialnością wobec społeczeństwa i środowiska naturalnego.
Daimler sprzedaje swoje pojazdy i usługi niemal we wszystkich krajach świata i dysponuje zapleczem produkcyjnym w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji i Afryce.
Obecnie oprócz najcenniejszej na świecie marki motoryzacyjnej klasy premium – Mercedes-Benz – a także marek Mercedes-AMG i Mercedes-Maybach spółka Daimler jest także właścicielem marek: smart, Freightliner, Western Star, BharatBenz, FUSO, Setra i Thomas Built Buses oraz marek usług finansowych Daimler: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial, Daimler Truck Financial, moovel i car2go. Spółka jest notowana na giełdach we Frankfurcie i Stuttgarcie (skrót giełdowy DAI). W 2014 roku Grupa sprzedała ponad 2,5 miliona pojazdów i zatrudniała 279.972 osoby. Jej całkowite przychody wyniosły 129,9 miliarda EUR, a zysk przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) wyniósł 10,8 miliarda EUR.
INFORMACJE O ALIANSIE RENAULT-NISSAN
Alians Renault-Nissan to strategiczne partnerstwo Renault (z siedzibą w Paryżu) i Nissana (z siedzibą w Jokohamie, w Japonii), odpowiadające łącznie za 10% całkowitej światowej sprzedaży samochodów. W 2014 roku obie spółki, będące partnerami strategicznymi od 1999 roku, sprzedały 8,5 miliona pojazdów w prawie 200 krajach. Alians prowadzi również strategiczną współpracę z innymi producentami z branży motoryzacyjnej, w tym z niemiecką spółką Daimler, chińską Dongfeng i indyjską Ashok Leyland. Ma on także większościowy udział w joint venture, które jest właścicielem firmy AVTOVAZ – największego rosyjskiego producenta samochodów.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze