Dziś często mówimy, że dany pojazd jest „samochodem dla kobiet” ze względu na jego design lub rodzinny charakter. Jednak w przypadku Citroëna od ponad wieku wiele innych czynników było przemyślanych i stosowanych przez kobiety i dla kobiet, zarówno konsumentów, jak i pracowników marki.
W latach 10. i 20. ubiegłego wieku, w czasach, gdy o prawa kobiet wciąż trzeba było intensywnie walczyć, André Citroën, założyciel marki i odpowiedzialny za ważne zmiany, które do dziś są uznawane i stosowane w produkcji pojazdów na całym świecie, wyprzedzał swoje czasy.
W 1915 r. André Citroën był pierwszym pracodawcą we Francji, który wypłacał trzynastą pensję, a także zatrudniał kobiety w branży, w której pracowali głównie mężczyźni. Stworzył bezprecedensowe usługi socjalne, takie jak stołówki i żłobki dla pracownic, które urodziły dzieci, i odłożył na bok rodzaj premii dla tych, którzy byli w okresie poporodowym. Wszystko po to, aby zapewnić większy komfort i wygodę kobietom, które stanowiły większość siły roboczej, ponieważ wielu mężczyzn było w okopach z powodu I wojny światowej.
Zobacz: Historia motoryzacji i związki Citroëna z Polską. Dziesiątki ciekawych artykułów
W ostatnich miesiącach wojny fabryka zatrudniała ponad 12.000 osób. Jednak nawet podczas konfliktu Citroën często przyjmował zagranicznych gości w fabryce. Nawiązano wiele strategicznych kontaktów, a dyrektor wykonawczy nie tylko opowiedział się za kontynuowaniem tej wymiany po przywróceniu pokoju, ale także założył grupę mającą na celu poprawę warunków pracy, pod warunkiem: że kobiety zostaną do niej dopuszczone.
Już w 1922 r. André Citroën kontynuował pomysły skierowanego do pań i zaprezentował jedno ze swoich dzieł skierowanych do kobiet na Paryskim Salonie Samochodowym: Citroën 5CV, znany również jako „Petit Citron”. A warto przypomnieć, że w pierwszych dekadach XX wieku samochody były projektowane niemal wyłącznie dla mężczyzn. Co więcej, był to czas, w którym kobiety nie miały takich samych praw jak mężczyźni i niewiele z nich posiadało prawo jazdy.
Zobacz: Testy samochodów Citroën. Opinie, pomiary, spalanie
Myśląc o kobietach i młodszym pokoleniu, które nigdy nie miało szansy na własny samochód, założyciel marki stworzył niedrogi model, który był nietypowy. Rezultatem był pierwszy w Europie masowo produkowany samochód wprowadzony na rynek w jasnych, wesołych kolorach. Lekki i zwinny, 5CV był łatwy w utrzymaniu i codziennym użytkowaniu. Przeprojektowane opony zapewniały płynniejszą jazdę, a pedał hamulca pracował płynnie i lekko.
Innym przykładem modelu, który wyróżniał się wśród kobiet, był nowy Citroën C5 X, wybrany Najlepszym Samochodem Rodzinnym w konkursie Women’s World Car of the Year Awards. Wśród wielu atrybutów sędziowie podkreślili, że model oferuje wyjątkowy komfort, dobrą przestrzeń wewnętrzną i atrakcyjny design oraz łatwość obsługi.
Zobacz: Nowe samochody Citroën. Promocje, auta dostępne od ręki
W marcu Stellantis, grupa, do której należy Citroën, przyjęła zasady ONZ dotyczące równouprawnienia kobiet, oznaczające globalne zaangażowanie na rzecz równości płci. Do 2030 r. kobiety powinny zajmować ponad 35% stanowisk kierowniczych.
Również w ubiegłym roku powstała Women of Stellantis, pierwsza globalna grupa partnerska firmy, której w regionie przewodzi Vanessa Castanho, wiceprezes Citroëna na Amerykę Południową.
Vanessa, która dołączyła do Citroëna w maju 2020 r., jest pierwszą kobietą kierującą marką na tym kontynencie i obecnie, oprócz Brazylii i Argentyny, jest odpowiedzialna za działalność marki w Boliwii, Chile, Kolumbii, Kostaryce, Ekwadorze, Gwatemali, Paragwaju, Peru, Dominikanie i Urugwaju.
Vanessa posiada ponad 25-letnie doświadczenie w sektorze motoryzacyjnym, zajmując różne stanowiska kierownicze wyższego szczebla w zakresie sprzedaży, marketingu, produktu, relacji z rządem i rozwoju biznesu.
Podążając coraz mocniej w kierunku różnorodności i integracji, Women of Stellantis reprezentuje i wspiera około 3000 obecnych członkiń i sojuszniczek w 26 krajach. Celem grupy jest przede wszystkim rozszerzenie wysiłków firmy na rzecz poprawy reprezentacji i awansu kobiet, dając pracownicom możliwość aktywnego uczestnictwa w strategiach biznesowych i produktowych firmy.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze