W 2011 roku Alians Renault-Nissan sprzedał rekordową ilość samochodów – 8.029.222 sztuki. Wzrost o 10,3% w stosunku do 2010 roku był spowodowany głównie dynamiczną sprzedażą na rynkach wschodzących i w Stanach Zjednoczonych.
Wyniki sprzedaży wzrosły trzeci rok z rzędu. Grupa Renault sprzedała na całym świecie 2.722.062 samochody, czyli o 3,6% więcej niż w 2010 roku. Firma Nissan sprzedała 4.669.981 samochodów, co oznacza wzrost o 14,4%. Sprzedaż Łady wyniosła 637.179 samochodów – o 10,9% więcej niż w poprzednim roku.
Alians Renault-Nissan osiągnął w 2011 roku 10,7%* udziału w rynku światowym, odnotowując wzrost w stosunku do poprzedniego roku (10,3%).
„Alians skorzystał z ożywienia gospodarczego w Stanach Zjednoczonych i zyskał spore udziały w rynkach krajów, które będą napędzały wzrost w XXI wieku” ─ powiedział Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan. ─ „Wzrost na poziomie większym niż 10% świadczy o prężnym rozwoju, tym bardziej, że w 2011 roku musieliśmy stawić czoła tsunami i trzęsieniu ziemi w Japonii, wyjątkowo silnej pozycji jena i kryzysowi finansowemu w Europie”.
*Łączna sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych na podstawie szacunków Renault: 74.793.900 sztuk.
Grupa Renault
W 2011 roku Grupa Renault odnotowała rekordową sprzedaż 2,7 miliona samochodów, co oznacza wzrost o 3,6% w porównaniu do poprzedniego roku. Sprzedaż poza Europą stanowiła 43% łącznej sprzedaży Grupy, z rekordowym wynikiem 1.172.686 sprzedanych samochodów. Wzrost o 19,2% był spowodowany szybką ekspansją takich rynków jak Rosja (+40%), Turcja (+13%) i Ameryka Łacińska (+10%).
Silny wzrost był napędzany przez markę Renault, która osiągnęła wynik 2.260.694 sprzedane samochody – o 6,8% więcej niż w 2010 roku. Marka ta reprezentuje 83% sprzedaży Grupy. Sprzedaż marki Dacia w związku z problemami z zaopatrzeniem spowodowanymi przez tsunami w Japonii spadła o 1,8%. Sprzedaż Renault Samsung Motors spadła o 27%.
W 2011 roku sześć spośród dziesięciu głównych rynków Grupy znajdowało się poza Europą. Brazylia zastąpiła na drugim miejscu Niemcy, plasując się zaraz za Francją w klasyfikacji głównych rynków Renault. Sprzedaż Renault w Brazylii, gdzie marka planuje zwiększenie mocy produkcyjnych w 2013 roku, wzrosła o 21% osiągając rekordowy wynik 194.300 sprzedanych samochodów na rynku, który odnotował wzrost jedynie o 3%. Udział w rynku Renault wyniósł 5,7% – o 0,9 punktu więcej niż w 2010 roku, głównie dzięki popytowi na takie modele jak Renault Sandero, Logan i Clio.
W Rosji Grupa Renault odnotowała rekordowe wyniki zarówno sprzedaży jak i udziału w rynku. Wyniki sprzedaży podskoczyły o 60% do poziomu 154 734 sprzedanych samochodów, co powoduje, że jest to najszybciej rosnący rynek Renault. Udział w rynku osiągnął 5,8%, czyli 0,7 punktu więcej niż w poprzednim roku. Największym zainteresowaniem cieszyły się Renault Logan, Sandero i Fluence.
Pomimo niestabilności gospodarczej i utraty zaufania konsumentów w Europie, Renault pozostało marką numer 2, z udziałem 8,6% w rynku pojazdów osobowych i użytkowych. Najlepiej sprzedające się samochody osobowe Renault w Europie to Mégane, Clio i Twingo. Oprócz tego Grupa Renault znalazła się w czołówce sprzedaży samochodów dostawczych w Europie już czternasty rok z rzędu – zdobyła 15,6% udziału w rynku.
Nissan
Firma Nissan odnotowała w 2011 roku rekordową sprzedaż 4 670 000 samochodów na całym świecie, co oznacza wzrost o 14,4% w stosunku do roku 2010.
W Chinach, które są głównym rynkiem Nissana, marka − na czele z modelami Sunny i Teana, które znalazły się w czołówce rankingu sprzedaży − osiągnęła rekordową sprzedaż 1.247.738 samochodów, co daje wzrost o 21,9% w stosunku do roku 2010.
Koncern Nissan na terenie Ameryki Północnej i Południowej osiągnął rekordową sprzedaż 1.561.230 samochodów marki Nissan i Infiniti, co daje wzrost o 17,2% w stosunku do roku poprzedniego. Sama marka Nissan zdobyła 7,5% udziału w rynku, co daje wzrost o 0,6 punktu, plasując ją na drugim miejscu na azjatyckim rynku motoryzacyjnym.
