Proponowane rozwiązanie jest odpowiedzią na wyzwanie postawione przed przemysłem samochodowym i jego dostawcami przez rząd izraelski. Jego celem jest zmiana infrastruktury transportowej kraju i przestawienie jej na korzystanie z odnawialnych źródeł energii.
Dzięki współpracy Aliansu Renault-Nissan oraz firmy Project Better Place, w Izraelu po raz pierwszy w historii udało się zapewnić warunki umożliwiające masowe wprowadzenie do sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym. Rząd Izraela ma wspomagać klientów poprzez zachęty podatkowe, Renault będzie dostawcą samochodów elektrycznych, a Project Better Place zbuduje sieć elektryczną służącą do ładowania akumulatorów pojazdów na terenie całego kraju. Samochody elektryczne zostaną wprowadzone na rynek w 2011 roku.
• Samochody w 100% elektryczne: Wszystkie funkcje samochodów Renault będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Zostanie osiągnięty cel, jakim jest zerowa emisja zanieczyszczeń, a jednocześnie samochód będzie miał identyczne osiągi jak pojazd z silnikiem benzynowym o pojemności 1.6 litra. Samochody elektryczne Renault będą wyposażone w akumulatory litowo-jonowe zapewniające zwiększony zasięg i trwałość.
• Nowatorski model ekonomiczny: Po raz pierwszy nastąpi rozdział własności samochodu i akumulatorów. Klienci będą kupować samochód oraz abonament na zasilanie pojazdu energią, który będzie obejmował korzystanie z akumulatorów liczone za każdy kilometr przebiegu. Jest to schemat analogiczny do zasad istniejących w dziedzinie telefonii komórkowej, gdzie abonament miesięczny za usługi jest dodawany do początkowej ceny zakupu telefonu.
• Konkurencyjne koszty eksploatacji: Rząd izraelski niedawno przedłużył do 2019 roku możliwość korzystania z ulgi podatkowej przy zakupie samochodu o zerowej emisji zanieczyszczeń, co powoduje, że jego cena jest bardziej przystępna.
Ponieważ koszt energii elektrycznej jest niższy od ceny energii pochodzącej z surowców kopalnych, a samochód posiada gwarancję na cały okres użytkowania, całkowity koszt eksploatacji będzie dla klienta znacznie niższy od kosztów samochodu z silnikiem spalinowym w całym okresie jego eksploatacji.
• Infrastruktura – sieć ładowania akumulatorów: Firma Project Better Place ma zamiar zbudować sieć stacji ładowania akumulatorów. Zasięg nie będzie już stanowił przeszkody w korzystaniu z samochodu elektrycznego, gdyż akumulatory będzie można naładować na jednej z 500.000 stacji rozmieszczonych na całym terytorium Izraela. Pokładowy system komputerowy będzie wskazywał kierowcy dostępną ilość energii elektrycznej i najbliżej położoną stację ładowania akumulatorów. Nissan we współpracy z firmą NEC skonstruował akumulator spełniający potrzeby samochodu elektrycznego, zapewni również masową produkcję takich baterii. Renault jest w trakcie prac nad „akumulatorami zamiennymi”, które zapewnią stałą mobilność pojazdu. Całe urządzenie zostanie poddane serii testów już w tym roku.
• Idealny rynek masowego klienta: W Izraelu, gdzie 90% użytkowników samochodów pokonuje dziennie mniej niż 70 kilometrów i gdzie odległości między głównymi ośrodkami miejskimi nigdy nie przekraczają 150 kilometrów, samochód z napędem elektrycznym może być idealnym środkiem transportu, spełniającym większość potrzeb transportowych społeczeństwa.
Inicjatywa podjęta we współpracy z Project Better Place jest pierwszym konkretnym przykładem zaangażowania Aliansu w masową sprzedaż samochodów o zerowej emisji zanieczyszczeń na świecie.
Project Better Place
Project Better Place jest spółką typu venture capital, której celem jest ograniczenie uzależnienia świata od ropy naftowej poprzez tworzenie infrastruktur transportowych dla samochodów z napędem elektrycznym, w zależności od potrzeb rynku i w sposób zapewniający konsumentom alternatywne środki transportu, bardziej przyjazne dla środowiska i spełniające wymagania trwałości i niezawodności. Spółka powstała w 2007 roku, ma swoją siedzibę w Kalifornii i zbuduje swą pierwszą sieć stacji ładowania akumulatorów w Izraelu. Zaplanowano dalszy rozwój infrastruktury tego rodzaju w kolejnych krajach, a uruchomienie pierwszych zbudowanych sieci przewidziano na rok 2010.
Alians Renault-Nissan
Alians Renault-Nissan, utworzony w 1999 roku, w 2007 roku sprzedał 6.163.000 samochodów (dane szacunkowe). Moses Carasso & Sons, Ltd. jest importerem samochodów Renault i Nissan w Izraelu od 1948 roku.
Koncern Renault
Koncern Renault osiągnął w 2006 roku całkowite obroty netto w wysokości 41.528 milionów euro. Jego główną działalnością jest konstruowanie, produkcja i sprzedaż samochodów pod trzema markami – Renault, Dacia i Samsung. Koncern Renault zatrudnia 129.000 pracowników na całym świecie.
Koncern Nissan
Nissan Motor Company osiągnął w 2006 roku całkowite obroty netto w wysokości 10.468 miliardów jenów. Nissan jest obecny na wszystkich ważnych rynkach samochodowych na całym świecie i oferuje pełną gamę samochodów, furgonetek, pojazdów dostawczych, SUV’ów i ciężarówek pod marką Nissan i Infiniti. Nissan zatrudnia ponad 180.000 osób na całym świecie.
O projekcie w Izraelu pisaliśmy już przeszło dwa miesiące temu.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze