Kryzys w branży motoryzacyjnej można spróbować przetrwać zaciskając pasa i zwalniając pracowników, ale można też ten trudny okres wykorzystać inwestując, wchodząc w nowe nisze, bądź… na nowe rynki. Takie zachowania, to domena Francuzów, czego dowodzą wstępne plany koncernu PSA Peugeot Citroën.
Francuzi bardzo poważnie rozważają powrót po 12 latach nieobecności na subkontynent indyjski. To potencjalnie wielki rynek – przeszło miliard ludzi, ale tylko co setny ma samochód. Ponieważ jednak Indie dynamicznie się rozwijają, wielu graczy branży samochodowej chciałoby sobie tam powetować straty ponoszone w innych miejscach globu.
Tak właśnie próbuje walczyć Renault oferujący od 2007 roku hinduską odmianę Logana. Francuzi nawiązali w tym celu współpracę z Hindusami z firmy Mahindra, o czym już kilkakrotnie pisaliśmy.
Indyjski Logan sprzedaje się może niezbyt rewelacyjnie, ale też nie ma rozpaczy. Od chwili uruchomienia produkcji wiosną 2007 roku, do klientów trafiło ok. 20 tys. tych samochodów, ale problemem jest przede wszystkim dostępność aut – średnie zarobki w Indiach odbiegają nawet od tych w Polsce ;-) Sytuacja jednak się poprawia. W Indiach, oczywiście ;-)))
Koncern PSA na razie bada rynek i zastanawia się nad powrotem, ale przyznam się, że mocno bym się zdziwił, gdyby padła odpowiedź negatywna. Indie, to rynek bardzo perspektywiczny, a do tego doskonała baza do ekspansji na cały region Azji Południowo-Wschodniej. Czy więc wkrótce PSA wykroi dla siebie coś z dynamicznego rynku słynącego przecież nie tylko z herbaty?…
KG
Najnowsze komentarze