W pierwszym kwartale br. obroty Grupy Renault zwiększyły się o 13,7% za sprawą ożywienia w Europie.
W pierwszym kwartale 2015 r. światowy rynek motoryzacyjny wzrósł o 1,7%, natomiast Grupa Renault odnotowała wzrost liczby zarejestrowanych aut o 0,8% – do 641.588 pojazdów.
Pozytywny trend na rynku i sukces nowych modeli w Europie może zrekompensować spadek na rynkach rosyjskim i brazylijskim.
* W pierwszym kwartale 2015 r. liczba rejestracji pojazdów Grupy Renault wyniosła 641.588 sztuk (+0,8%), zaś udział w światowym rynku pozostał na stałym poziomie 3%.
* W Europie – szczególnie dzięki sprzedaży modeli Clio, Captur i Twingo – liczba rejestracji pojazdów Grupy wzrosła o 9,9% na rynku, który odnotował wzrost o 8,9%.
* W skali międzynarodowej liczba rejestracji zmalała o 11,3%, głównie z powodu spadków na rynkach brazylijskim i rosyjskim.
* Obroty kwartalne Grupy wyniosły 9388 milionów euro, a więc o 13,7% więcej niż obroty w pierwszym kwartale 2014 r. Do zwiększenia wyników Grupy przyczynia się sprzedaż za pośrednictwem sieci partnerów.
* Pierwszy kwartał znacznie przekroczył oczekiwania, Grupa Renault zwiększa więc swoje prognozy dla europejskiego rynku samochodowego i spodziewa się w roku 2015 wzrostu o 5%.
* Grupa potwierdza swoje cele na ten rok.
WYNIKI SPRZEDAŻY: ZNACZĄCE WYDARZENIA PIERWSZEGO KWARTAŁU
Podczas gdy światowy rynek motoryzacyjny odnotował wzrost o 1,7%, Grupa Renault zwiększyła sprzedaż pojazdów o 0,8% – do 641.588 sztuk.
W Europie liczba rejestracji pojazdów Grupy wzrosła o 9,9% na rynku, który odnotował wynik +8,9%. Grupa osiągnęła 9,8% udziału w rynku. Marka Renault odnotowała wzrost o 11,8% za sprawą modeli Clio 4, Captur i Twingo, których sprzedaż wzrosła odpowiednio o 17%, 27% i 40%.
Marka Dacia odnotowała wzrost o 4,3% dzięki modelom Duster i Dokker.
We Francji, na pierwszym co do wielkości rynku Grupy, liczba rejestracji wzrosła w tym kwartale o 3,1% – do 150.179 pojazdów. Wzrost napędzany przez markę Renault wyniósł 7,1%. Marka Dacia odnotowała spadek o 12,6% w porównaniu z wysokimi wynikami za pierwszy kwartał 2014 r., związanymi z premierą modelu Duster Faza 2 pod koniec roku 2013.
W Europie Południowej potwierdziło się silne ożywienie rynku, zwłaszcza w Hiszpanii, gdzie liczba rejestracji wzrosła o 44,9% przy udziale w rynku na poziomie 11,9%. Sandero umocniło swoją wiodącą pozycję samochodu najchętniej kupowanego przez klientów indywidualnych. We Włoszech, na trzecim co do wielkości rynku Grupy, liczba rejestracji wzrosła o 28,3% – do 41.752 sztuk, a cały rynek odnotował wynik +12,6%. We Włoszech najczęściej importowanym pojazdem jest Clio.
W Wielkiej Brytanii Grupa nadal zwiększa swój udział w rynku – liczba rejestracji pojazdów wzrosła o 18,0%, a rynek wzrósł o 8,4%.
Na arenie międzynarodowej w omawianym kwartale nadal znaczącą rolę odgrywają zawirowania na rynkach wschodzących. Liczba rejestracji dokonanych poza Europą spadła z 43% w roku poprzednim do obecnych 38%.
W regionie Ameryk drugi co do wielkości rynek Grupy – Brazylia – odnotował spadek o 16,1%. Na tym tle Grupa Renault nieznacznie zwiększyła swój udział w rynku o 0,1% do 6,8%, pomimo spadku liczby zarejestrowanych pojazdów o 15,3%.
W Argentynie nadal trwa tendencja spadkowa z wynikiem -27,6%. Renault odnotowało spadek liczby rejestracji o 52,7% z powodu polityki finansowej, mającej na celu ograniczenie narażenia na ryzyko związane z kursem peso. Niemniej jednak Grupa ogłosiła plan zainwestowania 100 milionów dolarów amerykańskich w lokalną produkcję modeli Logan i Sandero oraz w poprawę elastyczności finansowej.
W Eurazji obserwuje się odmienny rozwój dwóch głównych rynków Grupy.
W Rosji liczba rejestracji pojazdów Grupy spadła o 40,7% na rynku, który skurczył się o 36,3%. Zmianę, która doprowadziła do wielotygodniowego zatrzymania produkcji, tłumaczy aktywna polityka cenowa, mająca na celu utrzymanie rentowności.
Odwrotna sytuacja ma miejsce w Turcji: idąc w ślad za odbiciem rynku (+50,3%), liczba rejestracji pojazdów Grupy zwiększyła się o 28,2%.
W regionie Afryki, Bliskiego Wschodu oraz Indii korzyści nadal przynosi Grupie dynamika handlowa w krajach Maghrebu – liczba rejestracji pojazdów zwiększyła się tam o 12,6%, podczas gdy rynek odnotował spadek o 6,2%. W Algierii i Maroku liderem jest Logan.
W Indiach, na rynku o wzroście 4,5%, w oczekiwaniu na premiery modeli Lodgy i A-Entry, Renault odnotowało spadek liczby rejestracji o 11,4%.
W regionie Azji i Pacyfiku Grupa Renault odnotowała wzrost liczby rejestracji w Korei o 13,7% za sprawą sukcesu modelu QM3, który zajął jedno z czołowych miejsc wśród pojazdów segmentu B w tym kraju.
OBROTY KWARTALNE WEDŁUG SEGMENTÓW DZIAŁALNOŚCI
W pierwszym kwartale 2015 r. obroty Grupy wyniosły 9388 milionów euro, a więc o 13,7% więcej niż obroty w tym samym okresie poprzedniego roku (+12,5% z wyłączeniem różnic kursowych).
Obroty segmentu Samochody osiągnęły poziom 8829 milionów euro (+14,3%) dzięki zwiększeniu liczby zafakturowań (+3,3 pkt) oraz sprzedaży za pośrednictwem sieci partnerów (+6,7 pkt). Spadek kursu euro w stosunku do koszyka walut (won koreański, rupia indyjska, funt brytyjski, peso argentyńskie) miał pozytywny wpływ na sprzedaż – obroty zwiększyły się o 1,3 pkt. Efekt cenowy pozwolił zyskać 2,1 pkt ze względu na wzrost cen obowiązujących pod koniec 2014 r. na rynkach wschodzących w celu zrównoważenia spadku kursów walut (szczególnie w Rosji i Ameryce Południowej).
Obszar Finansowania sprzedaży (RCI Banque) wypracował obroty na poziomie 559 milionów euro, co stanowi wzrost o 5,5% w porównaniu z rokiem 2014. Liczba nowych umów finansowania zwiększyła się o 14,2% i wyniosła 320.200. Średnie należności kredytowe wzrosły o 10,4% – do kwoty 27,3 miliarda euro.
PERSPEKTYWY NA ROK 2015
Globalny popyt motoryzacyjny w 2015 roku powinien nadal rosnąć (+2%). Rynek europejski, który w pierwszym kwartale osiągnął wyniki wyższe niż oczekiwano, powinien wzrosnąć o kolejne 5% (w porównaniu z wcześniejszymi 2%). Z kolei rynki brazylijski i rosyjski mogą doświadczyć większego spadku niż spodziewano się na początku tego roku.
W tym kontekście Grupa Renault stawia sobie za cel:
– kolejne zwiększenie liczby rejestracji pojazdów oraz obrotów (przy stałych kursach wymiany),
– dalsze podnoszenie poziomu marży operacyjnej Grupy i segmentu Samochody,
– generowanie dodatnich przepływów wolnych środków pieniężnych z segmentu Samochody.
INNE ELEMENTY
Początkowo firma Renault rozważała globalną konsolidację AVTOVAZ pod koniec 2014 r. Do konsolidacji nie doszło i zostanie ona przeprowadzona jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną warunki nadzoru.
Skonsolidowane obroty Grupy Renault
(w mln euro) |
2015 |
2014 |
Zmiana |
1. kwartał |
|||
Samochody |
8829 |
7727 |
+ 14,3% |
Finansowanie sprzedaży |
559 |
530 |
+ 5,5% |
Łącznie |
9388 |
8257 |
+ 13,7% |
O Renault
Renault, produkujące samochody od 1898 r., to międzynarodowa Grupa, która w 2014 r. sprzedała ponad 2,7 miliona pojazdów w 125 krajach. Dziś zatrudnia ona ponad 117 000 pracowników i prowadzi produkcję w 36 zakładach przemysłowych. Aby odpowiedzieć na wielkie wyzwania technologiczne przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju międzynarodowym, wzajemnym uzupełnianiu się swoich trzech marek (Renault, Dacia i Renault Samsung Motors), samochodach elektrycznych, sojuszu z Nissanem, a także partnerstwie z AVTOVAZ i Daimlerem. Zdobywszy 12 tytułów Mistrza Świata Formuły 1 oraz dokonawszy inwestycji w Formułę E, Renault uczyniło ze sportu motoryzacyjnego wyznacznik innowacji oraz podstawę wizerunku i rozgłosu marki.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze