Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo Stelvio – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Dacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada się prawdziwy hit!

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2024-10-10
w Wiadomości, Dacia
Czas czytania 6 minut
6.8k
A A
81
Dacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 3 Wiadomości

Nowy silnik 1.2 140 KM LPG wchodzi do oferty marki Dacia. Jednostka debiutuje wraz z modelem Bigster, ale jest duża szansa, że trafi też do innych samochodów. Spodziewamy się, że będzie to prawdziwy hit.

Dacia do tej pory oferowała silnik 1.0 ECO-G 100 KM LPG. Jednostka ta jest trwała i doskonale się sprawdza w takich modelach jak Sandero, Jogger czy nawet spory Duster. Jednak dla wielu osób 100 KM to nieco za mało i klienci oczekiwali mocniejszych napędów. Kilkukrotnie na łamach Francuskie.pl zapowiadaliśmy, że taka jednostka się pojawi – nie wszyscy nasi Czytelnicy w to wierzyli, ale teraz okazuje się, że nasze źródła w Dacii były znakomite.

Peugeot 408 – reklama

Pierwotnie mówiło się, że silnik ten miał mieć 150 KM, jednak Dacia zmuszona była do obniżenia mocy z uwagi na nowe normy emisji CO2, które zaczną obowiązywać w 2025 roku. A Bigster zadebiutuje handlowo właśnie wtedy. Stąd nieco obniżona moc tej jednostki napędowej.

Dacia Bigster – cos wiecej niz tylko „wiekszy Duster 070 Wiadomości

Podobnie jak w przypadku 1.0 ECO-G, nowy silnik 1.2 140 KM LPG będzie miał instalację gazową w pełni zintegrowaną z samochodem. To oznacza, że wszystkim zarządza komputer pojazdu. Kierowca będzie mógł oczywiście wymusić jazdę na benzynie lub LPG, jednak nie ma takiej potrzeby – po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, co następuje bardzo szybko dzięki zoptymalizowanej gospodarce termicznej, silnik przełącza się na autogaz.

LPG nie jest paliwem popularnym w całej Europie. Są kraje, w których nie kupimy go na każdej stacji. Jest jednak kilka rynków w naszym regionie, gdzie LPG jest bardzo popularny. To przede wszystkim Turcja, Polska i Włochy. Tendencja wzrostowa na korzystanie z LPG obserwowana jest też we Francji i w Hiszpanii. Dacia sprzedaje w tych krajach masę samochodów zasilanych LPG, a klienci są z tych konstrukcji zadowoleni. Teraz do gamy trafi nowy silnik na to paliwo: 1.2 140 KM LPG.

LPG jest w Polsce bardzo łatwo dostępne, a do tego atrakcyjne cenowo. Owszem, samochód zużywa go więcej, niż spalałby w tych samych warunkach benzyny, ale inwestycja i tak jest bardzo opłacalna. Dacia szacuje, że zwraca się z reguły już po 15.000 km. W dodatku cena LPG w ostatnich latach była nieco bardziej stabilna, niż ceny innych paliw płynnych. Dacia podaje, że pokonanie każdych 100 km na LPG zamiast na benzynie przynosi oszczędności rzędu 5 euro.

Dacia Bigster – cos wiecej niz tylko „wiekszy Duster 065 Wiadomości

LPG jest paliwem znacznie bardziej ekologicznym, co nie pozostaje bez wpływu na akceptowanie napędzanych nim samochodów przez wiele środowisk, zarówno rządowych, jak i pozarządowych. Silniki zasilane LPG emitują o 10% mniej dwutlenku węgla i 90% mniej cząstek stałych, niż te zasilane benzyną. Problemem jest jedynie zakaz wjazdu na wiele podziemnych parkingów.

Aby jeszcze lepiej odpowiadać na wymogi prawne związane z ochroną środowiska w silniku 1.2 140 KM LPG Dacia poszła dalej. Nie tylko zasila go gazem LPG, ale „zmiękczyła” go hybrydą. Tak, silnik 1.2 140 KM LPG, to jednostka typu mHEV z 48-woltową baterią, która wspomaga tę jednostkę napędową w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na moc. Na samym prądzie jeździć nie potrafi, ale wspiera jednostkę spalinową. Przy zasilaniu LPG, z czego właściciele tych aut skwapliwie korzystają, jest to więc silnik wydajny i łagodny dla środowiska naturalnego.

Jak już wspomnieliśmy, omawiana jednostka napędowa ma pojemność skokową 1.2 i tylko trzy cylindry. Jest wspierana przez turbosprężarkę o zmiennej geometrii i pracuje w cyklu Millera. Silnik jest oczywiście wyposażony w filtr cząstek stałych (GPF), który w jednostkach benzynowych jest praktycznie bezobsługowy i nie ma się co go bać ;-)

Dacia Bigster – cos wiecej niz tylko „wiekszy Duster 066 Wiadomości

Jednostka 1.2 140 KM LPG emituje średnio 115 g CO2/km (dane przed homologacją) i jest gotowy na normy EU6e/Euro7 & LPG. Dodajmy jeszcze, że moc 140 KM silnik ten generuje przy zasilaniu LPG, jeśli jest napędzany benzyną, to moc maksymalna wynosi 130 KM. Niestety na razie nie podane danych dotyczących przebiegu mocy i momentu obrotowego w funkcji obrotów.

Dacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 1 Wiadomości

Wiemy natomiast, że Dacia Bigster napędzana tym silnikiem może ciągnąć nawet 1,5-tonową przyczepę, ma świetne reakcje na gaz i nie ma problemów z osiąganiem wysokich prędkości, zasięg – przy założeniu, że mamy napełnione zbiorniki na oba paliwa (50 litrów benzyny i 49 l LPG) – sięga 1.450 km, a przestronność samochodu kompletnie nie ucierpiała.

Ale skoro silnik 1.2 140 KM LPG to jednostka typu mHEV, to wypadałoby wspomnieć także coś na temat elementów elektrycznych. Auto ma chłodzony powietrzem litowo-jonowy akumulator o pojemności 0,839 kWh. Waży on 18 kg i ma wymiary 336 x 305 x 117 mm. Jest on umieszczony pod siedzeniem pasażera i dostarcza napięcie 48 V. Oczywiście nie da się go ładować z zewnętrznych źródeł. Gdyby ktoś się obawiał o jego żywotność, to informujemy, że jest on objęty 8-letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 160.000 km.

Dacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 5 Wiadomości

Jak przystało na hybrydę Grupy Renault, silnik 1.2 140 KM LPG wyposażony jest w rozrusznikoalternator o mocy 16 KM. Ma on trzy zadania do spełniania: uruchamiać silnik spalinowy, zapewniać wsparcie momentu obrotowego i chwilowy zastrzyk mocy, szczególnie przy ruszaniu i dynamicznym przyspieszaniu, oraz ładować wspomniany przed chwilą akumulator.

Dacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 4 Wiadomości

I jak Wam się podoba ta nowa jednostka napędowa 1.2 140 KM LPG? Zapowiada się na ciekawą konstrukcję, która będzie oszczędna w eksploatacji, zapewni imponujący zasięg, a jednocześnie nie zmniejszy praktyczności samochodu, w którym zostanie zaimplementowana. Pozostaje tylko pytanie, czy będzie to zespół napędowy zarezerwowany tylko dla Bigstera, czy trafi też do innych aut.  W Grupie Renault na pewno, a w Dacii? Obstawiam, że również!

 

Nie jest to jedyna nowość w Dacii. Pojawi się tu również silnik HR18, czyli zupełnie nowa jednostka hybrydowa o pojemności 1.8 litra.

 

 

Krzysztof Gregorczyk, współpraca: Tomasz Nowicki


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Dacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 1 WiadomościDacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 2 WiadomościDacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 3 WiadomościDacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 4 WiadomościDacia ma nowy silnik LPG. To jednostka 1.2 140 KM. Zapowiada sie prawdziwy hit 5 Wiadomości
4.6 17 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

dacia bigster 01 Wiadomości

Nowa Dacia Bigster zdobywa „Wielką Austriacką Nagrodę Motoryzacyjną ARBÖ 2025”

2025-11-17
Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero liderem segmentu LPG w Niemczech – październik 2025

2025-11-16

TOP 10 marek samochodowych z największą ilością ofert na Otomoto

2025-11-16

Dacia Bigster to nowy Volkswagen? Popularny SUV zmienia rynek

2025-11-16
Tagi: DaciaBigster
Udostepnij2440Tweet1525Udostepnij427
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
81 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3606 udostępnienia
    Udostepnij 1442 Tweet 902
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3680 udostępnienia
    Udostepnij 1472 Tweet 920
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2531 udostępnienia
    Udostepnij 1012 Tweet 633
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5338 udostępnienia
    Udostepnij 2135 Tweet 1335

Testy samochodów

DSC 0507 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen Berlingo 1.6 Multispace 2013 – duży komfortowy samochód, który posłuży do pracy ale też na rodzinne wycieczki. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2013-09-17
006. Nowe Renault Clio V ze 115 konnym dieslem Wiadomości
Testy

Test: Renault Clio V dCi 115 KM. Oszczędny diesel. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2019-12-19
Citroen C3
Testy

Pierwsza jazda: Czy Citroën e-C3 to miejski ideał? Tani model elektryczny

autor Małgorzata Kozikowska
2024-06-24
01. Citroën C3 Elle – kwintesencja motoryzacji Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C3 Elle 1.2 82 KM – z miłości do piękna. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-09-13
09. Peugeot 301 LPG Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 301 1.6 LPG – najtańsze podróże z lwem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-03-10

Najnowsze komentarze

  • Boozer - Spowiedź sprzedawcy marki Fiat: Dałem z siebie wszystko… i nie sprzedałem absolutnie nic
  • Jan - Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 i DS 7 Crossback: wycofanie 2.0 HDi było poważnym błędem Stellantis
  • dCi - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Hmmm - Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!
  • Anonimowo - Śpi w swoim Fiacie 500 w każdy weekend. I mówi, że to najlepsza decyzja w życiu
  • Anonimowo - Spowiedź sprzedawcy marki Fiat: Dałem z siebie wszystko… i nie sprzedałem absolutnie nic
  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu

Zobacz też

Peugeot na czele, reszta stawki w kiepskim stylu

Citroen Xanthia Concept z 1986 roku – sportowa wersja AX-a

Peugeot, Citroen i Opel: elektryczny van zamiast benzyny i diesla

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
81
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz