Nowy silnik 1.2 140 KM LPG wchodzi do oferty marki Dacia. Jednostka debiutuje wraz z modelem Bigster, ale jest duża szansa, że trafi też do innych samochodów. Spodziewamy się, że będzie to prawdziwy hit.
Dacia do tej pory oferowała silnik 1.0 ECO-G 100 KM LPG. Jednostka ta jest trwała i doskonale się sprawdza w takich modelach jak Sandero, Jogger czy nawet spory Duster. Jednak dla wielu osób 100 KM to nieco za mało i klienci oczekiwali mocniejszych napędów. Kilkukrotnie na łamach Francuskie.pl zapowiadaliśmy, że taka jednostka się pojawi – nie wszyscy nasi Czytelnicy w to wierzyli, ale teraz okazuje się, że nasze źródła w Dacii były znakomite.
Pierwotnie mówiło się, że silnik ten miał mieć 150 KM, jednak Dacia zmuszona była do obniżenia mocy z uwagi na nowe normy emisji CO2, które zaczną obowiązywać w 2025 roku. A Bigster zadebiutuje handlowo właśnie wtedy. Stąd nieco obniżona moc tej jednostki napędowej.
Podobnie jak w przypadku 1.0 ECO-G, nowy silnik 1.2 140 KM LPG będzie miał instalację gazową w pełni zintegrowaną z samochodem. To oznacza, że wszystkim zarządza komputer pojazdu. Kierowca będzie mógł oczywiście wymusić jazdę na benzynie lub LPG, jednak nie ma takiej potrzeby – po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, co następuje bardzo szybko dzięki zoptymalizowanej gospodarce termicznej, silnik przełącza się na autogaz.
LPG nie jest paliwem popularnym w całej Europie. Są kraje, w których nie kupimy go na każdej stacji. Jest jednak kilka rynków w naszym regionie, gdzie LPG jest bardzo popularny. To przede wszystkim Turcja, Polska i Włochy. Tendencja wzrostowa na korzystanie z LPG obserwowana jest też we Francji i w Hiszpanii. Dacia sprzedaje w tych krajach masę samochodów zasilanych LPG, a klienci są z tych konstrukcji zadowoleni. Teraz do gamy trafi nowy silnik na to paliwo: 1.2 140 KM LPG.
LPG jest w Polsce bardzo łatwo dostępne, a do tego atrakcyjne cenowo. Owszem, samochód zużywa go więcej, niż spalałby w tych samych warunkach benzyny, ale inwestycja i tak jest bardzo opłacalna. Dacia szacuje, że zwraca się z reguły już po 15.000 km. W dodatku cena LPG w ostatnich latach była nieco bardziej stabilna, niż ceny innych paliw płynnych. Dacia podaje, że pokonanie każdych 100 km na LPG zamiast na benzynie przynosi oszczędności rzędu 5 euro.
LPG jest paliwem znacznie bardziej ekologicznym, co nie pozostaje bez wpływu na akceptowanie napędzanych nim samochodów przez wiele środowisk, zarówno rządowych, jak i pozarządowych. Silniki zasilane LPG emitują o 10% mniej dwutlenku węgla i 90% mniej cząstek stałych, niż te zasilane benzyną. Problemem jest jedynie zakaz wjazdu na wiele podziemnych parkingów.
Aby jeszcze lepiej odpowiadać na wymogi prawne związane z ochroną środowiska w silniku 1.2 140 KM LPG Dacia poszła dalej. Nie tylko zasila go gazem LPG, ale „zmiękczyła” go hybrydą. Tak, silnik 1.2 140 KM LPG, to jednostka typu mHEV z 48-woltową baterią, która wspomaga tę jednostkę napędową w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na moc. Na samym prądzie jeździć nie potrafi, ale wspiera jednostkę spalinową. Przy zasilaniu LPG, z czego właściciele tych aut skwapliwie korzystają, jest to więc silnik wydajny i łagodny dla środowiska naturalnego.
Jak już wspomnieliśmy, omawiana jednostka napędowa ma pojemność skokową 1.2 i tylko trzy cylindry. Jest wspierana przez turbosprężarkę o zmiennej geometrii i pracuje w cyklu Millera. Silnik jest oczywiście wyposażony w filtr cząstek stałych (GPF), który w jednostkach benzynowych jest praktycznie bezobsługowy i nie ma się co go bać ;-)
Jednostka 1.2 140 KM LPG emituje średnio 115 g CO2/km (dane przed homologacją) i jest gotowy na normy EU6e/Euro7 & LPG. Dodajmy jeszcze, że moc 140 KM silnik ten generuje przy zasilaniu LPG, jeśli jest napędzany benzyną, to moc maksymalna wynosi 130 KM. Niestety na razie nie podane danych dotyczących przebiegu mocy i momentu obrotowego w funkcji obrotów.
Wiemy natomiast, że Dacia Bigster napędzana tym silnikiem może ciągnąć nawet 1,5-tonową przyczepę, ma świetne reakcje na gaz i nie ma problemów z osiąganiem wysokich prędkości, zasięg – przy założeniu, że mamy napełnione zbiorniki na oba paliwa (50 litrów benzyny i 49 l LPG) – sięga 1.450 km, a przestronność samochodu kompletnie nie ucierpiała.
Ale skoro silnik 1.2 140 KM LPG to jednostka typu mHEV, to wypadałoby wspomnieć także coś na temat elementów elektrycznych. Auto ma chłodzony powietrzem litowo-jonowy akumulator o pojemności 0,839 kWh. Waży on 18 kg i ma wymiary 336 x 305 x 117 mm. Jest on umieszczony pod siedzeniem pasażera i dostarcza napięcie 48 V. Oczywiście nie da się go ładować z zewnętrznych źródeł. Gdyby ktoś się obawiał o jego żywotność, to informujemy, że jest on objęty 8-letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 160.000 km.
Jak przystało na hybrydę Grupy Renault, silnik 1.2 140 KM LPG wyposażony jest w rozrusznikoalternator o mocy 16 KM. Ma on trzy zadania do spełniania: uruchamiać silnik spalinowy, zapewniać wsparcie momentu obrotowego i chwilowy zastrzyk mocy, szczególnie przy ruszaniu i dynamicznym przyspieszaniu, oraz ładować wspomniany przed chwilą akumulator.
I jak Wam się podoba ta nowa jednostka napędowa 1.2 140 KM LPG? Zapowiada się na ciekawą konstrukcję, która będzie oszczędna w eksploatacji, zapewni imponujący zasięg, a jednocześnie nie zmniejszy praktyczności samochodu, w którym zostanie zaimplementowana. Pozostaje tylko pytanie, czy będzie to zespół napędowy zarezerwowany tylko dla Bigstera, czy trafi też do innych aut. W Grupie Renault na pewno, a w Dacii? Obstawiam, że również!
Nie jest to jedyna nowość w Dacii. Pojawi się tu również silnik HR18, czyli zupełnie nowa jednostka hybrydowa o pojemności 1.8 litra.
Krzysztof Gregorczyk, współpraca: Tomasz Nowicki
Najnowsze komentarze