* Ewolucja udziałów w rynku samochodów osobowych i dostawczych (2008->2009)
– Europa 30 krajów: +0,2 punktu (6,3%->6 ,5%)
– Europa zachodnia 18 krajów: +0,2 punktu (6,5%->6,7%)
– Europa centralna i wschodnia: -0,1 punktu (4,4%->4,3%)
– Rosja: +0,5 punktu (0,4%->0,9%)
– Ameryka Łacińska: stabilny wynik (2,1%->2,1%)
– Chiny: stabilny wynik (2%->2%) z odnotowanym wzrostem sprzedaży w drugim semestrze
* 1.337.000** samochodów sprzedanych na całym świecie w 2009 roku na rynku, który spadł o 5,8%.
* Sukces nowych produktów
– C3 Picasso jawi się jako prawdziwy samochód anty-kryzysowy. Dzięki sprzedaży 85.000 egzemplarzy w ciągu zaledwie 9 miesięcy, przekracza zakładane cele handlowe. W Europie zachodniej zajmuje czołową pozycję w swoim segmencie w ostatnich miesiącach sprzedaży.
– C5, wprowadzony na rynek w 2008 roku, osiągnął poziom 87.000 sprzedanych egzemplarzy. We Francji, jeden na pięć sprzedanych samochodów w klasie średniej wyższej to CITROËN C5.
* Rekordowe wyniki handlowe w kilku krajach
– Rekordowe wyniki we Francji, Niemczech, Chinach i Rosji
– Bardzo dobre wyniki na rynku samochodów dostawczych: odnotowując wzrost sprzedaży na rynkach europejskich o 1,3 punktu, plasuje się na trzeciej pozycji w Europie i na drugiej we Francji.
* Nowy projekt Marki, wdrożony na początku roku: nowe logo, nowe hasło reklamowe «Créative Technologie», nowe relacje z klientami oraz nowa linia produktów DS.
** samochody zmontowane + wszystkie podzespoły
1. WYNIKI HANDLOWE
W Europie 30 krajów, w 2009 roku CITROËN osiągnął udział w rynku samochodów osobowych i dostawczych na poziomie 6,5%, co oznacza wzrost o 0,2 punktu na rynku, który spadł o 5,3%.
W Europie zachodniej, na rynku, który zmniejszył się o 2,8%, udział CITROËNA w rynku samochodów osobowych i dostawczych wzrósł o 0,2 punktu i osiągnął poziom 6,7%.
Francja: historyczny rok
CITROËN w 2009 roku zanotował dwucyfrowy wzrost : + 10,5% na rynku, który wzrósł o 5,3%.
Marka sprzedała ponad 400.000 samochodów i osiągnęła udział w rynku francuskim wynoszący 15,4%, czyli rekordowy wolumen sprzedaży i udział rynkowy. Na rynku samochodów osobowych marka CITROËN zanotowała wzrost o 0,9 punktu, osiągając udział rynkowy wynoszący 15%.
Umocniła również swoją drugą pozycję na rynku samochodów dostawczych, którą utrzymuje już od marca 2009.
Niemcy: poczwórny rekord
W 2009 roku CITROËN pobił rekord. Po raz pierwszy na tym rynku Marka przekroczyła poziom 100.000 sprzedanych samochodów osobowych, osiągając jednocześnie rekordowy udział rynkowy wynoszący ponad 2,6%.
Na rynku samochodów osobowych i dostawczych łącznie CITROËN osiągnął rekordowy wynik 2,8% udziału w rynku, czyli odnotował wzrost o 0,2 punktu.
Hiszpania: CITROËN liderem po raz czwarty z rzędu
Na rynku, który zmniejszył się o 20%, CITROËN zachował pozycję lidera w kategorii samochodów osobowych i dostawczych, zyskując 0,3 punktu i osiągając udział w rynku wynoszący 10%. Już od 1996 roku marka CITROËN jest liderem rynku samochodów dostawczych, a w roku 2009 wysunęła się na czoło również w segmencie kompaktowych minivanów, reprezentując 1/3 część sprzedaży tego segmentu.
Wielka Brytania: oparcie się spadkowej tendencji rynku
Na bardzo wrażliwym rynku (spadek o 9,5%) i w obliczu problemów związanych z kursem walut, CITROËN utrzymał swój udział rynkowy na poziomie 4%. Zwłaszcza na rynku samochodów dostawczych, CITROËN oparł się kryzysowi zwiększając udziały rynkowe o 1,1 punktu. Wynik ten Marka zawdzięcza dobrym wynikom sprzedaży Berlingo, Berlingo First i Nemo, które wspólnie stanowią ponad 20% segmentu lekkich samochodów dostawczych.
Włochy: Marka utrzymuje swoją pozycję
We Włoszech, na spadkowym rynku, Marka opiera się kryzysowej sytuacji i utrzymuje swój udział rynkowy na poziomie 5,4%. CITROËN jest pierwszą marką zagraniczną i sytuuje się na drugiej pozycji na rynku samochodów dostawczych. CITROËN C3 stanowi 1/3 sprzedaży w swoim segmencie, a CITROËN C5 został dobrze przyjęty przez rynek.
Pozostałe kraje Europy Zachodniej: generalnie, we wszystkich krajach Marka odnotowała wzrost udziałów rynkowych o 0,3 punktu, odnotowując bardzo dobre wyniki zwłaszcza w Austrii, Szwajcarii, Holandii, Danii i Norwegii. CITROËN osiągnął również w tych krajach bardzo dobre wyniki na rynku samochodów dostawczych, zajmując pierwszą pozycję w Belgii-Luksemburgu i w Portugalii.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie rynek samochodów osobowych i dostawczych spadł o 31,3%, CITROËN notuje udział rynkowy na poziomie 4,3% (-0,1 punktu). We wszystkich tych krajach Marce udało się utrzymać swoje udziały rynkowe, a nawet je zwiększyć, jak miało to miejsce w Słowacji, Chorwacji, Słowenii, Rumunii i Bułgarii, gdzie udziały rynkowe CITROËNA wzrosły odpowiednio o 0,3%, 0,6%, 0,5%, 0,4% i 1,3% . Jest to dowodem dynamizmu działań filii w tych krajach, zważywszy na niekorzystny kontekst rynkowy (spadek rynku, problem kursu walut, duży spadek cen etc.). Na Słowacji, Marka zajmuje pierwsze miejsce na rynku samochodów dostawczych.
W Rosji, w trzecim roku działalności tamtejszej filii CITROËNA, Marka podwoiła swój udział rynkowy, zyskując 0,4 punktu (0,4->0,9). Na rynku dotkniętym ostrym kryzysem, CITROËN jest jedyną marką o uniwersalnej ofercie, która zwiększyła swoją sprzedaż. W zakresie wdrażanych produktów, w 2009 roku Marka wprowadziła na rynek Citroëna C3 Picasso, a w roku 2010 będzie lokalnie produkowała na rynek rosyjski w fabryce w miejscowości Kaluga model C4.
W Ameryce Łacińskiej, w strefie objętej kryzysem, udział rynkowy CITROËNA pozostaje na stabilnym poziomie (2,1%->2,1%). Marka umocniła swoją pozycję w klasie średniej wyższej w Brazylii i zwiększyła udziały rynkowe w Argentynie, gdzie rynek spadł o 14%.
W Chinach Marka odnotowała rekordowy rok. Obecnie jest to dla CITROËNA drugi rynek, a rok 2009 był najlepszym rokiem jeżeli chodzi o poziom sprzedaży (+57,5%) i fakturacji (+56%). Wynik ten, któremu towarzyszył wzrost rynku (+54%) stał się możliwy przede wszystkim dzięki udanemu wprowadzeniu na rynek C-Quatre i utrzymaniu wielkości sprzedaży C-Elysée.
2. CITROËN W 2009 ROKU TO…
W 2009 roku, CITROËN udowodnił, że dysponuje atutami, które pozwalają mu przetrwać trudne momenty: atrakcyjnymi i dostosowanymi do rynku produktami oraz silną strategią handlową. W roku swoich dziewięćdziesiątych urodzin, CITROËN otworzył nowy rozdział w swojej historii, o czym świadczy chociażby zmiana wizerunku (logo, hasło reklamowe, zmienione punkty sprzedaży) i wyniki handlowe w niektórych krajach.
Produkty, które odniosły sukces
* Prawdziwie anty-kryzysowy samochód, Citroën C3 Picasso, odniósł znaczący sukces. W ciągu zaledwie 9 miesięcy od wprowadzenia na rynek sprzedano ponad 83.000 egzemplarzy tego modelu. Szczególnym powodzeniem model ten cieszył się zwłaszcza w Europie Zachodniej, gdzie przez ostatnich kilka miesięcy ubiegłego roku zajmował pozycję lidera w swoim segmencie. To bardzo obiecujący wynik, który potwierdza sukces rodziny Picasso. Z ilością prawie 200.000 sprzedanych egzemplarzy, Citroën C4 Picasso (5- i 7-miejscowy) oraz Xsara Picasso pozostają liderem segmentu kompaktowych minivanów w Europie zachodniej.
* W swoim pierwszym pełnym roku istnienia na rynku, Citroën C5 przekroczył zakładane cele osiągając wynik 87.000 sprzedanych egzemplarzy. Zanotował wyjątkowo dobre rezultaty, zwłaszcza we Francji (jeden samochód na pięć sprzedanych w segmencie klasy średniej wyższej, to C5) i we Włoszech, zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych. C5 staje się nowym punktem odniesienia w zakresie satysfakcji klientów, o czym świadczą liczne przyznane mu nagrody: najlepszy importowany samochód w swojej klasie w Niemczech, samochód roku w Portugalii, Fleetcar of the Year 2009 w Austrii…
* W roku 2009, CITROËN potwierdził status w kategorii samochodów dostawczych. Marka zyskała 1,3 punktu udziałów rynkowych w Europie, co sytuuje ją na trzecim miejscu (w 2008 roku zajmowała piąte miejsce). We Francji, CITROËN zajmuje drugą pozycję na rynku samochodów dostawczych i pozycję tę utrzymuje niezmiennie od kwietnia. W Hiszpanii i Portugalii CITROËN zajmuje natomiast pierwsze miejsce. Dzięki gamie pięciu samochodów dostawczych, CITROËN sprzedaje jeden na 8 samochodów dostawczych w Europie, a jeden na 6 sprzedanych przez Markę pojazdów to samochód dostawczy.
Nowa dynamika Marki
* 5 lutego ubiegłego roku Marka zaprezentowała swój nowy dynamiczny wizerunek równolegle w 34 krajach na całym świecie. W trudnym kontekście ekonomicznym, ale również w obliczu zmian w zakresie podejścia do sposobu użytkowania samochodu oraz tworzenia nowych relacji między klientem a marką, CITROËN nie pozostaje bierny. CITROËN działa, CITROËN zmienia oblicze.
* W 2009 roku CITROËN zaangażował się w globalny projekt zmiany wizerunku Marki wprowadzając nowe logo, nowe hasło reklamowe «Créative Technologie», nowe relacje z klientami oraz nową linię DS.
* Cel: utrzymać dynamikę zapoczątkowaną sukcesami nowych produktów, wprowadzonych na rynek w ciągu 10 ostatnich lat, w taki sposób, aby wzmocnić wartość samej marki CITROËN i zwiększyć jeszcze bardziej atrakcyjność jej produktów.
Rok rekordów
Rok 2009, to rok rekordów. Rekordów w zakresie wielkości sprzedaży i udziałów rynkowych we Francji, Niemczech, Rosji i Chinach, ale również rekordów sportowych. W tym roku, CITROËN po raz piąty zdobył tytuł Mistrza Świata w rajdach WRC w kategorii producentów. Tytuł, który jest namacalnym dowodem wiedzy technicznej Marki i wynikiem pracy zespołowej.
3. W 2010 ROKU CITROËN TO…
Nowy CITROËN C3. Wprowadzony na rynek we Francji i Włoszech pod koniec listopada, nowy CITROËN C3 został zamówiony już w liczbie ponad 23.000 egzemplarzy. To dobry prognostyk na rok 2010, w którym samochód zostanie wylansowany we wszystkich krajach europejskich. Nowy CITROËN C3 dysponuje wieloma atutami, które pozwolą mu powtórzyć sukces poprzedniej wersji tego modelu, sprzedanego w ilości ponad 2 milionów egzemplarzy. Główne atuty Nowego CITROËNA C3 to wysoka jakość odpowiadająca poziomowi perfekcji, jaki wyznaczyła sobie grupa PSA, jego przednia szyba Zenith, która jest innowacyjnym rozwiązaniem, oferującym znakomitą widoczność i niepowtarzalne doznania podczas jazdy.
Linia DS. Wraz z pojawieniem się na rynku pod koniec stycznia DS3, pierwszego reprezentanta linii DS, CITROËN zwraca się do grupy klientów poszukujących oryginalnej architektury, stylu, emocji i wyrafinowania. Marka poszerza swoją ofertę wprowadzając nową linię produktów, która uzupełni główną gamę: linię produktów o silnym, indywidualnym charakterze.
Konkretne odpowiedzi na wyzwania ekologiczne
* Silniki cieplne: już od momentu wprowadzenia na rynek, nowy CITROËN C3 i DS3 dysponować będą silnikami Diesla o emisji 99 g CO2/ km.
* Stop&Start: jako pionier technologii Stop&Start wdrożonej w 2003 roku, Marka zaproponuje to
innowacyjne rozwiązanie we wszystkich modelach gamy. Stop&Start drugiej generacji umożliwi
zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych nawet o 15%.
* Samochody elektryczne: CITROËN zaproponuje w swojej gamie w 2010 roku dwa samochody
elektryczne.
– Berlingo First Electrique, zaprojektowany we współpracy z firmą Venturi, adresowany do klientów instytucjonalnych i dostępny na rynku już w pierwszej połowie roku.
– a już od drugiego półrocza, model C-ZERO opracowany we współpracy z Mitsubishi Motors Corporation (MMC). C-ZERO, auto w 100% elektryczne, wzbogaci ofertę CITROËNA w segmencie małych samochodów.
Strategia handlowa opierająca się na ofensywnej sprzedaży samochodów do firm oraz wdrożeniu programu sprzedaży samochodów używanych
Jeżeli chodzi o sprzedaż do firm, to ambicją Marki jest zdwojenie swoich udziałów rynkowych w zakresie sprzedaży samochodów osobowych (w stosunku do roku 2007). Zyskując w ubiegłym roku ponad 1 punkt procentowy udziałów rynkowych w tym segmencie, CITROËN zdaje się być na dobrej drodze do osiągnięcia wyznaczonego celu. Marka pięciokrotnie zwiększy liczbę Business Centers w Europie i w roku 2011 będzie dysponowała 500 tego typu punktami. Kolejnym celem jest trwałe umocnienie swojej pozycji na rynku samochodów dostawczych w Europie i znalezienie się wśród pierwszych trzech marek w tej kategorii.
* W zakresie sprzedaży samochodów używanych, CITROËN zdecydował się rozwinąć międzynarodową strategię poprzez wdrożenie programu "CITROËN Select". Trzy główne cele programu to: zwiększyć sprzedaż samochodów używanych we wszystkich krajach, w których Marka jest obecna, poprawić międzynarodowy przepływ samochodów oraz utrzymać ich wartość
rezydualną. Aby osiągnąć wyznaczone cele, utworzono międzynarodową Dyrekcję ds. Samochodów Używanych oraz wzmocniono już istniejące struktury wewnętrzne. Misją tej nowej Dyrekcji jest doprowadzenie do sytuacji, w której jeden samochód używany byłby sprzedawany na jeden samochód nowy, poprawienie rotacji stocków oraz propagowanie metody sprzedaży samochodów używanych, dzięki wdrożeniu we wszystkich krajach programu CITROËN Select."
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze