Średnie ceny detaliczne 18. grudnia 2015 r. ukształtowały się na poziomie: 4,14 zł/l olej napędowy; 4,26 zł/l benzyna 95-oktanowa i 2,03 zł/l autogaz*.
Przez ostatnie 7 dni ON tanieje więc o 9 gr/l, benzyna 7 gr/l, a LPG 4 gr/l. Zmiany na światowych rynkach i w krajowym hurcie rafineryjnym dają pole do dalszych obniżek – jeśli ew. mrozy nie podwyższą ceny oleju napędowego, który, zawierając znaczną ilość biokomponentów, będzie wtedy wymagał odpowiednich dodatków.
Na tydzień przed Bożym Narodzeniem 2015 r. najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,04 zł/l (-14 gr/l od 11 grudnia). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,25 zł/l (-6 gr/l). Największe zmiany to podkarpackie: -14 gr/l, przy średniej 4,08zł/l.
W woj. dolnośląskim sprzedają najtańszą benzynę: średnia 4,14 zł/l (-11 gr/l); a zachodniopomorskim najdroższą: 4,37 zł/l (-7 gr/l). Największe zmiany to kujawsko-pomorskie: -12 gr/l, przy średniej 4,29zł/l.
Stacje dolnośląskie to również najtańszy autogaz: 1,96 zł/l (-6 gr/l). Najdroższe jest to alternatywne paliwo w woj. zachodniopomorskim: 2,11 zł/l (-1 gr/l). Największe zmiany to małopolskie: -8 gr/l przy średniej 2,01 zł/l.
W porównaniu z początkiem lipca br., czyli tegorocznym szczytem cenowym, paliwo do silników wysokoprężnych [olej napędowy, czyli popularny diesel, na którym funkcjonują głównie floty pojazdów transportowych, generujący ok. ¾ polskiego rynku paliwowego] jest obecnie tańsze o 58 gr/l, paliwo do silników o zaponie iskrowym [czyli popularna benzyna 95-oktanowa, na której jeżdżą głównie pojazdy prywatne, generująca ok. 1/4 polskiego rynku paliwowego] o 72 gr/l, a autogaz droższy o 18 gr/l. W porównaniu z sytuacją sprzed roku, czyli przedświątecznym, 3. tygodniem grudnia 2014 r. ON jest dziś na polskich stacjach paliw tańszy o 80 gr/l, Pb95 o 75 gr/l, a LPG o 52 gr/l.
Średnia marża stacji w całym 2015 r. utrzymuje się na poziomie ok. 2% ceny 1 litra paliwa, co – jeśli weźmie się pod uwagę liczne w tym sektorze zobowiązania fiskalne – stawia pod znakiem zapytania możliwości inwestycyjne operatorów stacji, a zatem również przyszły komfort i bezpieczeństwo ich klientów – kierowców, a także bezpieczeństwo energetyczne Polski.
W rafineriach PKN Orlen i Grupy Lotos dziś benzyna tanieje średnio 8 zł/m3 (Pb98 15 zł/m3), a olej napędowy drożej 11 zł/m3 (ONG – olej napędowy do celów grzewczych: 6 zł/m3). W końcówce listopada Pb95 notowała jednak +110 zł/m3, Pb98 +87 zł/m3, ON +43 zł/m3, a ONG 58 zł/m3. Benzyna w hurcie jest dziś droższa niż na początku roku (15 stycznia) średnio o ok. 7 gr/l brutto (Pb98 16 gr/l), a olej napędowy tańszy o 35 gr/l (ONG o 50 gr/l).
Na światowych rynkach paliwowych (w notowaniach ARA – referencyjne dla naszego kontynentu uśrednione ceny hurtowe paliw z trzech największych europejskich portów przeładunkowych Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) dziś benzyna drożeje ponad 3%, a olej napędowy tanieje ponad 0,5% (ostatnie 7 dni: Pb -4,71%, ON -8%). Jednak w ostatnich tygodniach listopada (17-21.11.2015) benzyna drożała prawie 5%, a olej napędowy ok. 2%, co miało bezpośrednie przełożenie na cenniki polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku.
Czytaj więcej na: paliwa.pl
źródło: Polska Izba Paliw Płynnych
Najnowsze komentarze