Hiszpańscy klienci koncernu Stellantis, właściciela takich marek Citroën, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot, zamierzają wnieść do sądu pozew zbiorowy. Powodem są usterki silnika 1.2 PureTech. Zdaniem prawnika reprezentującego grupę koncern nie wywiązuje się ze swoich ustawowych obowiązków i przerzuca na klientów koszty napraw, chociaż wynikają one z zaniedbań firmy.
Przypomnijmy, silniki PureTech 1.2 posiadają pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej. W przypadku częstej jazdy na krótkich dystansach i na nierozgrzanym silniku do oleju dostaje się benzyna, przez co traci on swoje właściwości smarne i powoduje degradację paska. Drobne cząstki zapychają układ olejowy co w konsekwencji może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Producent zmieniał kilkukrotnie stosowane paski i prowadzi akcje serwisową, polegającą na kontroli paska, czyszczeniu silnika oraz jego ewentualnej wymianie, ale są pewne ograniczenia – dotyczy to klientów serwisujących się w ASO i jest ograniczone wiekiem samochodów.
Pozew zbiorowy, który planują złożyć hiszpańscy klienci firmy, ma zmusić koncern do podjęcia radykalnych działań naprawczych w tym umożliwienia wszystkim wymiany pasków i kontroli bezpłatnie a w przypadku uszkodzenia silnika wymiany go na nowy bez ponoszenia ze strony klienta kosztów. Prawnik reprezentujący grupę uważa, że Stellantis ponosi pełną odpowiedzialność za awarie, bo wynikają one z konstrukcji jednostki napędowej.
W Polsce do tej pory klienci walczyli o swoje prawa indywidualnie, nie było w tej sprawie pozwu zbiorowego. Sprawą zajmował się, jednak dość nieudolnie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Co zrobić, jeśli jesteś posiadaczem takiego silnika? Wymiana oleju co 10.000 kilometrów lub nawet częściej, jeśli auto jeździ głównie na krótkich dystansach, przed wymianą warto przeprowadzić płukanie silnika. Można pomyśleć też o zmianie oleju – nowo opracowane specjalne oleje przeciwdziałają utracie właściwości smarnych – taki olej proponuje m.in. francuska firma Yacco. Niezbędna jest też wymiana paska rozrządu na najnowszą generację, również zmodyfikowaną.
Najnowsze komentarze