W odpowiedzi na rosnące globalne zapotrzebowanie na nowe rozwiązania transportowe, koncern Stellantis ogłosił, że pierwszy pick-up na wodór, model RAM 5500, będzie produkowany w Meksyku. Ten przełomowy ruch jest częścią szerokiej strategii firmy, mającej na celu przyspieszenie wdrożenia do sprzedaży pojazdów zasilanych wodorem.
RAM 5500 HY ma zadebiutować na amerykańskim rynku w 2026 roku. Jego wprowadzenie ma być kluczowym elementem w strategii dekarbonizacji Stellantis, która zakłada, że do 2030 roku cała gama produktów w Europie będzie w pełni zdekarbonizowana a na rynkach Ameryki Północnej co najmniej 50%.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Wodór, uważany za jeden z najczystszych dostępnych nośników energii, zyskuje na znaczeniu jako paliwo przyszłości. Dzięki temu, że w procesie jego spalania powstaje jedynie woda, wodór staje się atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych paliw kopalnych oraz baterii elektrycznych, które są obciążone problemem utylizacji.
Zobacz: Historia marek i motoryzacji, najciekawsze wydarzenia sprzed 100 lat i wiele więcej
Rozwój technologii ogniw paliwowych, które wykorzystują wodór do wytwarzania energii elektrycznej, otwiera nowe możliwości dla przemysłu motoryzacyjnego, a także dla sektora transportu ciężkiego i publicznego. Stellantis, inwestując w rozwój tej technologii, planuje znacząco zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, co ma pozwolić na osiągnięcie do 2030 roku znaczącej części rynku, potencjalnie do 40% w segmencie pojazdów użytkowych.
Zaangażowanie Stellantis w rozwój technologii wodorowych podkreśla dążenie firmy do bycia liderem w transformacji energetycznej. Producent nie podał zbyt wielu szczegółów w zakresie wybranej technologii – wiemy, że będzie to rozwiązanie oparte na ogniwach paliwowych oraz silnikach elektrycznych.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Przeszkodą dla rozwoju napędów wodorowych jest cena samego zielonego wodoru – dużo wyższa niż odpowiadającej tej samej ilości benzyny lub ropy. Problem jest też malejąca w czasie wydajność ogniwa paliwowego, czyli elementu przetwarzającego wodór na energie elektryczną.
Najnowsze komentarze