Dacia Jogger w wersji z silnikiem 1.6 Full Hybrid jest samochodem dobrym, oszczędnym i całkiem dynamicznym. Duże możliwości przewozowe, bo mieści w końcu aż siedmiu dorosłych pasażerów, przyjemnie pracująca automatyczna skrzynia biegów i oszczędna hybryda to jej duże zalety. Czy to dobre auto? Może z powodzeniem pełnić rolę samochodu rodzinnego, kombiwana czy pojazdu do firmy.
Dacia Jogger to następca modelu Lodgy, niezbyt urodziwej Lodówki lub Lodzi jak ją nazywają posiadacze. Było to auto spore i praktyczne, ale nie wszystkim odpowiadał jej wygląd.
Z kolei wygląd zewnętrzny Dacii Jogger można określić jako nowoczesny i solidny. O ile z przodu mamy do czynienia z typowym wyglądem Dacii, który doskonale znamy także z modelu Sandero (a w niektórych krajach także z Logana) to już tył jest większy, wręcz masywny. Zmiany w nadwoziu zaczynają się od środkowych słupków, gdzie Dacia dała swojego rodzaju podwyższenie, sprawiające, że Jogger składa się jakby z dwóch części. Podwyższenie jest niezbędne, żeby wizualnie połączyć potężny tył, który mieści bagażnik lub dodatkowe dwa, pełnowymiarowe miejsca.
Jeśli chodzi o wymiary i porównanie do Lodgy najlepiej będzie jak zajrzycie do naszego materiału z czasów premiery Joggera, gdy pomierzyliśmy wszystko bardzo dokładnie:
I chociaż Jogger jest rzeczywiście nieco niższy i węższy niż Lodgy to w środku odczucia co do miejsca są podobne. Pamiętajcie, że to auto zbudowane na platformie samochodu klasy B, a więc przestrzeń nie będzie rozpieszczać, ale też nie można narzekać. Przejechaliśmy kilkaset kilometrów w siedem osób by sprawdzić czy można tak jeździć i zobaczyć jak będzie zachowywać się zawieszenie oraz napęd – chociaż nie było okrzyków zachwytu nad miejscem, to też nikt specjalnie nie narzekał.
Design Joggera, podobnie jak Sandero, to generacja sprzed tego co oferuje Dacia Duster III generacji. Mamy więc cyfrowe zegary już o nowym układzie, nieco uproszczone – oferują podstawowe informacje o tym co dzieje się w aucie, widoki można przełączać i mieć podgląd oddzielnie na ciśnienie opon, oddzielnie na przepływ energii, zużycie paliwa i tym podobne. Wszystkie naraz wyświetlić się nie da i to trochę szkoda – zawiedzeni mogą być miłośnicy motoryzacji lubiący rozbudowane zegary. Ten minimalizm sprzyja jednak koncentracji na jeździe.
Multimedia z bezprzewodowym Apple Car Play i Android Auto
Oprócz cyfrowych zegarów pośrodku jest ekran systemu multimedialnego. Rozmiar jak na dzisiejsze czasy niewielki, ale zupełnie wystarcza. Nie ma żadnych pięknych animacji ani rozbudowanych menu, ot standardowy, trochę uproszczony system o kolorach, które dzisiaj domagają się już nieco aktualizacji. Największa zaleta systemu to szybkość działania oraz bezproblemowa współpraca z Android Auto oraz Apple CaPlay bezprzewodowo.
Jakość dźwięku a może jakoś?
O jakości dźwięku nie ma co się dużo rozwodzić, bo jest średnia, chociaż stosując pewne sztuczki w postaci uwypuklenia basów i tonów średnich a mocno obniżając wysokie można coś z tego zestawu wykrzesać. Za to radio ma znakomitą czułość, zarówno analogowe jak i cyfrowe. Cyfrowe radio ma też lepszą jakość dźwięku. Jednak jeśli ktoś szuka wrażeń audio, to tuning tego zestawu jest niezbędny – wyciszenie drzwi, dystanse, subwoofer choćby pod fotel, zwrotnica to minimum.
Siedem miejsc – na szerokość cudów nie ma, miejsce na nogi jest
Najważniejsza cecha Dacii Jogger to siedem pełnowymiarowych miejsc. Tutaj pewna uwaga – samochód jest zbudowany na platformie aut miejskich klasy B, więc nie oczekujcie cudów. Mimo pokaźnego rozstawu osi gdzieś te wszystkie fotele trzeba było upchnąć, także siedmiu dorosłych pojedzie (nasi nie narzekali), ale też nie było jakoś niesamowicie komfortowo. Ot, standardowo. Lepiej niż w Maluchu czy Polonezie, na pewno z tyłu na dwóch ostatnich miejscach lepiej niż w tych wszystkich autach z pseudo siedzeniami – bo z tyłu usiądzie nawet dorosły o wzroście 180 cm. Natomiast ze względu na niewielką szerokość nadwozia środkowa kanapa jest lepiej przygotowana dla dwóch osób niż trzech.
Skonfiguruj swoją Dacię Jogger
Pewną wadą może być ulokowanie pasa bezpieczeństwa dla środkowej osoby siedzącej w drugim rzędzie – tym siedzącym na miejscach 6 i 7 będzie nieco przeszkadzał. Jednak co ważne – tym autem w siedmiu dorosłych jechać się da i teraz dochodzimy do najważniejszej kwestii. Działania napędu.
Jak sprawuje się napęd Full Hybrid 1.6 140 KM
W hybrydowej Dacii Jogger jednostka wolnossąca o pojemności 1.6 litra współpracuje z silnikiem elektrycznym. Łączna moc systemowa to 140 KM i jeśli mamy prąd w akumulatorze, a ten ładowany jest prawie cały czas, to wszystko jest w porządku. Z tym, że doprowadzenie do rozładowania go to trudna sztuka, system działa bardzo przemyślnie i stara się ładować zarówno przy hamowaniu jak i w tedy, gdy mocy za bardzo nam nie trzeba.
Druga cecha tego napędu to dostępność dynamiki – do 110 km/h wszystko jest mocno odczuwalne. Dopiero przy prędkościach autostradowych i przy pełnym obciążeniu auta wskazówka prędkościomierza działa jakby wolniej, wyprzedzanie trwa nieco dłużej a silnik spalinowy pracuje cały czas. Z tym, że hybrydowy Jogger to nie jest wersja na autostrady – to raczej świetny samochód do miasta, ale jeśli od czasu do czasu pojedziemy w dłuższą trasę, to nic się nie stanie.
Po tysiącu kilometrów przy bardzo dynamicznej jeździe spalanie ustabilizowało się nam na poziomie 7,1 litra na 100 kilometrów (mierzone tankowaniem), w mieście producent obiecuje znacznie mniej, pisząc o 4,8 litra na 100 kilometrów, ale tyle nam się z obciążeniem uzyskać nie udało – wynik był wyższy o okołoi litr.
Ile hybrydowa Dacia Jogger Full Hybrid 140 pali na autostradzie?
No dobrze, a jak wygląda sama jazda? Ponieważ do Joggera przesiedliśmy się prosto z DS 9, który jest jakby na to nie spojrzeć znakomicie wyciszoną limuzyną, to pierwsze wrażenie było dość spektakularne. Dopiero przyzwyczajenie się do wszystkich dźwięków i reakcji Joggera na dłuższym dystansie daje możliwość prawidłowej oceny samochodu. Odnoszę się do faktu, że w wielu recenzjach ludzie narzekają na głośność i mają do tego pełne prawo, ale warto z autem obcować jednak dłużej – wtedy można w pewien sposób zaadoptować słuch do tego, jak zachowuje się Jogger. A jak to wygląda?
W miarę rozsądnie do 130 km/h
Do 130 km/h jest w miarę przyjemnie (jak na Dacię – wiele samochodów jest cichszych) i można rozmawiać, chociaż oczywiście szum powietrza będzie słyszalny. Powyżej zaczyna docierać mocny dźwięk silnika. W mieście jest oczywiście całkiem cicho z jednym wyjątkiem – kiedy włącza się ładowanie z silnika spalinowego, to do kabiny dociera niski dźwięk z lekkimi wibracjami.
Rozpędziliśmy też Joggera do prędkości maksymalnej i nie jest to już przyjemna jazda jeśli chodzi o hałas, lepiej utrzymywać go w zakresie 120-130 km/h.
Bardzo przyjemną cechą hybrydy w Dacii jest znakomite przyspieszenie na starcie – nawet przy siedmiu osobach dynamika nie rozczarowuje i bez problemu można uprawiać zakłady czy będziemy pierwsi na światłach. Jogger może zaskoczyć niejednego konkurenta. Niska waga własna plus dobre parametry hybrydy przy ruszaniu robią swoję.
Zawieszenie
Ponieważ do Joggera wróciliśmy po dłuższym czasie, to proszę tutaj o pewnego rodzaju dystans, ale mam wrażenie, że zawieszenie jest nieco bardziej twarde niż w przypadku wersji 1.0 TCE 100 KM. Nic nie hałasuje, nie stuka, nie puka, auto jedzie prawie jak po szynach. Pod obciążeniem nie dobija, ale określam to jako samochód z tych nieco twardszych niż bardzo miękkich.
Ilość miejsca na bagaże w Dacii Jogger
Jeśli przewozimy siedem osób, to bagażnik w Joggerze będzie symboliczny, 160 litrów. Wystarczy by upchnąć dwie kabinówki i jeszcze jakieś reklamówki z zakupami. Dlatego do Joggera wiele osób kupuje bagażnik dachowy. Taki boks z napisem Dacia o pojemności 480 litrów można zamówić przy zakupie w ASO, kosztuje niecałe 2000 zł.

Najważniejsze zalety Dacii Jogger
Pełnowymiarowe siedem miejsc, dobry stosunek ceny do możliwości, płynnie i miękko działający napęd hybrydowy, klasyczne sterowanie temperaturą i nawiewem czy skrzynią biegów, oszczędny napęd, ogromny bagażnik jeśli nie wieziemy siedmiu osób (dwa ostatnie fotele można złożyć – chociaż nie schować), siedzenia nie męczą na długim dystansie, świetnie działający bezprzewodowy Apple Car Play i Android Auto, duży prześwit.
Jakie wady ma Dacia Jogger?
Nie wszystkim do gustu przypadną uproszczone zegary i multimedia, jakość dźwięku, szerokość wnętrza. Wersja hybrydowa jest dużo droższa od tej z LPG a to jedyna opcja z automatem, w tym roczniku można by już się pokusić o multimedia z Dustera. Zasięg na autostradzie wyniesie około 600 kilometrów.
Podsumowanie
Testowana przez nas Dacia Jogger Extreme okazała się być oszczędna, pakowna i łatwa w użyciu. Dużo przestrzeni nad głową w kabinie, niezły wygląd. Sprawdzi się i dla rodziny i w firmie. Wersja hybryda woli miasto od trasy, ale radzi sobie też na autostradzie.
Ile kosztuje Dacia Jogger Full Hybrid?
W parkach prasowych samochody są dostępne zwykle w maksymalnie wypasionych wersjach – z jednej strony pozwala to dokładnie przetestować wszystkie dostępne opcje, z drugiej zaburza trochę postrzeganie auta w zakresie tańszych odmian. Napęd Full Hybrid dostępny jest w wersji Expression (114 tysięcy zł) oraz Extreme (118 tysięcy zł). U dealerów można uzyskać teraz całkiem przyjemny rabat, który będzie większy, jeśli jesteście z jednej z grup zawodowych nim objętych, warto hasło „grupa zawodowa” podać sprzedawcy i trochę popracować nad uzyskaniem zniżki na zakup właśnie teraz, pod koniec roku.
Dane techniczne Dacii Jogger
- pojemność zbiornika paliwa (l) – 50
- Średnica zawracania (m) – 11,70 m
- Koła – 205/60 R16 92H
- Zwis przedni (mm) – 830 mm
- Zwis tylny (mm) – 820
- Wysokość pojazdu nieobciążonego bez bagażnika (mm) – 1674
- Długość całkowita – 4547
- Szerokość całkowita – 1784
- Wysokość progu załadunku (mm) – 660
- Wysokość bez obciążenia z otwartą klapą tylną (mm) – 2012
- Szerokość całkowita z lusterkami zewnętrznymi (mm) – 2007
- Rozstaw osi (mm) – 2898
- Prześwit pojazdu (mm) 200 / 159 (obciążony)
- Poziom hałasu przy 50 km/h (dB) – 67
- Pojemność przestrzeni bagażowej min. (dm3) – 160
- Pojemność przestrzeni bagażowej maks. po złożeniu kanapy (dm3) – 1594-1807
- Maksymalny moment obrotowy w Nm – 148-205
- Maksymalna moc systemowa – 140 KM
- pojemność akumulatora hybrydy – 1,2 kWh
- Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 10,0
- Maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) – 2745
- Maksymalna masa przyczepy bez hamulca (kg) – 730
- Maksymalna ładowność (kg) – 523
- Maksymalna masa przyczepy z hamulcem (kg) – 750
Najnowsze komentarze