Najwyższy wzrost sprzedaży odnotowano w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Brazylii. Stany Zjednoczone pobiły rekord sprzedaży- 1 042 534 samochody, co oznacza wzrost o 14,7% w stosunku do roku 2010, a w czołówce rankingu plasują się kompaktowa Versa oraz crossover Rogue. Nissan Altima, który odnotował wysoką sprzedaż w ciągu roku, wciąż znajduje się na liście najpopularniejszych samochodów w Stanach Zjednoczonych. Udziały Nissana w rynku tego kraju wzrosły osiągając 8,2%.
W Meksyku, w 2013 roku, Nissan otworzy trzecią fabrykę samochodów, aby wzmocnić szybki rozwój marki na całym kontynencie amerykańskim. Sprzedaż marki wzrosła o 18,6%, a udział w rynku osiągnął 24,8%.
W Brazylii, gdzie w 2014 roku koncern Nissan planuje budowę swojej pierwszej fabryki w Resende, jego sprzedaż praktycznie dwukrotnie wzrosła do poziomu 67.097 samochodów. Nissan był również marką, która odnotowała w 2011 roku najwyższy wzrost sprzedaży na rynku brazylijskim.
W Japonii Nissan sprzedał 591.312 pojazdów, co oznacza spadek w stosunku do poprzedniego roku o 8,4% na rynku, który zmniejszył się o 15%. Udział koncernu Nissan w rynku wzrósł o jeden punkt do 14%. Nissan Serena okazał się najbardziej popularnym minivanem w kraju, z 84.359 sprzedanymi samochodami.
W Europie Nissan odnotował rekordową sprzedaż 695 703 samochodów, co oznacza wzrost o 25,4% w układzie rocznym dzięki silnemu popytowi na samochody klasy crossover Qashqai i Juke. Firma zdobyła rekordowy udział w rynku wynoszący 3,7%, w porównaniu z 3,1% w 2010 roku. W Rosji, najważniejszym rynku Nissana w Europie, sprzedaż podskoczyła o 73,1%, co daje blisko 60.000 pojazdów.
AvtoVAZ Łada
Największy producent samochodów w Rosji sprzedał w 2011 roku 637.179 pojazdów na świecie, o 10,9% więcej niż w 2010 roku. Sprzedaż w Rosji wyniosła 578.387 samochodów, o 10,6% więcej niż w 2010 roku. Jego udział w rynku na świecie i w Rosji wyniósł odpowiednio 0,9% i 21,6%.
Zerowa emisja
W październiku Grupa Renault wprowadziła na rynek model Kangoo Z.E., wybrany samochodem użytkowym roku 2012 [International Van of the Year]. Klienci flotowi zamówili do tej pory ponad 15.000 samochodów Kangoo Z.E. W grudniu Grupa rozpoczęła produkcję modelu Fluence Z.E., w pełni elektrycznego luksusowego samochodu inspirowanego klasyczną wersją Fluence.
Wiosną 2012 roku Grupa Renault wprowadzi na rynek model Twizy, a w drugiej połowie roku model ZOE.
Grupa Nissan sprzedała w 2011 roku ponad 22.000 pojazdów Nissan LEAF, który jest najlepiej sprzedającym się dotychczas samochodem elektrycznym. Nissan zaczął wprowadzać go do sprzedaży w grudniu 2010 roku. W 2011 roku Nissan LEAF został wybrany międzynarodowym samochodem roku, samochodem roku w Japonii i samochodem roku w Europie.
Ponad 80% właścicieli modelu Nissan LEAF w Stanach Zjednoczonych nie miało wcześniej samochodu tej marki. W 2012 roku Grupa Nissan zamierza zwiększyć dostępność modelu LEAF we wszystkich 50 Stanach w Ameryce oraz w większej ilości krajów europejskich.
Alians jest jedynym producentem oferującym kompletną gamę samochodów o zerowej emisji, które mogą być ładowane energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Alians planuje sprzedać do 2016 roku w sumie 1,5 miliona samochodów o zerowej emisji wszystkich swoich marek.
ALIANS RENAULT-NISSAN
Alians Renault-Nissan umożliwia strategiczną współpracę pomiędzy Renault z siedzibą w Paryżu, a Nissanem z siedzibą w Yokohama, w Japonii. Wspólnie oba koncerny sprzedają co 10 samochód na całym świecie. Spółki, które są strategicznymi partnerami od 1999 roku, sprzedały w 2011 roku 8,03 miliona samochodów, łącznie z rosyjskim partnerem AvtoVAZ. Od momentu powstania (czyli 12 lat temu) międzykulturowy alians Renault i Nissana znacznie się rozwinął, szczególnie na rynkach wschodzących.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze