Wprowadzona na rynek w 1979 roku Alfa Romeo 6 oznaczała powrót marki do prestiżowego segmentu luksusowych sedanów, w którym była nieobecna przez ponad dekadę. Model ten jako pierwszy został wyposażony w silnik V6 opracowany przez inżyniera Giuseppe Busso, który do 2006 roku znajdował się w gamie napędów kilku samochodów włoskiej marki dziś współtworzącej koncern Stellantis.
Alfa Romeo 6 była pierwszym pojazdem „Biscione” wyposażonym w wspomaganie kierownicy. Wyróżniała się wysokim poziomem komfortu i nienagannym zachowaniem na drodze, ze sportowym akcentem, który charakteryzuje tę markę.
Wysokiej klasy sedany to jeden z najważniejszych segmentów w historii Alfy Romeo. Jednak przez niemal całe lata 60-te firma „Biscione” nie miała przedstawiciela w tej kategorii. Na tę nieobecność złożyło się wiele czynników, z których głównym był kryzys naftowy, który od 1973 roku spowodował, że wysiłki marki skupiły się na samochodach kompaktowych i oszczędnych. Proghetto 119, z którego powstała Alfa Romeo 6, musiał poczekać do 1979 roku, aby ujrzeć światło dzienne, chociaż wiele jego mechanicznych i konstrukcyjnych innowacji zadebiutowało w Alfetcie siedem lat wcześniej.
Zobacz więcej wiadomości na temat marki Alfa Romeo
Jednak Alfa Romeo 6 wynagrodziła tyle lat cierpliwości. Z 12.070 egzemplarzami wyprodukowanymi w latach 1979–1985, ta reprezentacyjna limuzyna naznaczyła całą epokę dzięki silnikowi V6 o pojemności 2.5 dm³, opracowanemu przez inżyniera Giuseppe Busso. Ponieważ większość elementów wykonano z lekkich stopów, posiadał on dwa górne wałki rozrządu napędzane paskiem. Napędzało go 6 gaźników Dell’ Orto. Z maksymalną mocą 156 KM przy 5.600 obr./min i momentem obrotowym 224 Nm przy 4.000 obr./min, był on częścią gamy silnikowej kilku modeli Alfy Romeo, z wprowadzanymi przez lata ulepszeniami i innowacjami, aż do 2006 roku.
Alfa Romeo 6 wyróżniała się komfortem, przyjemnością z jazdy i trzymaniem się drogi. Jej zachowanie było doskonałe, a dynamika pozostała charakterystyczna dla wszystkich pojazdów „Biscione”. Był to samochód o wysokich osiągach, z luksusowym wyposażeniem i wykończeniem jak na tamte czasy.
Pierwsza Alfa Romeo ze wspomaganiem kierownicy stanowiła punkt odniesienia pod względem ergonomii pozycji za kierownicą. Wszystkie elementy sterujące znajdowały się w zasięgu ręki, a oprzyrządowanie, w tym reostat kontrolujący intensywność światła, było bardzo kompletne. Zarówno elektrycznie regulowane siedzenie, jak i kierownica mogły zmieniać swoją wysokość o 5 cm. Tylne drzwi posiadały systemy zabezpieczające przed otwarciem ich przez dzieci, a samochód wyposażono w centralny zamek. Alfa Romeo 6 posiadała skuteczny i łatwy w obsłudze system klimatyzacji oraz termostat. Jej współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,41 pozwolił mu osiągać prędkość 220 km/h.
Kabina była solidna i bezpieczna, zaprojektowana tak, aby wygodnie pomieścić 4 pasażerów. Uderzająca jest jej wielkość przeszklenia o powierzchni 2,84 m², ogromna jak na tamte czasy, która zapewniała widoczność 92% obrysu samochodu, zapewniając jednocześnie dużą jasność we wnętrzu.
Główna zmiana stylizacji tego modelu miała miejsce w 1983 roku, kiedy to charakterystyczne okrągłe reflektory zastąpiono dwoma kwadratowymi lampami i dużym plastikowym zderzakiem, bardziej odpowiadającym gustom tamtych czasów. Pod maską znalazły się nowe silniki: 2.0 V6 o mocy 130 KM i 2.5 turbodiesel o mocy 103 KM.
Sprawdź, jakie nowe modele Alfa Romeo można teraz kupić w Polsce
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze